
 1

 
 

RAPORT ANUAL 2006 
 

LIBERTATEA DE EXPRIMARE ŞI INFORMARE ÎN REPUBLICA MOLDOVA 
 

Acest raport inserează o relatare succintă a unor evenimente semnificative, care au 
caracterizat situaţia presei din R. Moldova în anul 2006 şi care sunt sugestive, în opinia Centrului 
Independent de Jurnalism1 (CIJ), pentru aprecierea calităţii libertăţii de exprimare şi informare 
în Moldova. 

Raportul cuprinde următoarele compartimente: 
Evoluţii legislative 
Evoluţii în sectorul audiovizualului 
Situaţia presei scrise şi a jurnalismului de investigaţie 
Presa în campania electorală 
Accesul la informaţie 
Evenimente de perspectivă 
Concluzii 

 
 

Evoluţii legislative 
 
Anul 2006 a fost marcat de procesul de adoptare a Codului audiovizualului. Deşi eforturile depuse 
pentru a elabora o lege bună au fost fără precedent atât din partea organizaţiilor internaţionale (Consiliul 
Europei, OSCE, Articolul 19 au prezentat expertize), cât şi a organizaţiilor neguvernamentale de media 
din Moldova, guvernarea a reuşit să adopte o lege prin care să-şi promoveze interesele. Puterea a izbutit 
din nou să aleagă un Consiliu Coordonator al Audiovizualului (CCA) care să-i convină, să menţină 
controlul asupra „Teleradio-Moldova”, şi chiar să-şi supună  încă două instituţii ale audiovizualului, care 
aveau anterior o politică editorială independentă: Radio „Antena C” şi „Euro TV Chişinău”. Codul a fost 
adoptat în lectură finală la 27 iulie 2006, cu o majoritate de 70 de voturi, fiind publicat şi intrând în 
vigoare la 18 august 2006. Atât proiectul Codului, cât şi actul adoptat au făcut obiectul unor critici 
vehemente din partea organizaţiilor de media şi a partidelor politice, în perioada martie-august 2006 
fiind lansate numeroase declaraţii la acest subiect. De asemenea, societatea civilă a organizat o serie de 
dezbateri şi „mese rotunde” cu scopul de a îmbunătăţi proiectul de lege şi a convinge autorii de 
necesitatea adoptării celor mai înalte standarde în domeniu. 
 
Deşi mai puţin semnificative ca impact, anumite modificări a suferit şi articolul 16 din Codul civil, care 
prevede responsabilitatea pentru defăimare. În articol au fost enumerate o serie de criterii care ar ajuta 
judecătorul să decidă despăgubirea “rezonabilă” a persoanelor defăimate. Totuşi, modificările nu au 
inclus şi un plafon pentru compensarea prejudiciului moral, lucru pentru care optează multe mijloace de 
informare în masă.  
 
Atât Parlamentul, cât şi Guvernul au adoptat în vara anului 2006 hotărâri care prevăd instituirea unor 
sporuri de 10-20% la salariile unor funcţionari care au acces permanent la secretul de stat. Hotărârea 
Guvernului şi a Parlamentului au fost adoptate cu efect retroactiv, intrând în vigoare la 1 decembrie 
2005. Experţi în domeniul accesului la informaţie şi-au expus public opinia că aceste hotărâri vor 
stimula secretomania în instituţiile de stat: «Pe lângă secretele de stat, care trebuie protejate, informaţii 

                                                 
1 Sinteza este produsul CIJ (elaborator: Olivia Pîrţac). Ea reflectă opiniile CIJ cu privire la evenimentele invocate. 



 2

de interes public vor fi dosite. Mulţi funcţionari nu vor distinge un secret de stat de o informaţie de 
interes public». Pe de altă parte, funcţionari ai Serviciului de Informaţii şi Securitate au argumentat 
necesitatea instituirii acestor sporuri prin executarea unei prevederi a Legii cu privire la secretul de stat 
din 1994, precum şi a numeroaselor restricţii a diferitelor drepturi şi libertăţi, pe care le suportă 
deţinătorii secretelor de stat.  
 
Guvernul a obţinut anumite succese la implementarea Strategiei Naţionale de Edificare a Societăţii 
Informaţionale „Moldova electronică”, în acest domeniu fiind adoptate un număr mare de acte 
normative, iar la 14 septembrie a fost inaugurat un Centru de certificare a cheilor publice ale 
semnăturilor digitale pentru funcţionari publici, ceea ce reprezintă o evoluţie a proiectului „E-
guvernare”. Ca o măsură de realizare a Strategiei Naţionale de Edificare a Societăţii Informaţionale 
„Moldova electronică”, la 4 octombrie 2006 s-a decis transformarea Întreprinderii de Stat 
«Radiocomunicaţii» în societate pe acţiuni. Autorităţile au motivat decizia de reorganizare prin 
perspectiva că privatizarea întreprinderii o va face mai atractivă pentru potenţialii investitori, ceea ce va 
permite, în următorii circa şapte ani, implementarea tehnologiilor digitale în televiziune şi 
radiodifuziune.  

Evoluţii în sectorul audiovizualului 

Evenimente prealabile adoptării Codului audiovizualului 
 

Starea de lucruri în domeniul audiovizualului a fost criticată aproape încontinuu pe parcursul mai multor 
ani.  
 
La 13 ianuarie 2006 circa 20 de reprezentanţi ai asociaţiei „Hyde-Park” au desfăşurat o acţiune de 
protest împotriva activităţii Consiliului Coordonator al Audiovizualului, solicitând demisia membrilor 
acestuia.  
 
În martie postul de radio „Vocea Basarabiei” a difuzat un apel în care solicita sprijin financiar de la 
ascultători, instituţii bancare, agenţi economici, fundaţii din R. Moldova şi de peste hotare. Instituţia a 
motivat lipsa finanţelor şi prin subminarea activităţii sale de către structurile statului. Astfel, după cum 
afirmă administraţia, postul a fost împiedicat să-şi dezvolte o reţea de radio cu acoperire naţională, 
fiindu-i respinse prin decizii arbitrare peste 70 de cereri de acordare a frecvenţelor. 
 
Spre sfârşitul mandatului său, în aprilie 2006, cea de-a doua componenţă a CCA a lansat un Centru de 
monitorizare a posturilor de radio şi TV care emit în oraşul Chişinău. Centrul de monitorizare a fost 
lansat cu sprijinul logistic al Consiliului Europei şi al Comisiei Naţionale pentru Audiovizual a Ungariei. 
Guvernul R. Moldova a alocat 165 mii lei pentru procurarea utilajului tehnic. Anterior CCA a motivat de 
multiple ori incapacitatea de a-şi exercita plenar funcţiile prin lipsa tehnicii de monitorizare. 

Adoptarea Codului audiovizualului 

La sfârşitul lui martie 2006, odată cu publicarea proiectului Codului audiovizualului pe site-ul 
Parlamentului, atenţia societăţii civile a fost concentrată în totalitate la perspectivele dezvoltării 
audiovizualului. Deşi Concepţia privind cooperarea dintre Parlament şi societatea civilă rezervă 15 zile 
pentru prezentarea contribuţiilor societăţii civile, adoptarea în prima lectură a Codului fusese programată 
pentru 6 aprilie, adică la doar o săptămână din momentul publicării pe site. Opt organizaţii de media au 
difuzat la 4 aprilie un Memoriu, în care se arătau nemulţumite de maniera şi condiţiile în care a fost 
elaborat proiectul Codului audiovizualului. Semnatarii Memoriului au menţionat că societatea civilă nu 
a fost implicată în procesul de elaborare a proiectului Codului audiovizualului. Acest proces s-a 
desfăşurat în condiţii de totală netransparenţă, conţinutul proiectului afişat pe site-ul Parlamentului la 28 
martie, constituind o surpriză pentru cele opt organizaţii. În acelaşi timp, organizaţiile semnatare au 



 3

menţionat necesitatea organizării consultărilor, audierilor şi a dezbaterilor asupra prevederilor 
proiectului Codului audiovizualului în context cu celelalte proiecte de legi în domeniul audiovizualului 
prezentate Parlamentului drept iniţiative legislative. 

În pofida faptului că ONG-urile de media au solicitat o amânare, Codul audiovizualului totuşi a fost 
adoptat la 6 aprilie în primă lectură, ca proiect de bază. De asemenea, au fost adoptate două proiecte de 
alternativă, care fuseseră elaborate la iniţiativa societăţii civile şi susţinute în Parlament de Alianţa 
“Moldova Noastră”. În schimb, a fost respinsă chiar la prima lectură Legea cu privire la instituţiile 
publice locale ale audiovizualului, proiect de asemenea elaborat de reprezentanţi ai societăţii civile 
(APEL). Au urmat multiple dezbateri, în care societatea civilă din Moldova, ajutată de experţi ai 
organizaţiilor internaţionale, a depus eforturi pentru a îmbunătăţi calitatea Codului audiovizualului. 
Organizaţia „Articolul XIX, Campania Globală pentru Libertatea de exprimare” din Londra, OSCE şi 
Consiliul Europei au trimis expertize detaliate. La 27 iulie proiectul Codului audiovizualului a fost 
adoptat în lectură finală. Formal, proiectul a suportat multiple îmbunătăţiri, însă, ca esenţă, acestea au 
fost nesemnificative. În octombrie Parlamentul a votat cei 9 membri ai Consiliului Coordonator al 
Audiovizualului. Şi de această dată procesul de selectare a fost criticat dur de societatea civilă, inclusiv 
de majoritatea partidelor politice. La sfârşitul lunii decembrie, când Parlamentul a votat componenţa 
Consiliului de Observatori ai Companiei publice „Teleradio-Moldova”, opinia publică era deja pregătită 
şi se resemnase cu ideea că şi acest Consiliu va fi format în majoritate din oameni ai guvernării, şi nu din 
personalităţi notorii, reali promotori ai interesului public. 

După adoptarea Codului audiovizualului cea mai dramatică evoluţie au suferit-o posturile publice 
municipale de radio şi televiziune: „Antena C” şi „Euro TV Chişinău”. În baza unei recomandări a CCA, 
la 30 noiembrie 2006 Consiliul Municipiului Chişinău ia decizia de a reorganiza prin înstrăinare 
radiodifuzorii publici municipali. La 14 decembrie se adoptă decizia de a organiza un concurs 
investiţional pentru vânzarea acestor radiodifuzori. În aceeaşi zi sunt destituiţi din funcţie directorii 
acestor posturi, fiind numiţi alţii. Pe 15 decembrie conducerea „Antenei C” este înlocuită abuziv (în 
forţă) de către reprezentanţii autorităţilor publice locale şi ai forţelor de ordine. Pe 16 decembrie emisia 
„Antenei C” este sistată, Întreprinderea de Stat „Radiocomunicaţii” motivând sistarea prin defecţiuni 
tehnice. Angajaţilor nu li s-a permis să efectueze o expertiză independentă. După ce „defecţiunea” a fost 
„înlăturată”, emisia nu a fost restabilită invocându-se „lipsa unui contract cu Întreprinderea de Stat 
„Radiocomunicaţii””. Emisia a fost reluată doar după 38 de zile, după ce CCA a avertizat postul că-i va 
retrage licenţa de emisie pentru nerespectarea Codului audiovizualului. În seara zilei de 16 decembrie, 
sub motivul că a fost plasată o bombă, sediul „Antenei C” a fost închis, fiind evacuaţi toţi jurnaliştii. 
Însă persoanele care au venit să verifice semnalul de alarmă erau fără echipament special, nu au fost 
alertaţi pompierii şi salvarea, iar locatarii caselor din apropiere nu au fost evacuaţi. Înscenarea era 
evidentă. În perioada ce a urmat după schimbarea directorilor, angajaţii „Euro TV Chişinău” au semnalat 
despre multiple cazuri de cenzură. La începutul anului 2007 criza s-a agravat. Posturile publice 
municipale au fost cumpărate de persoane necunoscute, cu resurse de origine dubioasă. La „Antena C” 
s-au operat concedieri masive. Consiliul Municipiului Chişinău a comis o serie de încălcări juridice şi 38 
de angajaţi ai celor 2 posturi l-au acţionat în judecată, solicitând anularea deciziilor din 30 noiembrie şi 
14 decembrie, precum şi repararea prejudiciului moral. De asemenea, şi foştii directori ai posturilor 
„Antena C” (Vasile State) şi „Euro TV Chişinău” (Arcadie Gherasim) au acţionat Consiliul 
Municipiului Chişinău în justiţie pentru demitere ilegală. Organizaţiile de media şi partidele politice au 
condamnat public procesul de lichidare a posturilor municipale. Au existat şi reacţii din partea 
organizaţiilor internaţionale. În concluziile unui proiect de monitorizare a implementării Codului 
audiovizualului, coordonat de APEL („Studiu de caz: Antena C, Euro TV”, prezentat opiniei publice la 7 
februarie 2007), se menţionează: „Maniera în care a fost înfăptuită reorganizarea posturilor audiovizuale 
municipale „Antena C” şi „Euro-TV Chişinău” a prejudiciat drepturile publicului la informare. În 
procesul de reorganizare nu s-a ţinut cont de interesul public, nu a fost consultată opinia comunităţii 
municipale, au fost ignorate drepturile colectivelor de muncă de la cele două posturi audiovizuale 
apreciate de publicul ascultător şi telespectator. Cazul „Antena C” şi „Euro-TV”, intrat în atenţia opiniei 



 4

publice naţionale şi internaţionale, în niciun fel nu poate servi scopului dezvoltării domeniului, scop 
declarat în Codul audiovizualului (art.1 (1), şi compromite perspectiva europeană a Republicii 
Moldova”. 

Compania publică „Teleradio-Moldova” 
 

La 13 februarie 2006 Centrul Independent de Jurnalism (CIJ) şi Centrul de Analiză şi Investigaţii 
Sociologice, Politologice şi Psihologice CIVIS au obţinut câştig de cauză în procesul intentat împotriva 
lor de Compania publică „Teleradio-Moldova”, pe motivul că Raportul de monitorizare a mass-media în 
campania electorală pentru alegerea anticipată a primarului municipiului Chişinău, care critica modul în 
care Compania a reflectat campania electorală, conţinea informaţii defăimătoare. Instanţa însă a 
considerat cererea Companiei publice „Teleradio-Moldova” neîntemeiată. Hotărârea nu a fost atacata cu 
apel, devenind definitivă. 
 
În perioada Zilelor Libertăţii Presei (şi anume la 3 mai 2006) 12 ambasade şi instituţii străine acreditate 
la Chişinău au difuzat o declaraţie comună, în care şi-au exprimat îngrijorarea pentru situaţia mass-
media din Republica Moldova.  Semnatarii declaraţiei şi-au exprimat regretul că, în pofida afirmaţiilor 
repetate ale autorităţilor Moldovei privind angajamentul de a respecta valorile ce caracterizează o presă 
liberă, independentă şi pluralistă, nu s-a observat un progres suficient în reformarea presei pe parcursul 
ultimului an. Cele 12 ambasade şi instituţii străine acreditate la Chişinău s-au arătat îngrijorate în special 
pentru lipsa unui progres în transformarea Companiei „Teleradio-Moldova” în instituţie publică, pentru 
împiedicarea accesului la informaţie şi susţinerea de către stat a unor organe de presă.  
 
În luna iulie 2006 mai mulţi şefi de direcţii importante din cadrul Companiei „Teleradio-Moldova” şi-au 
prezentat demisia (producătorul general Sergiu Batog, şeful direcţiei economico-financiare Tudor 
Madan, contabilul-şef Maria Hârbu, directorul comercial al Companiei „Teleradio-Moldova” Vasile 
Duca). Se presupune că demisia acestora este legată de raportul Curţii de Conturi, care a scos la iveală 
încălcări economico-financiare grave la companie. Controlul efectuat pentru anul 2004 şi nouă luni ale 
anului 2005 arată că la 1 octombrie 2005 Compania „Teleradio-Moldova” înregistra datorii debitoare şi 
creditare în sumă de peste 1,3 milioane de lei, jumătate dintre care erau legate de serviciile de publicitate 
în perioada campaniilor electorale.  
 
Presiuni asupra „PRO TV Chişinău” 

 
Luna septembrie a fost marcată de presiunile exercitate asupra postului de televiziune „PRO TV 
Chişinău”. La 7 septembrie 2006 directorul de vânzări al postului, Ghenadie Braghiş, a fost reţinut sub 
acuzaţia de luare de mită. În cursul zilei de 8 septembrie 2006, avocatului Vladimir Roşca, deşi a depus 
4 cereri, nu i s-a permis să se întâlnească cu clientul său. „PRO TV” a declarat că acţiunile Ministerului 
Afacerilor Iinterne reprezintă presiuni asupra politicii editoriale a companiei: “În cadrul campaniei 
“Acces la informaţie”,  „PRO TV Chişinău” a difuzat o ştire referitoare la diploma de studii a 
ministrului Gheorghe Papuc, maşinile din dotarea instituţiei şi abuzurile comise de poliţişti, ştire care – 
spun surse din minister – l-ar fi deranjat pe ministru. (În presa din Republica Moldova au apărut articole 
care semnalau faptul că diploma de studii a ministrului Gheorghe Papuc ar putea fi falsă. În baza Legii 
privind accesul la informaţie, „PRO TV Chişinău” a solicitat o copie a diplomei de studii a ministrului, 
pe care însă nu a obţinut-o). Potrivit aceloraşi surse, prin această arestare conducerea ministerului 
intenţionează să distrugă credibilitatea „PRO TV Chişinău” atât în faţa telespectatorilor, cât şi în faţa 
partenerilor comerciali”. La 9 septembrie redacţia „PRO TV Chişinău” a fost percheziţionată de către un 
grup de poliţişti. „PRO TV Chişinău” a anunţat opinia publică că, deoarece ofiţerul din paza companiei a 
rugat grupul de poliţişti să aştepte avocatul, ca să asiste la percheziţie, acesta a fost dus la Comisariatul 
de poliţie Buiucani, fiind învinuit de nesupunere. Poliţiştii, care aveau mandat, au percheziţionat redacţia 
„PRO TV Chişinău” timp de câteva ore. În aceeaşi zi, angajaţi ai Ministerului de Interne au perchezionat 
casa lui Ghenadie Braghiş. Aceste evenimente au fost urmate de o serie de «declaraţii de condamnare», 



 5

atât din partea organizaţiilor de media, cât şi a multor partide politice. Semnatarii solicitau autorităţilor 
să respecte legislaţia în vigoare şi să înceteze hărţuirea şi intimidarea postului de televiziune „PRO TV 
Chişinău” şi a angajaţilor acestuia. După cinci zile de arest, directorul de vânzări al „PRO TV Chişinău” 
a fost eliberat din arest, urmând să fie cercetat în stare de libertate. 
 
 

Situaţia presei scrise şi a jurnalismului de investigaţie 
 
Presiuni asupra jurnaliştilor. Obstacole în exercitarea normală a profesiei 
 
Procedura de acreditare a cauzat probleme jurnaliştilor destul de frecvent. Acreditarea jurnaliştilor este 
reglementată de Legea presei din 1994. Majoritatea prevederilor, însă, se referă la acreditarea 
jurnaliştilor străini în Republica Moldova (art.21, 22, 23 şi 25). În ceea ce priveşte jurnaliştii moldoveni, 
există o singură prevedere: art.21 alin.(2): „Publicaţiile periodice şi agenţiile de presă pot acredita în 
modul stabilit jurnalişti pe lângă autorităţile publice, precum şi la manifestaţiile artistice şi sportive.” 
Această prevedere ambiguă („... în modul stabilit ...”) a constituit drept temei pentru apariţia unor 
regulamente interne, în baza cărora instituţiile îşi elaborează propriile norme de acreditare a jurnaliştilor. 
Unele dintre aceste regulamente nici nu sunt făcute publice. Pană la acest moment, principala formă de 
abuz a autorităţilor publice în acest domeniu este neacreditarea jurnaliştilor. 
 
În ianuarie 2006 Adunarea Populară a autonomiei găgăuze a refuzat acreditarea ziarului „Edinaia 
Gagauzia”, ziar editat de mişcarea social-politică cu acelaşi nume din UTA Gagauz Yeri, motivând că 
ziarul de opoziţie denaturează faptele. Redactorul-şef al publicaţiei a afirmat însă că acesta este un motiv 
inventat, ziarul nu a avut niciodată acces la şedinţele Adunării Populare. Deşi la 20 februarie ziarul a 
acţionat în instanţă Adunarea Populară a autonomiei găgăuze pentru refuzul de a fi acreditat, ulterior 
ziarul şi-a retras cererea de chemare în judecată, pe care a depus-o la Curtea de Apel Comrat. „Surse din 
cadrul redacţiei „Edinaia Gagauzia” au comunicat sub acoperirea anonimatului că redacţia şi-a retras 
cererea, deşi dreptatea era de partea jurnaliştilor. Sursele citate au precizat că redacţia a fost supusă 
presiunilor, fapt ce i-a determinat pe jurnalişti să-şi retragă cererea din instanţă. Sursele citate nu au 
precizat însă cine a exercitat presiuni asupra jurnaliştilor”. În luna iunie „Edinaia Gagauzia” a difuzat un 
apel, în care sesizează opinia publică asupra tentativelor autorităţilor locale de a împiedica campania de 
abonare la această publicaţie. Potrivit apelului, başcanul Gheorghi Tabunşcik ar fi dat indicaţii oficiilor 
poştale din autonomia găgăuză să refuze perfectarea abonamentelor la ziarul de opoziţie „Edinaia 
Gagauzia”, cu scopul de a submina activitatea ziarului /după Agenţia Monitor Media: 03.01.06, 
08.02.06, 22.02.06, 21.03.06, 27.06.06/. 
 
Începând cu data adoptării (în februarie 2003), Legea cu privire la contracararea activităţii extremiste a 
fost criticată intens de societatea civilă, fiind considerată un instrument periculos pentru democraţie. 
Deşi nu s-au aplicat sancţiuni în baza ei până la acest moment, ea a fost utilizată de mai multe ori în 
calitate de „sperietoare”. La începutul anului 2006, Asociaţia „Hyde Park” din Chişinău, organizaţie ce 
promovează libertatea de exprimare şi dreptul la informare echidistantă, a fost acuzată de Ministerul 
Justiţiei al R. Moldova de propagarea extremismului prin informaţii publicate în buletinul „Curaj.net”. 
Într-o scrisoare adresată Asociaţiei „Hyde Park” Ministerul de Justiţie, sub semnătura ministrului 
Victoria Iftodi, arată că în nr. 3 al buletinului „Curaj.net” (din 03 noiembrie 2005) sunt plasate 
informaţii „ce propagă inferioritatea cetăţenilor după criteriul naţionalităţii, fapt ce constituie o încălcare 
gravă a prevederilor art. l al Legii cu privire la contracararea activităţii extremiste. Prin scrisoarea citată, 
Ministerul Justiţiei face un avertisment Asociaţiei „Hyde Park” şi solicită înregistrarea publicaţiei, 
„deoarece ziarul asociaţiei este editat în scopul comercializării”. Preşedintele „Hyde Park”, Oleg Brega, 
a declarat că avertizarea reprezintă o presiune asupra asociaţiei şi că acuzele aduse de către ministru sunt 
nefondate. Ministerul Justiţiei nu a indicat care anume texte din buletin instigă la ură interetnică. 
Asociaţia „Hyde Park” a făcut publică o declaraţie, în care a menţionat că reprezentanţi ai Ministerului 
Justiţiei, Serviciului de Informaţii şi Securitate, Procuraturii şi Poliţiei au avertizat verbal sau în scris 



 6

membrii organizaţiei pe marginea unor publicaţii apărute în ziarul „Curaj”, ceea ce, în opinia 
organizaţiei, reprezintă acţiuni de intimidare şi hărţuire /după Agenţia Monitor Media, 13 februarie 
2006, 15 februarie 2006/. 
 
La 17 martie în Chişinău a avut loc un caz grav de agresare a jurnalistului sportiv Ion Robu, care a fost 
bătut de două persoane necunoscute până a căzut fără cunoştinţă. Atacatorii nu au sustras nimic de la 
ziarist, deşi acesta avea bani şi telefon mobil. Jurnalistul consideră acest atac direct legat de activitatea 
sa profesională  şi nu exclude că a fost agresat în contextul unui scandal în jurul Asociaţiei Presei 
Sportive din Moldova, dar şi din cauza cărţii „Maratonul de la Atena”, care a fost editată după Jocurile 
Olimpice din Grecia şi în care a semnalat nereguli la Comitetul Naţional Olimpic al R. Moldova. 
Organizaţiile de media au lansat o declaraţie, în care şi-au exprimat îngrijorarea în legătură cu acest caz, 
remarcând că „atentatele la integritatea fizică constituie cea mai gravă modalitate de a submina libertatea 
presei.” 
 
Cazul jurnalistului sportiv Ion Robu este cel mai grav înregistrat pe parcursul anului 2006 la Chişinău. 
Totuşi, jurnaliştii moldoveni se confruntă cu atitudini ostile şi agresiuni verbale destul de des.  
 
La 24 martie 2006, Anastasia Nani, reporter al „Ziarului de gardă”, a fost agresată verbal de poliţişti, 
fiind împiedicată să-şi exercite normal profesia, în condiţiile în care se documenta pentru un articol la 
biserica din Floreşti, unde avuseseră loc ciocniri violente, condiţionate de un conflict dintre credincioşii 
Mitropoliei Basarabiei şi reprezentanţii Mitropoliei Moldovei. Anastasia Nani a fost împiedicată să-şi 
exercite profesia şi pe 26 octombrie, când a fost forţată de către funcţionari guvernamentali să distrugă 
imagini din aparatul de fotografiat. Jurnalista a ieşit din Casa Guvernului, după ce asistase la şedinţa 
Colegiului Ministerului Educaţiei şi Tineretului. Un grup de muncitori efectua lucrări de amenajare în 
preajma Executivului şi ziarista, având aparatul de fotografiat la îndemână, a luat o imagine a 
muncitorilor pe fundalul Casei Guvernului. Imediat, câteva persoane s-au apropiat de ea şi, refuzând să 
se legitimeze, au insistat să şteargă imaginile, deşi a fotografiat un spaţiu public şi nu exista vreun anunţ 
privind interdicţia de a fotografia.  
 
La 13 iulie şapte organizaţii din domeniul mass-media şi-au exprimat îngrijorarea în legătură cu 
atacurile asupra libertăţii presei, în special, încercările reprezentanţilor partidului de guvernământ de a-şi 
impune dominaţia ideologică prin puterea administrativă, ameninţând cu sancţiuni publicaţiile şi 
posturile audiovizuale care prezintă alte puncte de vedere asupra unor evenimente. La sfârşitul lunii 
iunie, reprezentanţi ai Consiliului Municipiului Chişinău, dominat de PCRM, au făcut declaraţii agresive 
la adresa posturilor municipale „Antena C” şi „Euro TV Chişinău”, publicaţia „Timpul de dimineaţă”, 
pentru faptul că au reflectat nişte evenimente de acum 65 de ani altfel decât ar fi fost corect din punctul 
de vedere al comuniştilor. Semnatarii declaraţiei atenţionează opinia publică şi asupra încercărilor de 
subminare economică a ziarelor „Moldavskie vedomosti” şi „Jurnal de Chişinău”. Ziarul „Moldavskie 
vedomosti” riscă să-şi piardă sediul privatizat acum şase ani, după ce Curtea de Apel a cerut recent 
anularea privatizării sediului. „Jurnal de Chişinău” a fost acuzat de neplata TVA în sumă totală de peste 
jumătate de milion de lei, achitarea căreia ar duce la falimentarea ziarului. În declaraţie organizaţiile 
semnatare solicită autorităţilor R. Moldova să aducă dovezi clare privind garantarea şi respectarea 
drepturilor şi libertăţilor inalienabile ale presei de a informa şi ale cetăţenilor - de a fi informaţi şi de a-şi 
expune liber opiniile prin intermediul presei. 
 
La 1 august 2006, poliţia din Bălţi a împiedicat fotoreporterii şi operatorii de televiziune să filmeze 
monumentul lui Ştefan cel Mare şi Sfânt din centrul localităţii, care fusese profanat de către persoane 
necunoscute cu o zi înainte. Postamentul a fost murdărit cu vopsea şi s-a aplicat inscripţia în limba rusă 
„Ya protiv Vorona”. Reprezentanţii organelor de drept au manifestat argesivitate faţă de operatorul 
TVB, care a încercat să filmeze în pofida interdicţiilor poliţiei. De asemenea, nici fotoreporterilor de la 
Agenţia DECA-press şi ziarul „SP” nu li s-a permis să fotografieze. 
 



 7

În octombrie 2006, „Ziarul de Gardă”, săptămânal de investigaţie editat la Chişinău, a lansat o declaraţie 
de presă, prin care atenţionează opinia publică asupra presiunilor la care sunt supuşi unii jurnalişti. 
Potrivit declaraţiei de presă a „Ziarului de Gardă”, presiunile asupra reporterilor s-au intensificat după 
publicarea unor dezvăluiri ce ţin de corupţia în sistemul de drept din R. Moldova. Persoane cu funcţii 
importante în stat le propun ziariştilor sume de bani în schimbul acceptării de către aceştia a unor 
compromisuri imorale. Este de presupus că, în acest mod, se încearcă acumularea de probe 
compromiţătoare asupra unor ziarişti şi manipularea ulterioară a acestora – truc utilizat în ultimul timp şi 
faţă de alte media, în scopul „documentării” unor dosare, se arată în declaraţia citată.  
 
În noaptea de 10 spre 11 octombrie din redacţia ziarului „Jurnal de Chişinău” au fost furate mai multe 
lucruri, printre care şi calculatorul jurnalistei Raisa Lozinschi, autor al unor materiale cu conotaţii 
politice.  
 
În legătură cu aceste evenimente Asociaţia Presei Independente (API) şi Centrul Independent de 
Jurnalism (CIJ) au făcut o declaraţie, prin care solicită Comisiei parlamentare pentru securitatea 
naţională, apărare şi ordinea publică şi Comisiei parlamentare pentru drepturile omului să se 
autosesizeze şi să cerceteze faptele expuse în apelul „Ziarului de Gardă”. API şi CIJ atenţionează asupra 
„coincidenţei” stranii, prin care, în aceeaşi perioadă când se făceau presiuni asupra colaboratorilor 
„Ziarului de Gardă”, a fost comis şi un furt în sediul „Jurnalului de Chişinău”, pe care angajaţii redacţiei 
îl califică drept încercare de intimidare a reporterilor. Cele 2 organizaţii media cer autorităţilor să 
întreprindă măsuri operative şi eficiente, care ar pune capăt atacurilor asupra presei independente din 
partea unor elemente criminale şi a funcţionarilor corupţi.  
  
Publicaţia „Observatorul de Nord. Ediţie de Floreşti” a devenit obiectul unei cercetări de legalitate, după 
ce preşedintele raionului Floreşti a solicitat acest lucru procuraturii locale. Rezultatele controlului au 
arătat că activitatea publicaţiei în teritoriu este legală. Managerul publicaţiei a declarat că solicitarea 
preşedintelui raionului Floreşti poate fi explicată prin faptul că scapă de sub control un ziar pe care nu 
şi-l poate subordona, aşa cum ar prefera să se întâmple /după Agenţia Monitor Media, 13 aprilie 2006/. 
 
Ziarul “Jurnal de Chişinău” a semnalat probleme grave după un control al autorităţilor fiscale, prin care 
s-a stabilit că ziarul nu a plătit TVA în sumă de 350675 lei pentru anii 2004 şi 2005. Prin decizie 
organele fiscale au obligat ziarul să plătească această sumă, plus penalităţi, majorări de întârziere şi 
amenzi, în total 630156 lei (adică circa 37 mii Euro). Ziarul a contestat această decizie, litigiul juridic 
fiind în derulare. “Jurnal de Chişinău” consideră sancţiunea organelor fiscale drept o încercare a puterii 
de a distruge ziarul. 
 
În octombrie 2006 Centrul de Investigaţii Jurnalistice (CIN) a anunţat că a fost atacat şi scos din 
funcţiune site-ului său www.investigatii.md, care conţinea peste 100 de anchete reportericeşti în limbile 
română şi engleză, realizate în ultimii trei ani, precum şi documente şi fotografii obţinute de ziarişti în 
procesul investigaţiilor. În rezultatul atacului, a fost distrusă completamente baza de date de pe site-ul 
CIN, inclusiv arhiva investigaţiilor, comentariilor etc. CIN a declarat că nu exclude faptul că scoaterea 
din funcţiune a paginii web s-a făcut intenţionat, cu scopul de a distruge baza de date a Centrului. 
 
 În campania electorală pentru alegerea başkanului Găgăuziei au fost comise mai multe încălcări ale 
dreptului la libera exprimare. La finele lunii noiembrie poliţia a sechestrat circa cinci mii de exemplare 
ale ziarului „Gagauz Halkâ”, iar Serghei Dimoglo, fost vicepreşedinte al Adunării Populare (organul 
legislativ al UTAG), a fost arestat pentru o perioadă de 7 zile, sub acuzaţia că a opus rezistenţă 
poliţiştilor în timpul controlului. Ziarul conţinea un şir de materiale critice la adresa actualei guvernări a 
autonomiei, dar şi a R. Moldova. Pe marginea incidentului cu ziarul „Gagauz Halkâ”, care se editează cu 
întreruperi în UTAG din 1999, Mişcarea politică „Edinaia Gagauzia” a lansat o declaraţie prin care a 
calificat drept ilegale arestările lui Dimoglo şi sechestrarea tirajului ziarului. Aceste acţiuni intimidează 



 8

anumiţi candidaţi care sunt angajaţi în cursa electorală, consideră formaţiunea politică /după Agenţia 
Monitor Media, 1 decembrie 2006/. 
 
Drept intimidare au fost apreciate şi controalele efectuate de poliţia economică la ziarul „SP” din Bălţi. 
După ce au depistat că un angajat al ziarului „SP” nu a contabilizat suma de 54 de lei (circa 3 Euro) prin 
eliberarea cecului de casă în urma recepţionării a trei anunţuri publicitare de la persoane fizice, trei 
angajaţi ai poliţiei economice au procedat la verificarea masivă a documentelor ce ţin de activitatea 
comercială a publicaţiei. Poliţiştii au ridicat toate contractele din anii 2005-2006 pe care ziarul le-a 
încheiat cu persoanele juridice pentru publicitate şi au luat copii de pe registrul de vânzări pentru 
perioada respectivă. Redactorul-şef al publicaţiei „SP”, Slava Perunov, consideră că este vorba de o 
tentativă de presiune asupra ziarului, însă nu a făcut vreo declaraţie privind urmările negative ale 
controlului. 
 
Susţinerea publicaţiilor favorabile puterii 

 
Cu regret, statul continuă să susţină ziarele care au o politică favorabilă puterii. În februarie „Jurnal de 
Chişinău” a publicat despre un document al Ministerului Culturii şi Turismului, semnat de viceministrul 
Tatiana Lapicus, care recomandă conducătorilor de instituţii aflate în subordine să se aboneze la 
publicaţiile „Moldova Suverană”, „Nezavisimaia Moldova”, revista „Moldova” şi „Monitorul Oficial al 
Republicii Moldova”. Potrivit documentului, semnat la 31 ianuarie 2006, conducătorilor de instituţii şi 
organizaţii din subordinea ministerului li se solicită „contribuţia personală a fiecărui conducător în 
vederea organizării eficiente a abonării la publicaţiile periodice din ţară pe anul 2006, în primul rând la 
publicaţiile centrale „Moldova Suverană”, „Nezavisimaya Moldova”, revista „Moldova” şi „Monitorul 
Oficial al Republicii Moldova” [...] Asupra rezultatelor rugăm să informaţi ministerul la finele fiecărui 
trimestru”. Un document similar a fost emis de acest minister şi la sfârşitul anului, fapt relatat de „Ziarul 
de Gardă” la 16 noiembrie 2006: „Publicaţiile libere îşi fac singure publicitate, pe când „Moldova 
Suverană” şi „Nezavisimaia Moldova” sunt recomandate de noi, facilitând cunoaşterea de către abonaţi 
a activităţii Guvernului”, a explicat Raisa Caraman, şefa Secţiei mijloace de instruire şi acte de studii a 
ministerului. 
 
Deşi deetatizate, fostele ziare guvernamentale continuă să fie susţinute de Guvern. În decembrie 2006 
Guvernul a alocat redacţiei ziarului „Moldova Suverană” peste 376 mii de lei (cca 29 mii USD) pentru 
achitarea serviciilor tipografice, cu titlu de „ajutor financiar unic”, iar ziarului „Nezavisimaia Moldova” 
un ajutor financiar unic în sumă de 81,3 mii de lei (6,2 mii USD) în scopul stingerii datoriilor acesteia 
faţă de Editura „Universul”. 
 

Presa în campania electorală 
 
Reflectarea în mass-media a campaniei electorale din Găgăuzia a fost monitorizată de Asociaţia Presei 
Independente şi Centrul Independent de Jurnalism. Rezultatele monitorizării primului tur al alegerilor 
arată că majoritatea mediilor de informare din autonomia găgăuză se menţineau pe linia de favorizare a 
guvernatorului în exerciţiu al regiunii, Gheorghe Tabunşcic. Favorizarea lui Tabunşcic se făcea prin ştiri 
despre realizările administraţiei, fiind observată evitarea oricăror note critice la adresa acesteia. O 
excepţie a făcut, în perioada vizată, ziarul „Nastoiaşcee Znamea” (Ceadâr-Lunga), care îl sprijinea pe 
candidatul independent Mihail Formuzal, primar al oraşului Ceadâr-Lunga, şi îl prezenta pe guvernator 
în culori negative. De asemenea, mass-media audiovizuale monitorizate, cu excepţia „Radio Moldova”, 
a adoptat tactica ignorării concurenţilor electorali, cu excepţia lui Gheorghe Tabunşcic. Pe de altă parte, 
ziarul cu acoperire naţională „Nezavisimaia Moldova” nu a scris nimic despre alegerile locale din 
autonomia găgăuză. Dintre posturile audiovizuale, numai „Radio Găgăuzia” a oferit alegătorilor 
emisiuni de educaţie electorală, iar la toate posturile radio şi TV, supuse monitorizării, au lipsit 
dezbaterile electorale. 
 



 9

Misiunea OSCE de asemenea a constatat o favorizare substanţială a lui Gheorghe Tabunşcic, başcanul în 
funcţie în perioada campaniei electorale, din partea mass-media regionale de stat, a reprezentanţilor 
autorităţilor locale şi centrale, precum şi a partidului de guvernământ. Într-un comunicat de presă emis 
după primul tur de scrutin, misiunea a remarcat că toţi candidaţii au avut acces la mass-media şi au putut 
participa în cadrul dezbaterilor televizate desfăşurate la „Teleradio Gagauzia”, însă valoarea acestor 
dezbateri a fost simţitor diminuată pentru că Tabunşcic, başcanul în exerciţiu, a refuzat să participe la 
dezbateri. Organele de drept au împiedicat desfăşurarea activităţilor electorale ale candidaţilor din 
opoziţie, Misiunea OSCE exemplificând prin sechestrarea, la 28 noiembrie, a cinci mii de exemplare ale 
unui ziar în susţinerea unui candidat de opoziţie.  
 
În pofida acestui lucru, la 3 decembrie, când a avut loc primul tur al alegerilor, cele mai multe sufragii 
le-a acumulat primarul de Ceadâr Lunga, Mihail Formuzal, urmat de Nicolae Dudoglo, primar de 
Comrat. După primul tur de scrutin, Tabunşcic  a fost eliminat din cursa electorală. Iar la turul doi de 
scrutin, ce a avut loc la 17 decembrie, a câştigat Mihail Formuzal, care a devenit başcan al Găgăuziei. 
 
 

Accesul la informaţie 
 
Accesibilitatea informaţiei 

 
În 2006 legislaţia R. Moldova a devenit accesibilă pe Internet. Ministerul Justiţiei a lansat pagina web 
www.justice.md, care conţine practic întreaga legislaţie a R. Moldova. Pagina este administrată de 
Centrul de Informaţii Juridice şi este dotată cu un motor de căutare pentru actele legislative.  
 
În anul 2006 a continuat publicarea stenogramelor şedinţelor Parlamentului în Internet (primele 
stenograme fiind publicate în vara anului 2005).  
 
Biroul Permanent al Parlamentului a aprobat un nou regulament de acreditare a jurnaliştilor la lucrările 
Legislativului, potrivit căruia legitimaţiile de acreditare se vor elibera pentru întreaga perioadă a 
mandatului Parlamentului, şi nu pentru un singur an, cum se proceda anterior. Au continuat şi 
transmisiunile în direct ale şedinţelor în plen ale Parlamentului la posturile publice ale Companiei 
„Teleradio Moldova”, însă Fracţiunea comunistă din Legislativ a insistat de mai multe ori pe parcursul 
anului asupra suspendării acestora. Comuniştii le consideră ineficiente şi pledează pentru crearea unor 
emisiuni de sinteză la radio şi TV, care ar relata sumar despre activitatea parlamentară. Deşi 
transmisiunile în direct continuă, opinia publică apreciază această realizare drept una fragilă. 
 
Pe parcursul anului a început să emită emisiuni proprii TV7 (programele de actualităţi „Segodnea v 
Moldove” şi „Cotidian”, precum şi unele emisiuni de divertisment). De asemenea, şi-a extins emisia 
locală BBC, care şi-a inaugurat şi un birou modern. Însă, din motive economice, s-a închis Agenţia de 
presă „Flux”, care a activat pe parcursul a 11 ani. 
 
Pe de altă parte, însă, jurnaliştii s-au plâns de mai multe ori de acces limitat şi tratament discriminatoriu, 
în funcţie de cât de comode sunt relatările lor pentru putere. Astfel, doar unii dintre jurnaliştii acreditaţi 
la serviciul de presă al preşedintelui R. Moldova  (instituţiile de presă oficiale şi pro-prezidenţiale) au 
fost invitaţi la briefing-ul susţinut de Vladimir Voronin după întrevederea acestuia cu Putin la 8 august 
2006. Acelaşi lucru s-a repetat şi după participarea lui Voronin la summit-ul şefilor de stat din CSI la 
Minsk şi întrevederea avută acolo cu Vladimir Putin (noiembrie 2006). Instituţiile de presă independente 
şi reporterii instituţiilor de presă străine, acreditaţi în R. Moldova, au fost nevoiţi să folosească 
informaţiile despre briefing pe care le-a difuzat mass-media oficială din Moldova.  
 
Invitarea selectivă a presei la anumite întâlniri sau evenimente oficiale a avut loc şi în alte cazuri. Astfel, 
la o şedinţă ce a avut loc în luna iunie în incinta Parlamentului, la care Preşedintele Parlamentului 



 10

Marian Lupu a discutat cu presa şi societatea civilă posibilitatea modificării articolului 16 din Codul 
civil, s-a refuzat accesul directorului ziarului „Moldavskie vedomosti”, Dmitri Ciubaşenko. Serviciul de 
pază al Legislativului nu i-a permis lui Ciubaşenko să intre, fiindcă el nu figura printre cei invitaţi. 
Ulterior, directorul ziarului „Moldavskie vedomosti” a aflat că el, ca şi Constantin Tănase de la „Timpul 
de dimineaţă”, iniţial a figurat în lista celor invitaţi. Numele celor doi însă au fost eliminate din listă la 
indicaţia vicepreşedintelui Parlamentului, Maria Postoico /după Agenţia Monitor Media, 8 iunie 2006/. 
 
Procese de judecată şi limitări ale accesului la informaţie 

 
Pe parcursul anului au fost obţinute mai multe câştiguri de cauză în litigii legate de accesul la informaţie. 
Una dintre cele mai remarcabile victorii a constituit faptul că Curtea Supremă de Justiţie a recunoscut 
drept ilegală secretizarea hotărârilor Curţii de Conturi privind controlul aparatului Parlamentului şi 
aparatului Preşedintelui Republicii Moldova (Hotărârea Curţii de Conturi nr.55-s din 10 iulie 2003 
privind rezultatele reviziei financiare a Aparatului Parlamentului pe anul 2002 şi Hotărârea nr. 56-s din 
11 iulie 2003 privind rezultatele reviziei financiare a Aparatului Preşedintelui Republicii Moldova 
pentru anul 2002). La baza acţiunii s-a aflat cererea din 26 octombrie 2004 depusă de Ştefan Secăreanu 
împotriva Curţii de Conturi şi Comisiei interdepartamentale pentru apărarea secretului de stat, prin care 
se solicita recunoaşterea drept ilegală a secretizării hotărârilor respective ale Curţii de Conturi, deoarece 
informaţiile cuprinse în aceste hotărâri nu puteau afecta securitatea Republicii Moldova.  
 
Însă publicaţia „Timpul de dimineaţă” a atenţionat opinia publică că, pentru că a dat publicităţii 
rezultatele acestor revizii financiare, Curtea de Conturi (autorul controalelor) a solicitat Procuraturii din 
Chişinău să cerceteze ziarul „Timpul de dimineaţă”. La 8 februarie, adică după ce se adoptase hotărârea 
cu privire la desecretizare în prima instanţă, „Timpul de dimineaţă” a publicat un articol despre controlul 
la Parlament ("Curtea de Conturi a demonstrat: „parlamentul fură banii publici”), iar pe 9 februarie 
referitor la revizia Preşedinţiei („Angajaţii preşedinţiei joacă în schema „Suvenirul”), ambele semnate de 
jurnalista Ina Prisăcăru. În cele două articole se demonstra, în baza rezultatelor controalelor, că în 
Parlament şi la Preşedinţie se cheltuiesc fraudulos banii publici. La o săptămână de la publicarea 
articolelor, jurnalista Ina Prisăcaru a fost chemată la Procuratură, unde i s-a solicitat să dea o explicaţie 
în scris, în care să indice raţionamentele care au determinat-o să scrie articolele menţionate. Jurnalista a 
declarat că, în acest caz, Curtea de Conturi a folosit Procuratura pentru a intimida o publicaţie. 
Intimidările însă nu avut motiv de continuare, pentru că şi instanţa de recurs a recunoscut neîntemeiată 
secretizarea documentelor. 
 
La 31 octombrie 2006 Agenţia de ştiri DECA-press din Bălţi a anunţat că unui reporter al Agenţiei i-a 
fost îngrădit accesul la şedinţele publice ale unui proces desfăşurat la Judecătoria raionului Drochia. 
Judecătoarea nu i-a permis ziaristei să asiste la mai multe şedinţe, motivând că presa este în drept să 
asiste doar la prima şedinţă şi la pronunţarea sentinţei (ceea ce este o interpretare eronată a legislaţiei). 
În calitate de argument, judecătoarea a invocat că ziariştii nu au dreptul să facă înregistrări audio, video 
sau să realizeze fotografii la şedinţele instanţei, ceea ce ziarista nici nu intenţiona.  
  
Călărăşeanul Vasile Roadedeal a câştigat la Curtea Supremă de Justiţie un proces în faţa Parlamentului 
R. Moldova pentru nerespectarea Legii privind accesul la informaţie. Vasile Roadedeal  a cerut de la 
Parlament informaţie despre felul cum au fost sancţionaţi unii deputaţi care au beneficiat de anumite 
sume de la buget, fără să achite şi plăţi sociale. Instanţa a obligat Legislativul moldovean să furnizeze 
călărăşeanului informaţia solicitată şi să-i restituie suma de 214 lei – cheltuielile de judecată, insă nu i-a 
acordat despăgubiri morale.  
 
Centrul de Investigaţii Jurnalistice (CIN) pe parcursul ultimilor trei ani a avut mai multe câştiguri 
importante în procese privind accesul la informaţie. Pe parcursul anului, Centrul de Investigaţii 
Jurnalistice a câştigat 2 procese importante contra Procuraturii Generale: în martie 2006, CSJ a dat 
câştig de cauză CIN în procesul de judecată intentat Procuraturii Generale în legătură cu refuzul acesteia 



 11

de a acredita un reporter, iar în octombrie 2006, după un proces de judecată, care a durat mai mult de doi 
ani, Curtea Supremă de Justiţie a obligat Procuratura Generală  să deconspireze numele procurorilor care 
au beneficiat de indemnizaţii ilegale.  
 
 

Evenimente de perspectivă 
 
La 4 septembrie 2006 Centrul Independent de Jurnalism a lansat o Şcoală de Studii Avansate în 
Jurnalism. Este vorba de studii cu caracter post-universitar susţinute de experţi din ţară şi străinătate. 
Anual sunt admişi 20 de studenţi. Şcoala este axată pe studii practice şi include şi un stagiu de şase 
săptămâni la una din instituţiile media. Înfiinţând Şcoala, CIJ şi-a propus să modernizeze învăţământul 
în domeniul jurnalismului din Moldova şi să pregătească jurnalişti de înaltă calificare. 
  
Centrul Independent de Jurnalism a elaborat un proiect de Lege cu privire la libertatea de exprimare, pe 
care l-a supus dezbaterii publice în cadrul unei „mese rotunde” la 11 decembrie 2006. Proiectul de lege 
urmăreşte adoptarea unor garanţii ale dreptului la libera exprimare şi informare, crearea unui echilibru 
just între asigurarea dreptului la libera exprimare şi informare şi apărarea altor drepturi personal-
nepatrimoniale ale persoanei (dreptul la onoare şi demnitate, dreptul la viaţa privată). Necesitatea unei 
asemenea legi se explică prin faptul că în Republica Moldova se aplică neadecvat standardele europene 
privind libertatea de exprimare în cauzele cu privire la defăimare şi viaţa privată. În plus, există o serie 
de probleme, ce ar putea fi soluţionate printr-o reglementare mai bună. Adoptarea unei asemenea legi ar 
oferi nişte norme de protecţie, necesare jurnalismului din Republica Moldova. Proiectul de lege poate fi 
citit în română şi engleză pe site-ul www.ijc.md . 
 
De asemenea, Centrul „Acces-info” şi alte ONG-uri au elaborat un proiect de Lege cu privire la 
transparenţa în procesul decizional, care a fost susţinut de Guvern şi a fost înaintat în Parlament în 
calitate de iniţiativă legislativă. În caz că va fi adoptată, legea va contribui la participarea mai activă a 
publicului la adoptarea deciziilor de interes comunitar. 

Concluzii 

Pe parcursul anului au avut loc multiple presiuni asupra jurnaliştilor. Totuşi, starea libertăţii de 
exprimare a degradat drastic în a doua jumătate a anului, când a început implementarea Codului 
audiovizualului. Pare evidentă utilizarea acestui act pentru suprimarea vocilor critice ale 
audiovizualului autohton. 

Elaborator: Olivia Pîrţac, Serviciul Juridic CIJ 

 
 

 
 
 
 
 

 

 


