Analiza și recomandările privind Legea accesului la informații de interes public în Republica Moldova

Articole VreauInfo    
45
  Dreptul de acces la informație, consacrat de Constituția Republicii Moldova, este un principiu fundamental pentru o guvernare transparentă și responsabilă. În acest context, analiza recentă a Legii nr. LP148/2023 privind accesul la informațiile de interes public, realizată de Access Info Europa cu sprijinul Asociației „Juriștii pentru Drepturile Omului”, evidențiază progresele și lacunele legislative, oferind recomandări concrete pentru îmbunătățirea cadrului normativ. Punctaje și domenii de preocupare Conform unei metodologii elaborate pe baza Convenției de la Tromsø și a standardelor internaționale, legea a obținut un scor de 211 din 300 de puncte. Cu toate acestea, analiza a identificat următoarele probleme principale:
  • Prioritatea altor legi față de prevederile privind accesul la informații publice.
  • Existența unor excepții absolute care nu sunt supuse testului de interes public.
  • Lipsa unui cadru puternic pentru educarea funcționarilor publici și informarea cetățenilor despre dreptul la informație.
  • Mandat insuficient al Avocatului Poporului pentru a asigura o supraveghere eficientă.
Recomandări legislative cheie Prevalența Legii accesului la informații Legea trebuie să prevaleze asupra altor legi, iar toate informațiile deținute de autoritățile publice trebuie să fie accesibile, sub rezerva excepțiilor stricte prevăzute de lege. Test de prejudiciu și interes public pentru toate excepțiile Toate limitările accesului trebuie să fie justificate printr-un test de prejudiciu și un test de interes public, inclusiv în cazul informațiilor clasificate ca secret de stat, bancar sau medical. Reducerea cerințelor privind datele personale ale solicitanților Solicitările de acces trebuie să impună furnizarea doar a minimului necesar de date personale, cum ar fi numele și o adresă de contact (poștală sau electronică), cu opțiunea anonimatului. Creșterea gradului de conștientizare și instruire Este esențială implementarea unor programe de instruire pentru funcționarii publici și campanii de sensibilizare a cetățenilor privind dreptul de acces la informație. Instituirea unui Comisar pentru Informații Un organ independent cu competențe de supraveghere, inclusiv sancționarea și desecretizarea documentelor, ar spori eficiența aplicării legii. Obiectiv: Alinierea la standardele internaționale Implementarea acestor recomandări ar asigura respectarea deplină a Convenției de la Tromsø și ar consolida democrația, transparența și responsabilitatea în Republica Moldova. Pentru mai multe detalii, accesați analiza completă în Ro aici și în Eng aici. (sursa poza www.idfi.ge)

Hotarârea E.T. c. Moldovei, cererea nr. 25373/16

Hotărâri CEDO    
68
  Violarea Art. 6 § 1 din Convenție:
  • Imposibilitatea reclamantei, declarată lipsită de capacitate în totalitate din cauza bolii sale mintale, de a solicita restabilirea capacității sale conform legislației naționale din perioada de referință
  • Impediment disproporționat, afectând esența dreptului ei de acces la o instanță
  • Regula intransingentă a incapacității totale, fără soluții intermediare în privința diferitelor grade de incapacitate, rezultând într-o limitare totală a accesului la o instanță
  Violarea Art. 14 (în conjuncție cu Art. 8) din Convenție:
  • Discriminare
  • Viața privată
  • Tratament discriminatoriu al reclamantei pe baza dizabilității sale intelectuale
  • Regimul de decizie prin substituire a privat reclamanta, pentru o perioadă nedeterminată, de orice capacitate juridică și, prin urmare, de orice participare în procesele decizionale privind toate aspectele al vieții sale
  • Absența unei revizuiri periodice a capacității reclamantei de percepție
  • Incapacitatea totală nu poate fi impusă niciunei alte categorii de persoane
  • Mijloace disproporționate de protecție a drepturilor și intereselor persoanelor afectate de dizabilități intelectuale
 

Analiza și recomandările privind Legea accesului la informații de interes public în Republica Moldova

  Dreptul de acces la informație, consacrat de Constituția Republicii Moldova, este un principiu fundamental pentru o guvernare transparentă și responsabilă. În acest context, analiza recentă a Legii nr. LP148/2023 privind accesul la informațiile de interes public, realizată de Access Info Europa cu sprijinul Asociației „Juriștii pentru Drepturile Omului”, evidențiază progresele și lacunele legislative, oferind recomandări concrete pentru îmbunătățirea cadrului normativ. Punctaje și domenii de preocupare Conform unei metodologii elaborate pe baza Convenției de la Tromsø și a standardelor internaționale, legea a obținut un scor de 211 din 300 de puncte. Cu toate acestea, analiza a identificat următoarele probleme principale:
  • Prioritatea altor legi față de prevederile privind accesul la informații publice.
  • Existența unor excepții absolute care nu sunt supuse testului de interes public.
  • Lipsa unui cadru puternic pentru educarea funcționarilor publici și informarea cetățenilor despre dreptul la informație.
  • Mandat insuficient al Avocatului Poporului pentru a asigura o supraveghere eficientă.
Recomandări legislative cheie Prevalența Legii accesului la informații Legea trebuie să prevaleze asupra altor legi, iar toate informațiile deținute de autoritățile publice trebuie să fie accesibile, sub rezerva excepțiilor stricte prevăzute de lege. Test de prejudiciu și interes public pentru toate excepțiile Toate limitările accesului trebuie să fie justificate printr-un test de prejudiciu și un test de interes public, inclusiv în cazul informațiilor clasificate ca secret de stat, bancar sau medical. Reducerea cerințelor privind datele personale ale solicitanților Solicitările de acces trebuie să impună furnizarea doar a minimului necesar de date personale, cum ar fi numele și o adresă de contact (poștală sau electronică), cu opțiunea anonimatului. Creșterea gradului de conștientizare și instruire Este esențială implementarea unor programe de instruire pentru funcționarii publici și campanii de sensibilizare a cetățenilor privind dreptul de acces la informație. Instituirea unui Comisar pentru Informații Un organ independent cu competențe de supraveghere, inclusiv sancționarea și desecretizarea documentelor, ar spori eficiența aplicării legii. Obiectiv: Alinierea la standardele internaționale Implementarea acestor recomandări ar asigura respectarea deplină a Convenției de la Tromsø și ar consolida democrația, transparența și responsabilitatea în Republica Moldova. Pentru mai multe detalii, accesați analiza completă în Ro aici și în Eng aici. (sursa poza www.idfi.ge)

Hotarârea E.T. c. Moldovei, cererea nr. 25373/16

  Violarea Art. 6 § 1 din Convenție:
  • Imposibilitatea reclamantei, declarată lipsită de capacitate în totalitate din cauza bolii sale mintale, de a solicita restabilirea capacității sale conform legislației naționale din perioada de referință
  • Impediment disproporționat, afectând esența dreptului ei de acces la o instanță
  • Regula intransingentă a incapacității totale, fără soluții intermediare în privința diferitelor grade de incapacitate, rezultând într-o limitare totală a accesului la o instanță
  Violarea Art. 14 (în conjuncție cu Art. 8) din Convenție:
  • Discriminare
  • Viața privată
  • Tratament discriminatoriu al reclamantei pe baza dizabilității sale intelectuale
  • Regimul de decizie prin substituire a privat reclamanta, pentru o perioadă nedeterminată, de orice capacitate juridică și, prin urmare, de orice participare în procesele decizionale privind toate aspectele al vieții sale
  • Absența unei revizuiri periodice a capacității reclamantei de percepție
  • Incapacitatea totală nu poate fi impusă niciunei alte categorii de persoane
  • Mijloace disproporționate de protecție a drepturilor și intereselor persoanelor afectate de dizabilități intelectuale
 

Hotarârea E.T. c. Moldovei, cererea nr. 25373/16

  Violarea Art. 6 § 1 din Convenție: Imposibilitatea reclamantei, declarată lipsită de capacitate în totalitate din cauza bolii sale mintale, de a solicita restabilirea...

Hotărârea în cauza Tasoncom S.R.L. c. Moldovei, cererea nr. 59627/15

  Compania reclamantă, Tasoncom S.R.L., este o societate cu răspundere limitată, cu sediul în Orhei. Cauza vizează două seturi de proceduri, fiscală și penală, împotriva companiei...

Refuzul municipalității de a permite unui ONG anti-discriminare să plaseze poster...

  În hotărârea CNTM c. Moldovei, cererea nr. 15379/13, Curtea de la Strasbourg a constatat, în unanimitate că a avut loc violarea Articolului 10, libertatea...

Hotărârea în cauza Oleg Balan c. Moldovei, cererea nr. 25259/20

  În hotărârea în cauza Oleg Balan c. Moldovei, cererea nr. 25259/20 Curtea de la Strasbourg a constatat, în unanimitate, violarea Articolului 8, dreptul la...

Hotărârea V.I. c. Moldovei, cererea nr. 38963/18

  Neglijare instituționalizată și plasarea la tratament psihiatric a unui copil cu dizabilități ilustrează o discriminare sistemică Cauza vizează plasarea unui orfan, care era perceput ca...

Convenția Europeană

Hotarârea în cauza Repesco și Repescu c. Moldovei

  Art. 6 § 1 • Proces echitabil • Curtea Supremă de Justiție nu a reușit să examineze într-o manieră riguroasă și completă acuzațiile...

Publicații

Analiza și recomandările privind Legea accesului la informații de interes public în Republica Moldova

  Dreptul de acces la informație, consacrat de Constituția Republicii Moldova, este un principiu fundamental pentru o guvernare transparentă și responsabilă. În acest context,...

IMPLICARE

null

null

null

null

null

Anonim.md

null

Curtea Europeană

0
Hotărâri CtEDO c. Moldovei
0
-2001
Prima hotărâre CtEDO c. Moldovei
0
Încălcări
0
Neîncălcări, Altele