
 
 

           
 

 
 

 

 

RAPORT  

asupra situaţiei presei în Republica Moldova în anul 2008 

din perspectiva respectării libertăţii de exprimare şi a dreptului la informaţie1  

 
 
 
 
 
 
Cuprins:  
 
I. Libertatea de exprimare  

1. Evoluţii legislative  
2. Situaţia presei  
3. Situaţia în sectorul audiovizual  
4. Presa la CEDO  

II. Dreptul la informaţie. Evoluţii legislative  
III. Abuzuri asupra jurnaliştilor în 2008  
 

 
 

                                                 
1 Raportul este disponibil în limbile română şi engleză. Este elaborat de Doina Costin, Coordonator al Serviciul Juridic, 
CIJ, cu suportul financiar al Open Society Institute şi Swedish Helsinki Committee for Human Rights.  
Opiniile exprimate în acest Raport aparţin Centrului Independent de Jurnalism şi nu angajează responsabilitatea 
finanţatorilor.  

 

 1



I. Libertatea de exprimare  

 
1. Evoluţii legislative  

Din punct de vedere al evoluţiei legislative, anul 2008 a fost un an fructuos. Anul a 
fost marcat de demisia Guvernului Tarlev în martie şi învestirea Guvernului Greceanîi, 
de tensionarea relaţiilor dintre Republica Moldova şi România, de tensiuni 
preelectorale, însă şi de unele modificări legislative nefavorabile pentru opoziţie.  

 
În contextul armonizării cadrului legal naţional la cel internaţional, legislaţia în 

domeniul libertăţii de exprimare a cunoscut modificări semnificative. Însă unele 
amendamente la legislaţia existentă în domeniul libertăţii de exprimare şi iniţiative 
legislative denotă o deviere de la standardele internaţionale.  

 
La 22 februarie 2008 a fost adoptată Legea nr.25-XVI privind Codul de conduită a 

funcţionarului public, care în art.8 alin.(3) impune funcţionarilor publici interdicţia de a 
comunica cu jurnaliştii în numele instituţiei, dacă nu sunt abilitaţi cu acest drept. 
Această prevedere, justificată de unii parlamentari prin faptul că nu împiedică 
funcţionarii publici să-şi expună părerea personală în presă, a fost interpretată de 
funcţionarii publici la modul absolut, refuzând categoric să dialogheze atunci când sunt 
abordaţi de jurnalişti, invocând argumentul că instituţia dispune de un serviciu pentru 
relaţii cu presa. Reprezentanţii societăţii civile au apreciat această prevedere din Codul 
de conduită a funcţionarului public ca una ce îngrădeşte libertatea de exprimare a 
funcţionarului şi accesul la informaţie al jurnaliştilor, care şi aşa este extrem de limitat, 
conform rapoartelor de monitorizare a accesului la informaţie în instituţiile publice.  

 
În iunie 2008 Parlamentul a adoptat amendamente la Legea privind activitatea 

editorială. Conform notei informative la proiectul de lege, prezentat de Ministerul 
Culturii, aceste amendamente au scopul de a împiedica „apariţia literaturii cu caracter 
interzis de art.32 (3) din Constituţie” – contestarea şi defăimarea statului şi a poporului, 
îndemnul la război de agresiune, la ură naţională, rasială sau religioasă, incitarea la 
discriminare, la separatism teritorial, la violenţă publică, precum şi alte manifestări ce 
atentează la regimul constituţional. Directorii celor mai importante edituri din Moldova, 
precum şi scriitori şi organizaţii neguvernamentale, au criticat proiectul de lege pentru 
că încurajează cenzura, în pofida faptului că aceeaşi lege interzice cenzura. În 
consecinţă, articolul a fost adoptat într-o formulă succintă conţinând doar interdicţia 
generală de a edita „lucrări care contravin legislaţiei în vigoare”. Cenzurarea literaturii 
editate în Republica Moldova – acesta este, de fapt, scopul amendamentelor. 
Organizaţia internaţională SEEMO (South East Europe Media Organisation) a publicat 
un comunicat în care îşi exprima îngrijorarea faţă de amendamentele la Legea privind 
activitatea editorială, adoptate de Parlament, declarând că astfel se încurajează auto-
cenzura.  

 

 2



De remarcat în acest context este Avizul Curţii Constituţionale asupra proiectului 
de lege pentru modificarea art.32 din Constituţia Republicii Moldova. În noiembrie 
2007, Executivul Republicii Moldova a aprobat o iniţiativă legislativă prin care a propus 
Parlamentului să excludă din articolul 32 al Constituţiei sintagma „contestarea şi 
defăimarea statului şi a poporului”. În decembrie 2008 Curtea Constituţională, cu votul 
a cinci judecători, a dat aviz negativ iniţiativei Guvernului, considerând că proiectul de 
lege pentru modificarea alin.(3) art.32 din Constituţie în partea care prevede excluderea 
sintagmei „contestarea şi defăimarea statului şi a poporului” are ca rezultat încălcarea 
dispoziţiilor constituţionale privind caracterul suveran, independent şi unitar al statului, 
diminuarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor, a garanţiilor acestora. 
De asemenea, Curtea consideră că excluderea acestei prevederi din textul constituţional 
nu va contribui la exercitarea mai eficientă a libertăţii de exprimare. Autoritatea de 
jurisdicţie constituţională precizează în avizul său că neinterzicerea prin lege a actelor 
de contestare şi defăimare a statului ar pune în pericol suveranitatea ţării şi regimul 
constituţional. Deşi această iniţiativă face parte din Planul naţional de acţiuni în 
domeniul drepturilor omului pentru anii 2004-2008, având în vedere avizul negativ al 
Curţii Constituţionale, este de aşteptat că Parlamentul nu va adopta proiectul de lege 
propus de Guvern. Astfel, se menţine pericolul interpretării arbitrare din partea 
autorităţilor administraţiei publice a enunţurilor, nemulţumirilor, dubiilor, opiniilor, 
expuse de către persoane în exercitarea libertăţii de exprimare.  

 
În acest sens este concludent proiectul de lege pentru modificarea alineatului 8 al 

articolului 16 din Codul civil al Republicii Moldova nr.1107-XV din 6 iunie 2002, 
înaintat Parlamentului, la iniţiativa Preşedintelui RM, la 12 iunie 2008. Proiectul de lege 
prevedea excluderea din prima propoziţie a alin.(8) art.16 din Codul civil a sintagmei 
„şi moral” şi propoziţia a doua integral. Or, simplul fapt al publicării unei dezminţiri ar 
fi prezentat pentru reclamant repararea prejudiciului moral cauzat reclamantului. 
Reacţia societăţii civile şi a organismelor internaţionale nu a întârziat. Organizaţiile 
neguvernamentale de media din Moldova au solicitat într-o scrisoare deschisă adresată 
deputaţilor în Parlament să respingă acest proiect de lege, deoarece adoptarea lui va 
încuraja declaraţiile defăimătoare şi va înrăutăţi în general calitatea dezbaterilor publice, 
conducând la dezinformare în mass-media şi violarea dreptului publicului de a fi 
informat. ARTICLE 19 – Campania Globală pentru Libertatea de Exprimare, cu sediul 
la Londra, a recomandat să nu se excludă din legislaţia Republicii Moldova prevederile 
care permit acordarea în proceduri civile a despăgubirilor materiale pentru prejudiciul 
moral adus reputaţiei. În urma eforturilor societăţii civile, proiectul de lege privind 
modificarea art.16 Codul civil nu a fost inclus în agenda dezbaterilor parlamentare.  

 
În iulie 2008 Ministerul Afacerilor Interne a înaintat Parlamentului proiectul de 

lege cu privire la prevenirea şi combaterea infracţiunilor săvârşite prin intermediul 
sistemelor informaţionale. Acest proiect de lege nu a fost deocamdată discutat în 
Parlamentul R. Moldovei. Conform notei informative, necesitatea adoptării acestui 
proiect de lege este determinată de creşterea numărului de infracţiuni de acest gen în 
lume şi în Moldova. Proiectul de lege vizează utilizatorii mijloacelor electronice şi 

 3



prestatori de servicii în spaţiul informaţional al Republicii Moldova şi stabileşte 
autorităţile competente pentru prevenirea şi combaterea infracţiunilor în acest domeniu. 
Totodată, obligă furnizorii de servicii să păstreze informaţia documentată şi datele 
traficului informaţional timp de 120 zile. Adoptarea acestui proiect de lege implică 
pericolul interpretărilor arbitrare din partea autorităţilor de control abilitate ale 
enunţurilor expuse în spaţiul virtual al R. Moldova şi va descuraja considerabil 
exerciţiul libertăţii de exprimare.  

 
Prin hotărâre de Guvern a fost instituită Ziua jurnalistului, care se va consemna la 

12 iunie, în memoria jurnalistului Constantin Chiroşco. Propunerea privind instituirea 
Zilei jurnalistului a fost lansată de Fidel Galaicu, redactor la Agenţia de Stat 
„Moldpres” (finanţată de Guvern). Astfel, jurnaliştii din Moldova au două zile ale 
jurnalistului: 3 mai, când se marchează Ziua internaţională a presei, şi 12 iunie – Ziua 
jurnalistului. Presa independentă este de părere că prin instituirea zilei profesionale se 
urmăreşte scindarea jurnaliştilor în două tabere.  

 
2. Situaţia presei  

 
Pe parcursul anului 2008 presa din Moldova s-a aflat pe agendele mai multor 

instituţii, atât naţionale, cât şi internaţionale. Ideea libertăţii presei a fost abordată 
multilateral şi cu toată seriozitatea la diferite întruniri şi conferinţe, de demnitari de stat 
şi înalţi funcţionari europeni. Apropierea campaniei electorale a impulsionat dezbaterile 
asupra libertăţii presei, angajând întreaga societate.  

 
IDIS „Viitorul” constată în studiul „100 cele mai presante probleme ale Republicii 

Moldova în anul 2008” că, în raport cu anii precedenţi, situaţia în domeniul mass-media 
s-a înrăutăţit. De asemenea, organizaţia susţine că abuzurile asupra jurnaliştilor 
afectează capacitatea mijloacelor media de informare a publicului larg şi îngrădesc 
accesul la informaţie al societăţii. Atitudinea discriminatorie a forţelor de ordine faţă de 
jurnalişti creează premise pentru denaturarea realităţilor şi evenimentelor sociale, 
contribuie la dezinformarea societăţii şi manipularea opiniei publice.  

 
La începutul anului 2008, preşedintele Comisiei Europene Jose Manuel Barroso 

diagnostica o involuţie în domeniul libertăţii presei, iar Paolo Berizzi, şeful secţiei 
Politică şi Economie din cadrul Delegaţiei Comisiei Europene la Chişinău, evidenţia 
problema aplicării reformelor eficiente în acest domeniu. În mai 2008, Benita Ferrero-
Waldner, Comisar European pentru Relaţii Externe şi Politica Europeană de Vecinătate, 
a recomandat Republicii Moldova să acorde o atenţie sporită libertăţii mass-media în 
contextul unui an preelectoral. Iar evenimentele din 2008 au determinat mai multe 
misiuni diplomatice acreditate la Chişinău să adopte în iulie o poziţie critică şi să 
manifeste îngrijorare faţă de acţiunile întreprinse de organele de drept împotriva mass-
media, iar în noiembrie să solicite, într-o declaraţie comună, autorităţilor moldovene să 
asigure reflectarea echilibrată de către presă a procesului alegerilor.  

 

 4



De cealaltă parte, la învestire, noul Guvern declara ca o prioritate libertatea mass-
media, prin asigurarea accesului nediscriminatoriu la informaţia oficială, prin 
consolidarea capacităţilor instanţelor de judecată la examinarea cauzelor privind 
exercitarea libertăţii de exprimare. Iar şeful statului cerea2 membrilor Guvernului să 
interacţioneze cu presa pentru a informa publicul corect despre activitatea organelor 
publice centrale şi pentru a promova „imaginea pozitivă a Moldovei în lume”. În 
dezacord cu aceste declaraţii ale demnitarilor de stat sunt acţiunile lor sistematice de 
îngrădire a libertăţii de exprimare şi informare a presei, acţiuni pe care le vom evoca în 
capitolul „Abuzuri asupra jurnaliştilor”.  

 
Conform ultimului Barometru de opinie3, ziarele reprezintă prima sursă de 

informare doar pentru 21,8% din respondenţi, pe când televiziunea – pentru 88,4%, TV 
se bucură de încrederea a 55,4% din respondenţi, presa scrisă – 3,4%. Se atestă tendinţa 
generală a societăţii de a se limita la TV, reducându-se substanţial spectrul de surse de 
informare. Ca urmare, presa scrisă din Moldova, dar şi cea de peste hotare, are de 
înfruntat o adevărată provocare a mileniului III.  

 
În pofida rezultatelor sondajelor, în anul 2008 au fost lansate câteva publicaţii noi. 

Unele dintre ele au un caracter vădit loial puterii, de exemplu, săptămânalul „Moldova 
mare”, care se declară „publicaţie independentă în limbile moldovenească şi rusă”, 
publicând în primul număr editorialul lui Vasile Stati4; altele se adresează unui public 
mai restrâns – „Standard financiar” – revistă de analiză şi rating, având ca destinatari 
antreprenori, investitori etc. 

 
Sunt sugestive concluziile expuse de Centrul Independent de Jurnalism în studiul 

„Relaţiile dintre mass-media şi autorităţile de stat – spre transparenţă şi 
responsabilitate”, publicat în octombrie 2008. Astfel, se constată că autorităţile 
administraţiei publice îşi plasează publicitatea în paginile fostelor ziare guvernamentale 
şi în publicaţiile finanţate de la bugetul de stat, favorizându-le şi ignorând astfel 
criteriile obiective şi legale privind plasarea publicităţii de stat; în provincie, 
discriminarea publicaţiilor private în raport cu cele publice este şi mai evidentă; 
publicaţiile de limba română au beneficiat de un volum de publicitate din partea 
instituţiilor publice de două ori mai mic decât cele de limba rusă. Această practică poate 
fi calificată ca susţinere discriminatorie, netransparentă şi inechitabilă din partea statului 
a presei. Prin acţiunile sale autorităţile administraţiei publice încurajează concurenţa 
neloială şi ilegală, în cazurile în care nu se respectă normele referitoare la achiziţiile 
publice.  

 

                                                 
2 În cadrul şedinţei din 13 mai 2008 cu reprezentanţii mass-media, conform Agenţiei Monitor Media 13 mai 2008.  
3 Octombrie 2008, realizat de Centrul de analiză şi investigaţii sociologice, politologice şi psihologice „CIVIS”.  
4 „O altă ţară mai frumoasă nu-i”, semnat de Vasile Stati, cunoscut promotor al teoriei moldovenismului, 5 februarie 2008, 
conform Agenţiei Monitor Media, 05.02.2008.  

 5



 

3. Situaţia în domeniul audiovizualului  

În anul de referinţă audiovizualul din Moldova a fost marcat de mai multe 
evenimente, pe alocuri politizate. Închiderea de către BBC World Service, începând cu 
1 august, a serviciului său de presă în limba română şi sistarea difuzării în Republica 
Moldova de către CCA a postului de televiziune român TVR 1 au avut un impact 
negativ sub aspectul accesului la informaţie şi al diversităţii surselor de informare. 
Spaţiul mediatic din Moldova a fost ocupat de mass-media de limba rusă. În acest sens, 
experţii de la IDIS „Viitorul” semnalează câteva probleme grave, care vor apărea în 
viitorul apropiat: structurarea opiniei publice naţionale şi menţinerea unei percepţii false 
a relaţiilor ruso-moldave; în problema soluţionării diferendului transnistrean mijloacele 
media de limba rusă din Republica Moldova vor prezenta şi promova interesele Rusiei 
în detrimentul celor naţionale etc.5  

 
Consiliul Coordonator al Audiovizualului  
 
În anul 2008 CCA şi-a început activitatea cu stângul, din care cauză a fost supus 

numeroaselor critici de către societatea civilă, parlamentari şi comunitatea 
internaţională.  

 
La 4 februarie Constantin Rotaru, membru al CCA, şi-a prezentat demisia, acuzând 

instituţia că ar fi politizată. Constantin Rotaru a declarat că ultima picătură a fost decizia 
CCA de a retrage licenţa de emisie a TVR 1 pe teritoriul Moldovei. Parlamentul a 
aprobat demisia lui Constantin Rotaru la 7 februarie, iar la 11 aprilie l-a confirmat pe 
Vitalie Tabunşcic în funcţia de membru al CCA.  

 
La 20 octombrie 2008 au expirat mandatele a doi membri ai CCA, Vlad Ţurcanu şi 

Valeriu Frumusachi. La 6 noiembrie, cu votul deputaţilor comunişti şi creştin-
democraţi, Parlamentul i-a confirmat în funcţia de membri ai CCA, pentru un termen de 
6 ani, pe Marian Pocaznoi şi Ignat Vasilachi, aleşi din 10 candidaturi. Opoziţia a acuzat 
majoritatea parlamentară de fraudarea procesului de votare.  

 
CCA a adoptat o decizie, care obligă posturile de televiziune din RM să asigure, 

începând cu 1 mai 2008, traducerea programelor de actualităţi în limbaj mimico-gestual. 
Deşi decizia urmăreşte protejarea drepturilor unei categorii defavorizate a populaţiei, 
prevederile acesteia au fost contestate de mulţi experţi în audiovizual.  

 
Societatea civilă a adus critici vehemente CCA pentru modul în care a desfăşurat, 

la 7-8 mai, concursul pentru atribuirea frecvenţelor radio şi TV. La concursul anunţat de 
CCA la 26 februarie s-au înscris 49 de solicitanţi, dintre care 11 – pentru un nou termen 
de activitate, 25 – pentru extinderea ariei de emisie şi 13 – pentru crearea de noi 
instituţii ale audiovizualului. Rezultatele concursului au fost publicate la 3 iunie în 
                                                 
5 „100 cele mai importante probleme în anul 2008”, http://www.viitorul.org/public/1730/ro/100_probleme.pdf 

 6

http://www.viitorul.org/public/1730/ro/100_probleme.pdf


Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Mai multe organizaţii media au semnat o 
declaraţie, în care au reclamat imixtiunea autorităţilor în activitatea CCA şi tendinţa 
acestora de a înăbuşi mass-media de opoziţie şi vocile critice. Deşi Codul 
audiovizualului stipulează că „eliberarea licenţei de emisie va corespunde principiului 
de asigurare a pluralismului în domeniul audiovizualului, excluzându-se posibilitatea 
creării premiselor pentru instituirea monopolului şi concentrării proprietăţii în domeniul 
audiovizualului şi în domeniul mass-mediei în genere, ţinându-se cont de gradul în care 
radiodifuzorii licenţiaţi existenţi corespund deja acestei cerinţe”, nici unul din posturile 
care oferă timp de antenă opoziţiei sau difuzează opinii critice la adresa actualei 
guvernări nu a obţinut vreo frecvenţă. Postul de radio “Vocea Basarabiei” nu a câştigat 
nicio frecvenţă din cele opt în banda FM solicitate. E simptomatic faptul că acestui post 
i-au fost refuzate 26 de solicitări de frecvenţă. În schimb, postul de radio Antena C, care 
aparţine PCRM, a obţinut cinci frecvenţe, inclusiv una în Chişinău. Nu a obţinut nicio 
frecvenţă din cele şapte solicitate PRO TV Chişinău (în unele cazuri frecvenţa 
rămânând nedistribuită), în timp ce Euro TV, administrat de PPCD, a obţinut nouă 
frecvenţe, iar NIT, care aparţine PCRM, - 12. Într-un studiu de caz, elaborat de 10 
ONG-uri sub egida APEL, se constată că concursul pentru utilizarea frecvenţelor s-a 
desfăşurat cu abateri de la legislaţie, iar decizia CCA cu privire la bilanţul concursului 
pentru utilizarea frecvenţelor radio şi canalelor TV nu conţine argumente convingătoare 
şi explicaţii ce ar justifica rezultatele votării.  

 
În septembrie 2008 CCA a emis Decizia nr.83 despre Instrucţiunea cu privire la 

adoptarea deciziilor motivate la acordarea licenţelor prin concurs. Potrivit art.40 alin.(4) 
din Codul audiovizualului, CCA este obligat să-şi motiveze toate deciziile, publicându-
le în Monitorul Oficial şi pe pagina sa web. Instrucţiunea dată corespunde doar parţial 
cu opinia experţilor în audiovizual, care consideră că motivarea deciziei presupune şi 
prezentarea publică a rezultatelor analizei comparative, efectuate de către fiecare 
membru al CCA, a corespunderii dosarelor participanţilor la concurs cerinţelor înaintate 
faţă de serviciile de programe; a concepţiilor prezentate; a planurilor de afaceri; a 
cotelor de participare în alte instituţii audiovizuale.6  

 
Din luna decembrie 2008 cazul cu licenţa PRO TV a provocat un adevărat război 

între PRO TV, pe de o parte, susţinut de societatea civilă, de unele partide politice şi de 
comunitatea internaţională, şi CCA, de cealaltă parte. Licenţa PRO TV, care a fost 
valabilă 7 ani şi a fost acordată PRO TV în condiţiile vechii legi cu privire la 
audiovizual, a expirat la 23 decembrie 2008. Conform noului Cod al audiovizualului, 
licenţele se prelungesc de drept radiodifuzorilor dacă aceştia au activat în conformitate 
cu prevederile codului şi a dacă au respectat condiţiile licenţei pe parcursul perioadei de 
valabilitate. În contradicţie cu această prevedere este art.26 al Regulamentului cu privire 
la procedura şi condiţiile de eliberare a licenţelor de emisie şi a autorizaţiilor de 
retransmisie, adoptat prin hotărâre de Parlament, care prevede că se prelungesc doar 
licenţele de emisie „obţinute în temeiul Codului audiovizualului”. Rezultă că o hotărâre 

                                                 
6 „Respectarea prevederilor Codului audiovizualului în procesul de eliberare, în bază de concurs, a licenţelor de emisie”, 
http://www.apel.md/public/upload/md_20080619_Bilant_concurs_frecvente_studiu_de_caz.pdf  

 7

http://www.apel.md/public/upload/md_20080619_Bilant_concurs_frecvente_studiu_de_caz.pdf


a Parlamentului modifică Codul audiovizualului care a fost adoptat cu votul majorităţii 
deputaţilor aleşi.  

 
În conformitate cu Codul audiovizualului, PRO TV a solicitat prelungirea de drept 

a licenţei, iniţial refuzat de CCA pe motivul comiterii unor încălcări. Ulterior, într-o 
conferinţă de presă, CCA a motivat refuzul de a prelungi licenţa prin hotărârea 
Parlamentului precitată. Ideea că PRO TV ar fi putut să nu activeze în perioada 
electorală a generat un val de indignare, cu acuze grave la adresa autorităţilor naţionale: 
de la ONG-uri de media până la comisarul european pentru relaţii externe şi politica de 
vecinătate, Benita Ferrero Waldner. La 19 decembrie, fiind presaţi de declaraţiile 
societăţii civile şi internaţionale, precum şi de numeroasele acţiuni de solidarizare a 
partidelor politice şi mass-media cu PRO TV, CCA a instituit un moratoriu asupra 
concursului pentru licenţele care expiră până la alegerile din 2009. Ca urmare, toţi 
radiodifuzorii, cărora le expiră licenţele, vor putea activa nestingherit în perioada 
electorală. Însă această soluţie este temporară şi nu are ca efect eliminarea 
inadvertenţelor dintre două acte normative. PRO TV Chişinău a contestat în instanţa de 
judecată refuzul CCA de a prelungi de drept licenţa, cerere respinsă de Curtea de Apel.  

 
IPNA „Teleradio-Moldova”  
 
Pe parcursul anului 2008 societatea civilă7 a constatat că implementarea 

standardelor profesionale prevăzute de legislaţia audiovizuală şi de normele 
deontologice la Instituţia publică naţională a audiovizualului (IPNA) Compania 
„Teleradio-Moldova” stagnează. Mai mult, experţii consideră că situaţia în cadrul 
acestei instituţii se înrăutăţeşte pe măsură ce se apropie scrutinul parlamentar, 
constatând că ştirile favorizează doar actorii politici aflaţi la guvernare şi cei care 
reprezintă autorităţile de stat.  

 
În studiul intitulat „Teleradio-Absurdistan, sau reforma furată în compania publică” 

pe care Igor Munteanu şi Veaceslav Ioniţă l-au publicat în 2008 în calitate de experţi ai 
Institutului pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale „Viitorul”, este criticată conducerea 
IPNA pentru subordonarea financiară autorităţilor comuniste. Valentin Todercan a 
acţionat în justiţie autorii studiului.  

 
La 22 februarie 2008, Veaceslav Ioniţă şi Igor Munteanu şi-au suspendat activitatea 

în CO al IPNA, în semn de protest faţă de îngrădirea dreptului lor de acces la 
informaţie, de a-şi expune public opiniile şi de a participa la procesul decizional. 
Ulterior Veaceslav Ioniţă a precizat că nu intenţionează să se retragă din CO, declarând 
că singura formă de a se manifesta la „Teleradio-Moldova” este să lipsească de la 
şedinţele CO. În iunie, CO a solicitat Parlamentului să-i excludă pe cei doi din Consiliul 
de Observatori al IPNA „Teleradio-Moldova” pentru absenţe.  

                                                 
7 „Implementarea prevederilor Codului audiovizualului prin prisma analizei conţinutului programelor de actualităţi 
„Median-info” şi „Mesager” ale IPNA Compania „Teleradio-Moldova”,  
http://www.apel.md/public/upload/md_Monitor_01_Monitorizare_IPNA.pdf  

 8

http://www.apel.md/public/upload/md_Monitor_01_Monitorizare_IPNA.pdf


 
La 28 noiembrie 2008 Consiliul Coordonator al Audiovizualului a anunţat 

concursul pentru suplinirea funcţiilor vacante în CO al IPNA „Teleradio-Moldova”. 
Această decizie a fost luată în baza scrisorii nr.9/57 din 27.11.2008 a Consiliului de 
Observatori, prin care era informat că au expirat mandatele lui V.Cibotaru, A.Burean şi 
V.Ioniţă. S-au înscris la concurs nouă persoane, din care CCA a ales 6 persoane, ale 
căror dosare au fost transmise Parlamentului pentru votare.  

 
În ultimele luni ale anului 2008 IPNA „Teleradio-Moldova” a fost de mai multe ori 

acuzată că ar face partizanat în favoarea partidului de guvernământ. În octombrie 2008 
Alianţa „Moldova noastră” a pichetat IPNA protestând faţă de politica editorială a 
acesteia, considerată de ea „o structură de propagandă a Partidului Comuniştilor şi a 
aliaţilor săi”8. În noiembrie IPNA refuză să facă publicitate ziarului „Moldavskie 
vedomosti”, refuz pe care ziarul îl califică drept o comandă a partidului de 
guvernământ9. Tot în noiembrie, un deputat din opoziţie declara în plenul Parlamentului 
că formaţiunile politice de opoziţie nu au acces la cele două instituţii media din cadrul 
Companiei publice „Teleradio-Moldova"10. În decembrie 2008, Alianţa „Moldova 
noastră” acuza IPNA de favorizarea partidului de guvernământ prin prezentarea 
exclusivă a Partidului Comuniştilor în reportajele despre „Expoziţia partidelor", la care 
au participat 17 formaţiuni politice11.  

 
IPRA „Teleradio-Găgăuzia”  
 
La 16 martie 2008 au avut loc alegerile pentru Adunarea Populară din Găgăuzia. 

Cu această ocazie, în ianuarie 2008 CCA a adoptat Concepţia reflectării campaniei 
electorale pentru alegerile în Adunarea Populară a UTA Găgăuzia. Documentul 
recomanda mass-media electronice locale să acorde tuturor concurenţilor electorali timp 
de antenă gratuit pentru dezbateri electorale.  

 
Pe data de 10 iulie 2008 Adunarea Populară a Găgăuziei în noua sa componenţă a 

adoptat Hotărârea nr.29 cu privire la dizolvarea Consiliului de observatori al Instituţiei 
publice regionale a audiovizualului (IPRA) Compania „Teleradio-Găgăuzia”. În nota 
informativă la această hotărâre se arătau încălcările comise la desemnarea unui membru 
al CO, care nu are viză de reşedinţă în UTA Găgăuzia; reorganizarea Companiei 
„Teleradio-Găgăuzia” prin lichidare, deşi legea prevedea transformarea acesteia; 
oferirea unor salarii exagerat de mari pentru conducerea Companiei „Teleradio-
Găgăuzia”, fără o justificare legală; neexercitarea de către Consiliul de observatori al 
IPRA Compania „Teleradio-Găgăuzia” a competenţelor sale legale etc.12 Conform 

                                                 
8 02.10.2008, Agenţia Monitor Media.  
9 03.11.2008, Agenţia Monitor Media.  
10 06.11.2008, Agenţia Monitor Media.  
11 04.12.2008, Agenţia Monitor Media.  
12 „Demiterea membrilor Consiliului de Observatori al Instituţiei publice regionale a audiovizualului (IPRA) Compania 
„Teleradio-Găgăuzia”. Studiu de caz 12.08.2008”, http://www.apel.md/public/upload/md_Monitor-
Demiterea_membrilor_CO_IPRA=Studiu_de_caz.pdf  

 9

http://www.apel.md/public/upload/md_Monitor-Demiterea_membrilor_CO_IPRA=Studiu_de_caz.pdf
http://www.apel.md/public/upload/md_Monitor-Demiterea_membrilor_CO_IPRA=Studiu_de_caz.pdf


experţilor APEL, Adunarea Populară a UTA „Gagauz-Yeri” nu era în drept să dizolve 
CO, care a fost constituit în baza legii.  

 
Gheorghe Gorincioi, preşedintele Consiliului Coordonator al Audiovizualului, a 

îndemnat deputaţii din Adunarea Populară a autonomiei găgăuze să dispună restabilirea 
componenţei Consiliului de Observatori al IPRA Compania „Teleradio-Găgăuzia”, 
atenţionând asupra faptului că decizia de dizolvare a CO este ilegală.  

 
Membrii CO al IPRA Compania „Teleradio-Găgăuzia” nu au recunoscut decizia 

Adunării Populare privind dizolvarea organului de conducere al celei mai importante 
instituţii media din regiune. Cu toate acestea, la 30 iulie Adunarea Populară a 
autonomiei găgăuze a anunţat un concurs pentru Consiliul de Observatori al Companiei 
„Teleradio-Găgăuzia”.  

 
Hotărârea de dizolvare a CO al instituţiei publice regionale a audiovizualului a fost 

anulată de instanţa de judecată, precum şi celelalte decizii adoptate până la 31 iulie.  
 
Ulterior, la 2 septembrie 2008, după ce CO al Instituţiei publice regionale a 

audiovizualului Compania „Teleradio-Găgăuzia” a fost dizolvat pentru a doua oară cu 
majoritatea de voturi (deputaţii comunişti au votat contra), s-a adoptat decizia privind 
organizarea unui nou concurs pentru desemnarea componenţei nominale a CO. 
Preşedintele CO a considerat decizia privind dizolvarea CO drept nemotivată şi ilegală, 
declarând că o va ataca în instanţă. Adunarea Populară a argumentat dizolvarea CO prin 
neprofesionalismul şi incapacitatea acestuia de a moderniza şi a îmbunătăţi activitatea 
Instituţiei publice regionale a audiovizualului Compania „Teleradio-Găgăuzia”.  

 
După ce a fost dizolvat, CO a contestat în instanţă decizia Adunării Populare. 

Instanţa a constatat că decizia de dizolvare a CO este ilegală. Totuşi, conflictul dintre 
Adunarea Populară şi Consiliul de Observatori al IPRA „Teleradio-Găgăuzia” nu s-a 
consumat. Pentru anul 2009 Adunarea Populară a votat un buget cu aproximativ 1,5 mln 
lei mai mic decât estimase şi solicitase CO.  

 
„Teleradio-Bălţi”  
 
La 5 martie Consiliul Municipal Bălţi a decis să includă „Teleradio-Bălţi” – o 

companie formată dintr-un post de radio şi unul de televiziune – în lista întreprinderilor 
ce urmează a fi privatizate. Societatea civilă şi-a exprimat temerea că „Teleradio-Bălţi” 
va fi privatizat după aceeaşi procedură abuzivă prin care au fost privatizate posturile 
„Antena C” şi „Euro TV” din Chişinău. Acest subiect a provocat polemici aprinse între 
consilieri.  

 
Totuşi, la 1 octombrie Consiliul Municipal Bălţi a aprobat proiectul individual de 

privatizare prin concurs investiţional a companiei „Teleradio-Bălţi”. Opoziţia a calificat 
această prevedere drept o tentativă de imixtiune a autorităţilor locale în politica 

 10



editorială a instituţiei media, suspectând că aceasta va fi utilizată în campania pentru 
alegerile parlamentare de partidul de guvernământ. A trezit dubii şi discuţii 
controversate componenţa Comisiei pentru privatizarea „Teleradio-Bălţi”, deoarece 
aceasta era formată exclusiv din exponenţi ai Partidului Comuniştilor.  

 
4. Presa la CEDO  

 
La 12 februarie R. Moldova a fost condamnată la CEDO în dosarul purtătorului de 

cuvânt al Procuraturii Generale Iacob Guja, care, acum patru ani, a transmis presei 
copiile unor scrisori adresate Procurorului General. Una dintre scrisori era semnată de 
vicepreşedintele Parlamentului Vadim Mişin, în care acesta solicita încetarea urmăririi 
penale împotriva unor poliţişti. Ulterior, dosarul respectiv a fost scos de pe rol, iar Guja 
a fost concediat. Iacob Guja a acţionat Procuratura Generală în judecată, pierzând însă 
în toate instanţele naţionale. În dosarul „Guja c. Moldovei” CEDO a constatat încălcarea 
dreptului la libertatea de exprimare şi a dispus achitarea de despăgubiri de către Guvern 
în sumă de 18,4 mii de euro.13  

 
La aceeaşi dată Moldova a pierdut la CEDO dosarul „Flux (4) c. Moldovei”. 

Decizia de condamnare a Moldovei a devenit definitivă la 12 mai 2008. Într-un proces 
de defăimare, instanţele naţionale au obligat ziarul „Flux” să achite despăgubiri lui V. 
Stepaniuc, liderul fracţiunii parlamentare a Partidului Comuniştilor. Curtea Europeană a 
constatat că Moldova a violat art.10 al Convenţiei, limitând nejustificat dreptul la 
libertatea de exprimare a reclamantului, în contextul unei dezbateri de interes public 
care viza o persoană cu rang înalt în stat. CEDO a dispus acordarea de despăgubiri 
ziarului „Flux” în sumă de 100 de euro pentru prejudiciul material şi 3000 de euro 
pentru prejudiciul moral.  

 
La 29 aprilie a devenit definitivă decizia CEDO în cauza „Bălan c. Moldovei”. 

Fotograful moldovean Pavel Bălan a contestat la CEDO refuzul de a i se acorda 
compensaţii pentru utilizarea neautorizată de către Ministerul Afacerilor Interne a unei 
fotografii pe fundalul actelor de identitate naţionale. CEDO a constatat încălcarea de 
către autorităţile naţionale a dreptului de proprietate garantat de art.1 al Protocolului 
nr.1 la Convenţia Europeană a Drepturilor Omului şi a dispus acordarea a 5000 de euro 
despăgubiri pentru prejudiciul material şi a 2000 de euro pentru prejudiciul moral.  

 
La 2 iunie, după ce a fost respins recursul Guvernului de la Chişinău, depus la 

Marea Cameră a Curţii Europene, a devenit definitivă decizia CEDO în cauza „Timpul 
Info-Magazin şi Anghel c. Moldovei”. Republica Moldova a fost obligată să achite 
despăgubiri în valoare de 13,8 mii de euro în favoarea ziarului „TIMPUL” şi 
colaboratorului său. Compania „DAAC-Hermes” în 2004 din Chişinău a acţionat în 
instanţă publicaţia şi jurnalista pentru articolul „Luxul în ţara sărăciei”. Investigaţia 
relata despre abuzurile comise de guvernare la procurarea unor maşini de marca „Skoda 
Superb” pentru preşedinţii de raioane prin intermediul acestei companii. Publicaţia 
                                                 
13 Agenţia Monitor Media, 12.02.2008.  

 11



„TIMPUL” şi jurnalista Alina Anghel au depus o plângere la CEDO la 28 noiembrie 
2005, reclamând încălcarea dreptului la libera exprimare, inclusiv aplicarea unei 
sancţiuni în valoare de 130 mii de lei în favoarea companiei „Daac-Hermes”. Printre 
altele, ziarul a invocat că la procurarea celor 42 de autoturisme nu au fost organizate 
licitaţii publice. Pe durata procesului, ziarul a fost nevoit să se reorganizeze din punct de 
vedere juridic şi să-şi modifice denumirea în „TIMPUL de dimineaţă”14. CEDO a 
obligat Guvernul de la Chişinău să achite publicaţiei 13,8 mii de euro reparaţii materiale 
şi morale şi cheltuieli de judecată. În baza hotărârii definitive a CEDO, publicaţia a 
depus o cerere de revizuire a deciziei Curţii Supreme de Justiţie de acum trei ani.  

 
La 1 iulie, în decizia asupra cauzei „Flux (5) c. Moldovei”, rămasă definitivă la 1 

octombrie 2008, CEDO a găsit vinovată R. Moldova de violarea articolului 10 din 
Convenţia Europeană a Drepturilor Omului, care garantează dreptul la libertatea de 
exprimare. Reclamantul a contestat decizia instanţei judiciare naţionale emise într-o 
cauză de defăimare, prin care a fost obligat să compenseze prejudiciul cauzat 
viceprocurorului general. CEDO a dispus acordarea de despăgubiri în sumă de 185 de 
euro pentru prejudiciul material, 3000 de euro pentru prejudiciul moral şi 1,800 de euro 
pentru costuri şi cheltuieli.  

 
Într-o altă cauză examinată la cererea acestui ziar, „Flux (6) c. Moldovei”, la 29 

iulie 2008, CEDO a constatat, cu patru voturi pro şi trei voturi contra, că Moldova nu a 
violat articolul 10 din Convenţie prin decizia instanţei naţionale de a obliga ziarul la 
plata despăgubirilor unui director de liceu. În 2003 „Flux” a publicat un articol despre 
Liceul „Spiru Haret” în baza unei scrisori anonime, în care directorul liceului era acuzat 
de însuşirea ilicită a unor fonduri ale liceului şi de luare de mită de la părinţii care 
doreau sa-şi înscrie copiii în acest liceu. CEDO a constatat că ziarul a neglijat obligaţiile 
care îi revin în contextul unui jurnalism responsabil şi că dreptul la libertatea de 
exprimare presupune şi anumite responsabilităţi, pe care trebuie să şi le asume cel care 
exercită acest drept.  

 
Până la 29 septembrie 2009 Guvernul Republicii Moldova urmează să prezinte 

explicaţii la CEDO pe marginea unei cauze care vizează ziarul „Timpul de dimineaţă”. 
La 15 ianuarie 2007, după ce ziarul a publicat articolul „Vladâca Tarlev”, în care ex-
premierul era criticat pentru faptul că a predicat de la altarul unei biserici, mai mulţi 
enoriaşi şi preoţi au atacat sediul redacţiei cotidianului, având un comportament agresiv 
faţă de jurnalişti, împroşcându-i cu ouă şi rostind cuvinte injurioase la adresa  lor.  

 
Republica Moldova urmează să dea explicaţii până la 26 februarie 2009 pe 

marginea suspendării licenţei de emisie a postului public de televiziune din România 
TVR1. Magistraţii Curţii de la Strasbourg ar putea emite o hotărâre pe cauza respectivă 
până la sfârşitul anului 2009 sau începutul anului 2010. Litigiul constă în faptul că 
Consiliul Coordonator al Audiovizualului a scos la concurs frecvenţa a doua de stat pe 
care era difuzat postul TVR 1, acordând-o companiei „TLF M International”. TVR 1 a 
                                                 
14 Agenţia Monitor Media, 02.06.2008.  

 12



atacat decizia CCA, însă a pierdut procesul în toate instanţele din Moldova. TVR 1 a 
apelat la CEDO în luna august 2008, reclamând încălcarea dreptului la libera exprimare 
şi a dreptului la proprietate, în condiţiile în care deţine o licenţă valabilă până în anul 
2011. TVR 1 ar putea pretinde de la statul moldovenesc despăgubiri în valoare de 
jumătate de milion de euro.15  

Iniţial, Curtea de Apel Chişinău a respins cererea în contencios administrativ a 
Societăţii Române de Televiziune împotriva CCA, iar la 10 iulie 2008 Curtea Supremă 
de Justiţie a lăsat în vigoare hotărârea Curţii de Apel. Avocatul TVR 1 a calificat drept 
“influenţată politic” decizia emisă de instanţă.  
 
 

II. Dreptul la informaţie. Evoluţii legislative  

 
Un studiu recent cu privire la accesul la informaţie, realizat de Centrul „Acces-

info” arată că starea de lucruri în acest domeniu este nesatisfăcătoare, iar statisticile 
confirmă discrepanţa dintre declaraţiile oficialilor privind importanţa accesului la 
informaţie şi situaţia reală. În studiu se subliniază faptul că sunt frecvente refuzurile, 
neîntemeiate sau motivate formal, de acces la informaţiile oficiale.  

 
Un raport16 prezentat de CIJ în octombrie 2008 arată că accesul la informaţie, în 

general, este limitat. „Un număr impunător de instituţii de stat, chiar după solicitare 
repetată, a oferit informaţie incompletă, sumară sau ambiguă. Situaţia dată relevă fie că 
instituţiile nu deţin informaţia necesară, fie că o deţin, dar nu doresc să o ofere în 
măsura solicitată.”  

 
A intrat în vigoare Legea privind transparenţa în procesul decizional, adoptată la 13 

noiembrie 2008. Proiectul acestei legi a fost elaborat în anul 2006 de Centrul „Acces-
info” şi alte ONG-uri şi a fost susţinut de Guvern, fiind înaintat în Parlament cu titlu de 
iniţiativă legislativă. Legea privind transparenţa în procesul decizional stabileşte 
principiile, modalităţile şi regulile procedurale pentru asigurarea transparenţei în 
procesul decizional în cadrul autorităţilor administraţiei publice de toate nivelurile şi 
reglementează raporturile lor cu persoanele fizice şi juridice. Deosebirea dintre Legea 
privind accesul la informaţie, care asigură accesul publicului la deciziile şi informaţiile 
deţinute de autorităţile publice, şi Legea privind transparenţa în procesul decizional este 
că cea din urmă asigură accesul cetăţeanului la procesul de elaborare a deciziilor.17  

 
La 27 noiembrie 2008 a fost adoptată noua Lege cu privire la secretul de stat. Cu 

regret, nu au fost luate în considerare obiecţiile instituţiilor internaţionale. OSCE şi 
Campania globală pentru libertatea de exprimare ARTICLE 19 au atenţionat că unele 

                                                 
15 Agenţia Monitor Media, 10.11.2008.  
16„ Relaţiile dintre mass-media şi autorităţile de stat – spre transparenţă şi responsabilitate” 
http://ijc.md/Publicatii/presa_stat_raport_final.pdf  
17 „Raport trimestrial (4) privind evaluarea accesului la informaţiile oficiale în Republica Moldova”, http://www.acces-
info.org.md/index.php?cid=146&lid=839  

 13

http://ijc.md/Publicatii/presa_stat_raport_final.pdf
http://www.acces-info.org.md/index.php?cid=146&lid=839
http://www.acces-info.org.md/index.php?cid=146&lid=839


prevederi din lege reprezintă un pericol semnificativ pentru exercitarea dreptului la 
libera exprimare şi accesului la informaţie. A suscitat îngrijorare prevederea din lege, 
conform căreia protecţia informaţiei ce constituie secret de stat se va afla sub controlul 
serviciilor de securitate, precum şi lipsa din lege a unor prevederi care să protejeze 
persoanele ce divulgă informaţii cu privire la comiterea ilegalităţilor. Proiectul legii cu 
privire la secretul de stat a fost elaborat de către Serviciul de Informaţii şi Securitate şi a 
fost aprobat de Guvern, avizele asupra proiectului fiind secretizate.  

 
Într-un memorandum oficial18 cu privire la proiectul de lege privind secretul de stat 

al Republicii Moldova, ARTICLE 19 susţine că Proiectul legii ridică mai multe semne 
de întrebare atât faţă de definiţia „secretului de stat”, care este formulată într-un mod 
prea general şi care include şi informaţiile create şi deţinute de persoane particulare, cât 
şi faţă de procedura de secretizare, care este excesiv de largă şi oferă posibilitatea de 
atribuire la secretul de stat a informaţiei ce nu are legătură directă cu securitatea 
naţională, aşa cum este cea cu conţinut economic, ştiinţific sau informaţii cu privire la 
administrarea publică. Mai mult ca atât, „testul prejudiciului” utilizat pentru stabilirea 
gradului de secretizare este foarte slab şi termenul secretizării este destul de mare. De 
asemenea, ARTICLE 19 constata cu îngrijorare că proiectul de lege nu ţine cont de 
prevalarea interesului public şi omite să ofere protecţie persoanelor (informatorilor/în 
original „whistleblowers”) care au divulgat informaţii despre comiterea unor încălcări.  

 
ARTICLE 19 susţinea că Republica Moldova, în virtutea obligaţiilor contractate 

prin semnarea Pactului internaţional cu privire la drepturile civile şi politice  (PIDCP) şi 
a Convenţiei Europene pentru Drepturile Omului (CEDO), ar trebui să aducă proiectul 
de lege în conformitate cu standardele internaţionale în acest domeniu, lucru care din 
păcate, nu s-a întâmplat, el fiind adoptat cu votul deputaţilor comunişti şi creştin-
democraţi în lectură finală. Printre recomandările lansate în memorandum, ARTICLE 
19 sugera Republicii Moldova să introducă fie în proiectul de lege cu privire la secretul 
de stat, fie în Legea privind accesul la informaţie prevederea, conform căreia în caz de 
neconcordanţă între prevederile cu privire la secretizarea informaţiei şi cele cu privire la 
accesul la informaţie, ultimele vor prevala. De asemenea, organizaţia internaţională 
recomanda ca proiectul de lege să prevadă posibilitatea divulgării informaţiei în cazurile 
în care interesul public prevalează, considerând că prevederea referitoare la prevalarea 
interesului public ar trebui aplicată şi faţă de informaţia cu privire la colaborarea 
anumitor funcţionari publici cu serviciile de securitate în perioada comunistă.  

 
Reprezentantul pentru libertatea presei al Organizaţiei pentru Securitate şi 

Cooperare în Europa (OSCE), Miklos Haraszti, a spus, la Viena, că legea nu încurajează 
accesul la informaţiile din posesia structurilor guvernamentale.  

 
În anul 2008 Centrul Independent de Jurnalism a depus 17 cereri de chemare în 

judecată împotriva instituţiilor publice, care fie au refuzat accesul la informaţie, fie au 
răspuns evaziv la cererile de acces la informaţie. Considerăm că această practică are un 
                                                 
18 http://ijc.md//Publicatii/mlu/article_19.pdf 

 14

http://ijc.md//Publicatii/mlu/article_19.pdf


efect benefic asupra funcţionarilor şi asupra judecătorilor, în acest mod contribuindu-se 
la formarea practicii judiciare în domeniul accesului la informaţie.  

 

III. Abuzuri asupra jurnaliştilor în anul 2008  

 
La 18 ianuarie 2008, un grup de jurnalişti de la „PRO TV Chişinău”, TV Dixi, şi 

“Jurnal de Chişinău” a fost împiedicat să relateze despre serata de creaţie a scriitorului 
şi umoristului Gheorghe Urschi, sub pretextul că nu ar fi avut „bilete de invitaţie”. În 
afară de aceasta, cameramanul de la PRO TV a fost forţat să şteargă imaginile cu 
preşedintele Voronin, filmate la intrarea acestuia în Palatul Naţional.  

 
Preşedintele Vladimir Voronin cere, la 31 ianuarie, implicarea Serviciului de 

Informaţii şi Securitate (SIS) în procesul de contracarare a finanţărilor ilicite ale 
partidelor politice şi mass-media, inclusiv a resurselor provenite din afara ţării. Vladimir 
Voronin a făcut respectiva declaraţie în cadrul şedinţei lărgite a Colegiului SIS al R. 
Moldova. Şi anterior Vladimir Voronin s-a arătat nemulţumit de faptul că unele mass-
media sunt finanţate de peste hotare. Şeful statului avea în vedere, în special, finanţarea 
activităţii unor redacţii din Moldova de către România. Este, însă, pentru prima oară 
când Preşedintele RM cere unei instituţii de forţă să acţioneze. Ulterior, la 20 februarie 
2008, într-un interviu acordat Agenţiei „Moldpres”, directorul SIS, Artur Reşetinicov, a 
lăsat să se înţeleagă că instituţia pe care o reprezintă va întreprinde acţiunile necesare în 
vederea contracarării finanţării de peste hotare a mass-media şi partidelor din Moldova, 
aşa cum ceruse Preşedintele Vladimir Voronin.19  

 
La 11 februarie 2008, Procuratura Generală a intentat un dosar penal directorului 

ziarului “Timpul de dimineaţă” Constantin Tănase „pe faptul acţiunilor intenţionate 
îndreptate spre aţâţarea vrajbei sau dezbinării naţionale, rasiale sau religioase”. 
Organizaţiile neguvernamentale mass-media au constatat că învinuirile nu se bazează pe 
dovezi care ar certifica reaua voinţă a jurnalistului acuzat, punând la îndoială legalitatea 
demersului justiţiar. În discursul rostit la mitingul din 3 februarie Constantin Tănase a 
declarat, printre altele, că „Moldova trebuie să scape nu numai de Voronin şi de 
comunişti, dar şi de ruşi”. Conform Agenţiei Monitor Media, această frază a provocat 
reacţii din partea mediilor de informare şi a oficialilor din Federaţia Rusă. Ulterior, 
Constantin Tănase a publicat în „TIMPUL” o precizare, menţionând că prin fraza 
respectivă a avut în vedere Rusia, şi nu etnicii ruşi din R. Moldova. În precizarea sa, 
Tănase a notat că „există o singură şi simplă problemă cu etnicii ruşi – dorim să înveţe 
limba populaţiei băştinaşe şi să se integreze cât mai repede în viaţa acestei ţări, care le-a 
acordat cetăţenie fără nici o condiţie”.  

 
La 15 februarie 2008, corespondentul ziarului „Moldavskie vedomosti” nu a fost 

admis la întâlnirea comisarului european pentru relaţiile externe şi politica europeană de 
vecinătate, Benita Ferrero-Waldner, cu studenţii Universităţii de Stat din Moldova.  
                                                 
19 Agenţia Monitor Media, 31.01.2008.  

 15



Administraţia Universităţii, secundată de gardienii Serviciului de Pază, au blocat, sub 
diverse pretexte false, intrarea jurnalistului în sală, permiţând, în acelaşi timp, altor 
jurnalişti să participe la eveniment. 

 
Pe data de 16 februarie 2008, un reporter al cotidianului „Timpul de dimineaţă” a 

fost bruscat de către un agent din paza de corp a premierului Vasile Tarlev pe teritoriul 
Bazei auto a Aparatului Guvernului, inspectată de către premier. Deşi ziarista s-a 
legitimat, invocând argumentul că premierul este o persoană publică şi vizitează un 
obiectiv public, la indicaţia şefei Serviciului de Presă, a fost scoasă cu forţa din 
întreprinderea respectivă. Înainte de incident, ziarista publicase câteva articole în 
legătură cu unele nereguli comise de această instituţie la achiziţionarea a 17 automobile 
„Skoda”.  

 
La 9 martie 2008, agenţii din paza de corp a preşedintelui Parlamentului Republicii 

Moldova au împiedicat echipa postului „PRO TV Chişinău” să-l filmeze pe dl Marian 
Lupu care participa la festivalul minorităţilor slave „Maslenniţa”. De menţionat că alte 
posturi de televiziune nu au fost oprite să-şi facă meseria.  

 
La începutul lunii aprilie 2008, CCA a fost sesizat de Biroul permanent al 

Parlamentului RM asupra faptului că CCA admite utilizarea limbajului indecent în 
cadrul emisiunii “Poveşti cu măşti”, difuzată la postul de televiziune “NIT”. Doar trei 
din nouă membri ai CCA au votat pentru includerea pe ordinea de zi a chestiunii cu 
privire la această emisiune. În legătură cu acest fapt, organizaţiile neguvernamentale de 
media au făcut un apel către membrii CCA să-şi exercite funcţiile cu obiectivitate, în 
strictă conformitate cu prevederile Codului audiovizualului, făcând abstracţie de 
preferinţele ideologice sau politice personale. Atitudinea CCA este cu atât mai 
sfidătoare cu cât, conform comunicatului de presă al Parlamentului, Preşedintele CCA a 
recunoscut că, pe parcurs, CCA a primit mai multe sesizări de la cetăţeni privind 
utilizarea limbajului obscen în emisiunea “Poveşti cu măşti”, promiţând că sesizările 
respective vor fi examinate în cadrul şedinţei publice din 8 aprilie 2008, însă, după 
câteva amânări, în şedinţa din 17 aprilie, 5 din cei 8 membri ai CCA prezenţi s-au opus 
discutării acestei chestiuni.  

 
La 11 aprilie 2008, după întâlnirea dintre Preşedintele Vladimir Voronin şi liderul 

transnistrean Igor Smirnov, preşedinţia a organizat o conferinţă de presă, la care au fost 
invitate doar televiziunile agreate de guvernarea comunistă.  

 
La 22 aprilie publicaţia „Jurnal de Chişinău” a primit încheierea Judecătoriei 

Centru din Chişinău, prin care a fost informată că instanţa a decis aplicarea sechestrului 
pe contul publicaţiei în sumă de 300 mii de lei, în baza cererii depuse de un fost 
procuror de Donduşeni. Acesta a pretins că două articole, publicate în 2003 şi 2004, i-au 
lezat onoarea şi demnitatea. Hotărârea a fost luată la 14 aprilie, însă ziarul a fost anunţat 
despre aplicarea sechestrului abia la 22 aprilie. Redacţia a calificat această acţiune ca o 

 16



tentativă de a paraliza activitatea ziarului. La 7 mai conturile „Jurnalului de Chişinău” 
au fost deblocate.  

 
La 30 aprilie 2008, jurnalistul Oleg Brega a fost reţinut şi supus la trei zile de arest 

administrativ pentru intenţia de a protesta paşnic în faţa Palatului Naţional, unde avea 
loc o festivitate cu ocazia aniversării a 50-ea de la fondarea TVM. Poliţia l-a împiedicat 
pe jurnalistul Oleg Brega să se apropie de Palatul Naţional, iar judecătoria sectorului 
Buiucani a considerat „injurioasă” pancarta cu inscripţia „50 de ani de minciună”, 
afişată de Oleg Brega.  

 
În mai 2008 Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei a supus 

ziarul „Moldavskie vedomosti” unor controale financiare, în cadrul unui proces de 
urmărire penală iniţiat de Procuratura Generală pentru o presupusă infracţiune de 
„delapidare a averii străine în proporţii deosebit de mari”. Această învinuire i s-a adus 
ziarului după publicarea în paginile sale a materialelor publicitare ale întreprinderii 
„Cariera de la Soroca”.  

 
În şedinţa din 7 mai CCA a decis acordarea prin concurs a frecvenţei radio, 

utilizată de către RADIO 21, a cărui licenţă expira pe 8 iunie 2008. CCA a votat 
acordarea acestei frecvenţe în contradicţie cu Regulamentul cu privire la procedura şi 
condiţiile de eliberare a licenţelor de emisie şi a autorizaţiilor de retransmisie, aprobat 
prin Hotărârea Parlamentului nr.433-XVI din 28.12.2006. Regulamentul prevede expres 
în articolele 15 şi 17 că frecvenţele radio şi TV disponibilizate se anunţă la concurs 
numai după expirarea termenului de valabilitate a licenţelor, iar din momentul expirării 
termenului de valabilitate a licenţei de emisie şi până la eliberarea unei licenţe noi, 
titularul licenţei de emisie, prin decizia acordată de Consiliu, îşi continuă activitatea.  

 
La 10 mai, Ghenadie Brega, care protesta în faţa Guvernului împotriva arestării 

fratelui său, a fost agresat de către ofiţeri de poliţie îmbrăcaţi în civil, apoi arestat şi dus 
la comisariatul de poliţie al sectorului Buiucani, Chişinău, unde a fost ţinut timp de 48 
de ore în condiţii inumane şi degradante, fiind învinuit de “nesubordonare cu rea-voinţă 
la cerinţele legitime ale colaboratorilor de poliţie, opunere de rezistenţă şi ultragierea 
poliţiei“.  

 
La 5 iunie, o instanţă de la Moscova s-a pronunţat asupra interdicţiei de a intra în 

Rusia aplicate faţă de jurnalista Natalia Morari, cetăţeană a R. Moldova, corespondentă 
la publicaţia moscovită „The New Times”, calificând-o drept întemeiată. Avocatul 
jurnalistei a declarat că va ataca hotărârea instanţei în modul stabilit de legislaţia rusă. 
Natalia Morari a fost reţinută la 16 decembrie 2007, pe aeroportul Domodedovo din 
Moscova, după o deplasare în Israel, şi a fost expulzată. În luna februarie 2008, Natalia 
Morari a încercat din nou să intre în Rusia, în calitate de soţie a unui cetăţean rus, însă 
nu i s-a permis. Serviciul Federal de Securitate al Rusiei a motivat interdicţia prin 
pericolul pe care-l comportă jurnalista pentru securitatea Federaţiei Ruse. Jurnalista 

 17



consideră că a devenit persona non grata pentru faptul că a scris o serie de articole 
critice la adresa Kremlinului.20  

 
La 17 iulie agenţia de ştiri „NewsIn” din România a semnalat un caz de îngrădire a 

accesului jurnalistei Lina Grîu la conferinţa de presă susţinută de Preşedintele Voronin 
pe data de 23 iulie, pentru motivul că jurnalista nu avea acreditare. Încă la 14 aprilie 
„NewsIn” a solicitat Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene acreditarea 
jurnalistei Lina Grîu, care deţine dubla cetăţenie – a Republicii Moldova şi a României. 
Deşi procedura de acreditare, potrivit regulamentului MAIEI, ar trebui să dureze nu mai 
mult de 30 de zile, jurnalista nu a obţinut acreditarea, fiind astfel lipsită de dreptul de a 
participa la evenimentele de presă organizate de conducerea de vârf a ţării.  

 
La 26 septembrie, publicaţia «Edinaya Gagauzia», editată de mişcarea politică cu 

acelaşi nume din autonomia găgăuză, a declarat că a devenit victima atacurilor puterii 
comuniste de la Chişinău care prin Procuratura Generală intenţionează să lichideze 
publicaţia. Redacţia afirmă că presiunile asupra gazetei au început după publicarea unui 
şir de articole critice la adresa unor funcţionari din organele de drept.  

 
La 8 octombrie, în incinta Judecătoriei din Orhei, o echipă „PRO TV Chişinău” a 

fost bruscată de către un poliţist şi de vicecomisarul raionului. Cazurile de agresare a 
echipelor de la „PRO TV Chişinău” au fost condamnate de organizaţii de media şi de 
partide politice de opoziţie.  

 
La 10 octombrie, Veronica Russu, jurnalistă la “Ziarul de gardă”, a fost intimidată 

de către unul dintre gardienii care însoţeau un inculpat în sala de judecată. Incidentul s-a 
produs în incinta Judecătoriei Militare din Chişinău. Deşi preşedintele instanţei i-a 
permis reporterului să fotografieze în sală – după pronunţarea şedinţei sau în pauză – 
gardianul i-a interzis să-şi exercite meseria, fără a avea un drept în acest sens.21  

 
Cameramanul Vasile Costiuc de la postul de televiziune pe Internet „Jurnal TV” a 

fost intimidat de poliţişti la 11 octombrie, în Piaţa Marii Adunări Naţionale din 
Chişinău, unde se desfăşurau manifestări de Ziua Naţională a Vinului. Cameramanul 
filma momentele când şeful statului gusta din vinuri. El a fost acostat de patru indivizi, 
care l-au rugat, „fără să facă show”, să-i urmeze. A fost urcat într-o maşină şi plimbat 
vreo patruzeci de minute prin Chişinău. În acest timp un body-guard al şefului statului a 
vizionat materialul filmat de cameraman.  După aproape o oră, operatorul a fost adus în 
Piaţa Marii Adunări Naţionale şi sfătuit să plece acasă pentru propria lui siguranţă.  

 
La 27 octombrie, în baza cererii depuse de către procurorul autonomiei Gheorghii 

Leiciu, instanţa de la Comrat a dispus aplicarea sechestrului pe conturile publicaţiei 

                                                 
20 Agenţia Monitor Media, 05.06.2008.  
21 Agenţia Monitor Media, 11.10.2008.  

 18



„Edinaya Găgăuzia” în sumă de jumătate de milion de lei. Reclamantul pretindea că 
două articole publicate de ziar i-au lezat onoarea şi demnitatea.22  

 
La 29 octombrie, fără a invoca un motiv, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării 

Europene a respins cererea de acreditare a corespondentului „Radio România 
Actualităţi”, Cristina Dumitrescu. În contextul refuzurilor de acreditare a jurnaliştilor 
străini, experţii de la IDIS „Viitorul” au prognozat că, pe fondul menţinerii unor relaţii 
tensionate cu Bucureştiul, este de aşteptat ca autorităţile să nu stabilească curând criterii 
clare de acreditare a jurnaliştilor din această ţară23.  

 
La 25 noiembrie, inspectorii Centrului de Medicină Preventivă au măsurat nivelul 

poluării sonore de către postul „PRO TV Chişinău”. Centrul a fost sesizat de deputatul 
PPCD Ştefan Secăreanu, care în scrisoarea sa afirma că a primit plângeri anonime de la 
locatarii din apropiere, care sunt deranjaţi de zgomotul mare. Specialiştii au stabilit că 
doar climatizatoarele produc un zgomot uşor peste normă. Nivelul sunetului însă este 
comparabil cu o discuţie purtată pe un ton normal sau cu ciripitul păsărilor. Anterior, 
alţi doi specialişti au măsurat nivelul radiaţiei în teritoriul din apropierea sediului „PRO 
TV Chişinău”. Într-o plângere anonimă se arată că din cauza radiaţiei frunzele de pe 
copacii din preajmă ar fi căzut mai devreme.24  

 
La 27 noiembrie, un operator al postului „PRO TV Chişinău” a fost obligat de către 

agenţii din garda de corp a Preşedintelui Vladimir Voronin să şteargă imaginile în care 
apar doi ofiţeri de pază urcând în maşină. Incidentul s-a produs după vizita şefului 
statului la Centrul Anticorupţie. Serviciul de presă al Preşedinţiei a declarat că ofiţerii 
nu vor să fie filmaţi, însă a recunoscut că aceştia au reacţionat inadecvat, deoarece nu 
există nici o prevedere legală care le-ar permite să şteargă imaginile filmate de către 
operator.25  

 
La 29 noiembrie, reporterul „PRO TV Chişinău” Tatiana Ţurcanu a fost insultată şi 

brutalizată în public în timp ce îşi exercita meseria. La solicitarea jurnalistei de a explica 
declaraţia făcută în cadrul unei întâlniri la ASEM, vicepreşedintele Parlamentului Iurie 
Roşca a reacţionat neadecvat, recurgând la insultă şi limbaj licenţios.  

 
Tot la 29 noiembrie, o altă jurnalistă de la „PRO TV Chişinău”, Sorina Obreja, a 

fost brutalizată de către Preşedintele Vladimir Voronin, care este şi lider al PCRM. 
Cazul s-a produs după ceremonia oficială de depunere a jurământului militar de către 
tinerii încorporaţi în Armata Naţională.  

 
La 26 decembrie, jurnalista Domnica Negru de la postul „PRO TV Chişinău” a fost 

agresată fizic de către un poliţist. Acesta i-a sucit mâinile la spate şi i-a distrus 

                                                 
22 Agenţia Monitor Media, 27.10.2008.  
23  „100 cele mai importante probleme în anul 2008”, http://www.viitorul.org/public/1730/ro/100_probleme.pdf  
24 Agenţia Monitor Media, 25.11.2008.  
25 Agenţia Monitor Media, 27.11.2008.  

 19

http://www.viitorul.org/public/1730/ro/100_probleme.pdf


microfonul în timp ce realiza un reportaj despre jaful produs la o filială a unei bănci din 
Chişinău.  
 

 
Concluzii:  
 
În anul 2008 în Republica Moldova a crescut numărul abuzurilor asupra 

jurnaliştilor şi al presiunilor asupra mass-media, care au fost tolerate de instituţiile 
statului, îndeosebi de către organele de forţă. În majoritatea cazurilor nu au fost 
investigate circumstanţele presiunilor, abuzurilor şi intimidărilor comise şi nu au fost 
pedepsite persoanele vinovate. 

Este de aşteptat ca în anul electoral 2009 situaţia sub aspectul libertăţii presei să se 
agraveze, autorităţile de stat să comită devieri de la prevederile legislaţiei în domeniul 
dreptului la informaţie şi al libertăţii de exprimare, iar unele mass-media sa nu respecte 
codul eticii profesionale.  
 
 
 

 20


	RAPORT 
	I. Libertatea de exprimare 
	1. Evoluţii legislative 
	2. Situaţia presei 
	3. Situaţia în domeniul audiovizualului 
	II. Dreptul la informaţie. Evoluţii legislative 
	III. Abuzuri asupra jurnaliştilor în anul 2008 

