
 
 

RAPORT ANUAL 2007 
 

LIBERTATEA DE EXPRIMARE ŞI INFORMARE ÎN REPUBLICA MOLDOVA 
 

Acest raport inserează o relatare succintă a unor evenimente semnificative, care au 
caracterizat situaţia presei din R. Moldova în anul 2007 şi care reflectă opinia Centrului 
Independent de Jurnalism (CIJ) şi sînt sugestive pentru aprecierea calităţii libertăţii de 
exprimare şi informare în R. Moldova. 
 
Raportul cuprinde următoarele compartimente: 
 
1. Evoluţii legislative 
2. Evoluţii în sectorul audiovizualului 
3. Situaţia presei scrise şi a jurnalismului de investigaţie 
4. Presa în campania electorală 
5. Accesul la informaţie 
Concluzii 
 
 
1. Evoluţii legislative 
 
Legislaţia în domeniul libertăţii de exprimare şi a accesului la informaţie în Republica 
Moldova nu a cunoscut evoluţii semnificative pe parcursul ultimului an. Eforturile 
societăţii civile de a facilita procesul de armonizare a legislaţiei în domeniul libertăţii de 
exprimare cu standardele europene, pentru a crea o presă independentă, sînt subminate 
de inabilitatea şi lipsa de voinţă politică manifestate din partea statului. 
 
Planul de Acţiuni Republica Moldova – Uniunea Europeană, un document politic 
încheiat între UE şi Republica Moldova, care stabileşte programul, obiectivele strategice 
şi priorităţile relaţiilor dintre UE şi RM pentru 2005 --- 2007, a expirat la finele lunii 
februarie 2008. Printre obiectivele prioritare la care face referire Planul de Acţiuni RM 
– UE este şi „Asigurarea respectării libertăţii mass-media şi a libertăţii de exprimare’’. 
Monitorizarea implementării acestui document la capitolul libertăţii mass-media şi a 
libertăţii de exprimare a relevat numeroase deficienţe şi probleme. 
 
Anul 2007 a fost marcat de evenimente electorale, alegerile locale generale s-au 
desfăşurat în perioada 3–17 iunie pe întreg teritoriul ţării. Campania electorală în mass-

 1



media a pornit în luna mai şi a fost una agitată în raport cu cele precedente. Partidul 
aflat la guvernare a monopolizat accesul la audiovizualul şi presa publică. În 
conformitate cu Articolul 40 din Codul audiovizualului, pe 29 martie, Consiliul 
Coordonator al Audiovizualului (CCA) a adoptat „Concepţia reflectării campaniei 
electorale locale de către instituţiile audiovizualului din Republica Moldova”. În baza 
acestui concept, la 6 aprilie 2007, Comisia Electorală Centrală (CEC), în cooperare cu 
CCA, a aprobat Regulamentul privind reflectarea în mijloacele de informare în masă din 
RM a campaniei electorale pentru alegerile locale generale din 3 iunie 2007. Multiple 
stipulări ale acestui Regulament sînt restrictive, în special în ceea ce priveşte exprimarea 
opiniei de către candidaţi, fapt ce a afectat calitatea dezbaterilor la posturile publice şi 
private şi nu a stimulat schimbul de opinii şi polemica între candidaţi, inhibînd 
exercitarea liberă a opiniilor de către concurenţii electorali.  
 
La 23 martie 2007, prin decizia deputaţilor majoritari din Parlament, se adoptă 
modificări la articolul 82 din Regulamentul Parlamentului. Aceste modificări exclud 
obligativitatea transmiterii în direct a şedinţelor Parlamentului.  
 
În scopul asigurării protecţiei drepturilor şi libertăţilor persoanei la prelucrarea datelor 
ei cu caracter personal, inclusiv a protecţiei drepturilor la inviolabilitatea vieţii private, 
la secretul personal şi familial, a fost adoptată, iar la 27 iulie 2007 a intrat în vigoare, 
Legea cu privire la protecţia datelor cu caracter personal. Această lege a completat lista 
actelor normativ-juridice prin care se impun reglementări fundamentale în sfera 
difuzării informaţionale.  
 
Adoptarea, în februarie 2003, prin votul majorităţii parlamentare comuniste, a Legii 
privind contracararea activităţii extremiste a trezit îngrijorarea mai multor instituţii de 
media şi a organizaţiilor internaţionale în domeniu. Legea conţine avertizări aduse 
mass-media. De asemenea, prin această lege, mass-media li se trimite un semnal prin 
care li se arată că ele se află sub influenţa unui regim de restricţii special privind 
materialele pe care le pot publica sau emite. În august 2007, în scopul executării Legii 
privind contracararea activităţii extremiste, Guvernul a instituit Registrul materialelor cu 
caracter extremist şi Regulamentul acestuia.  
 
În noiembrie 2007, Executivul Republicii Moldova a aprobat o iniţiativă legislativă prin 
care propune Parlamentului excluderea din articolul 32 al Constituţiei a sintagmei 
„contestarea şi defăimarea statului şi a poporului”. Guvernul afirmă că, astfel, va fi 
extinsă libertatea opiniei şi exprimării. Prin amendarea acestui articol se urmăreşte 
ajustarea legislaţiei la prevederile articolului 10 din Convenţia Europeană cu privire la 
Drepturile Omului şi Libertăţile Fundamentale referitor la dreptul la informaţie, 
libertatea opiniei şi a exprimării. Amendarea Constituţiei este prevăzută în Planul 
naţional de acţiuni în domeniul drepturilor omului pentru anii 2004-2008. Iniţiativa este 
salutară, însă elaborarea proiectului de lege respectiv a avut loc într-o manieră 
netransparentă şi fără antrenarea experţilor din mass-media. 
 

 2



Mai multe organizaţii neguvernamentale de media au semnat petiţii protestînd împotriva 
abuzurilor şi a acţiunilor inadmisibile ale forţelor de ordine împotriva jurnaliştilor, într-
un stat de drept, avansînd ideea completării Codului penal cu un articol care să permită 
pedepsirea persoanelor ce împiedică intenţionat activitatea mass-media şi intimidează 
cetăţenii pentru critică. Organizaţiile îşi argumentează solicitarea prin „repetarea 
periodică a acţiunilor de intimidare a presei şi jurnaliştilor”. 

La început 
 
 
2. Evoluţii în sectorul audiovizualului 
 
 
Consiliul Coordonator al Audiovizualului 
 
În 2007, a continuat procesul anevoios de implementare a Codului audiovizualului, 
document adoptat în 2006. Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA), autoritatea 
publică autonomă în domeniu, responsabilă pentru implementarea Codului 
audiovizualului, care reglementează şi coordonează activitatea radiodifuzorilor, în noua 
sa componenţă desemnată de Legislativ în octombrie trecut, a fost preocupat de 
rezolvarea situaţiilor de criză de ordin intern, a adoptat decizii controversate şi a 
scandalizat opinia publică. Imaginea instituţiei a avut de suferit după ce Centrul pentru 
Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei (CCCEC) i-a învinuit pe mai mulţi 
membri ai CCA de extorcare şi luare de mită. Ulterior învinuirile au fost retrase. 
  
Potrivit raportului „Monitorizarea implementării Codului Audiovizualului”, realizat de 
Asociaţia Presei Electronice din Moldova (APEL), CCA nu a reacţionat prompt, 
adecvat şi consecvent la derogările de la legislaţie care au condus în unele cazuri la 
conflicte ce au căpătat caracter public (cazurile „Antena C” şi „Euro TV”), iar în alte 
cazuri au afectat interesul public. Totodată, CCA a abordat formal şi superficial 
procesele de reorganizare a altor radiodifuzori fondaţi de autorităţile publice locale, 
declinîndu-şi astfel responsabilitatea ce-i revine potrivit legii. 
 
Scandalurile din cadrul CCA reduc considerabil credibilitatea acestei instituţii, 
acreditînd ideea că CCA nu funcţionează în interesul publicului, ci face jocul unor 
persoane interesate de controlul audiovizualului. Mai mult, situaţia incertă din cadrul 
CCA nelinişteşte întreprinderile din domeniul audiovizualului care pun sub semnul 
întrebării imparţialitatea CCA în cazurile de examinare a cererilor de prelungire a 
licenţei. Deciziile tendenţioase ale CCA sînt calificate pe bună dreptate de societatea 
civilă şi organismele internaţionale drept o încercare de a limita pluralismul de opinii şi 
vocile critice ale mass-media din R. Moldova. Implementarea noului Cod al 
audiovizualului are de suferit din cauza deciziilor controversate ale CCA /100 cele mai 
presante probleme ale Republicii Moldova în 2007/. 
 
În ianuarie 2007, CCA a adoptat şi a dat publicităţii Recomandările privind 
implementarea şi respectarea Codului audiovizualului adresate tuturor titularilor de 

 3



licenţă. Acestora li s-a acordat un termen de o lună pentru a-şi ajusta grilele de 
programe la prevederile Codului audiovizualului în ceea ce priveşte volumul obligatoriu 
de programe proprii şi autohtone în limba română, dublarea şi subtitrarea obligatorie a 
filmelor artistice, documentare şi a filmelor pentru copii, acordarea priorităţii serviciilor 
de programe realizate în limba de stat. În urma monitorizărilor efectuate în cursul anului 
2007, CCA a aplicat avertizări şi sancţiuni radiodifuzorilor pentru practicarea 
publicităţii mascate, încălcarea legislaţiei în vigoare, nerespectarea grilei de emisie, 
lipsa cotei de emisie în limba de stat sau a producţiei proprii. 
 
La 10 mai 2007, CCA a aprobat Strategia de acoperire a teritoriului Republicii Moldova 
cu servicii de programe audiovizuale pe anii 2007 – 2010, care, după părerea experţilor, 
creează condiţii favorabile de reformare a audiovizualului, dar pentru a realiza aceste 
obiective este necesar un efort susţinut şi consecvenţă atît din partea CCA, a societăţii 
civile, cît şi din partea guvernării. Strategia de acoperire a teritoriului Republicii 
Moldova cu servicii de programe audiovizuale are drept scop susţinerea procesului 
democratic în RM prin contribuţia la asigurarea efectivă a dreptului universal al fiecărui 
cetăţean de a primi şi răspîndi informaţii, inclusiv prin intermediul programelor 
audiovizuale. Deşi au fost acordate 245 de licenţe de emisie, cetăţeanul RM rămîne în 
principiu neinformat, realităţile politice, în ansamblu sau la nivel local, nu sînt 
mediatizate îndeajuns, nu sînt supuse dezbaterilor politice. 
 
Un pas înainte în domeniul autoreglementării audiovizualului în Moldova a fost făcut la 
sfîrşitul anului 2007. La 26 decembrie 2007, Codul de Conduită al Radiodifuzorilor, 
elaborat de APEL în colaborare cu CCA, a fost discutat cu radiodifuzorii şi aprobat cu 
titlu de recomandare de CCA. 
 
 
Compania publică „Teleradio-Moldova” 
 
Procesul de reformare a Companiei publice „Teleradio-Moldova” (TRM) într-o 
veritabilă instituţie publică, naţională a audiovizualului mai durează. Deocamdată, 
Compania publică „Teleradio-Moldova” continuă să favorizeze Guvernul şi partidul 
aflat la guvernare. 
 
La 23 ianuarie 2007, Consiliul de Observatori (CO) al Companiei publice „Teleradio-
Moldova” îşi desemnează preşedintele şi secretarul. La cele trei funcţii de conducere – 
de preşedinte al companiei şi de directori ai postului de radio şi, respectiv, de 
televiziune – au candidat 19 persoane. În procesul de alegere a lor s-a constatat faptul 
nerespectării Codului audiovizualului, nu a fost publicat regulamentul de desfăşurare a 
concursului, precum şi CV-urile pretendenţilor. Conducerea TRM (preşedintele TRM şi 
directorul TV „Moldova 1”) a fost aleasă după a treia tentativă, la 10 aprilie 2007 
(directorul „Radio Moldova” a fost ales însă mai tîrziu, la 8 iunie), urmînd o procedură 
netransparentă, fără a permite accesul presei la procedura respectivă.  
 

 4



Reprezentanţii societăţii civile, autorii mai multor rapoarte de monitorizare, pe parcursul 
anului 2007, au constatat că Codul audiovizualului nu este aplicat de TRM în aspectul 
ce i-ar conferi acestei instituţii calificativul „instituţie publică”. TRM continuă să 
informeze publicul prin optica preponderent oficială asupra evenimentelor. Persistă un 
număr mare de ştiri realizate în baza comunicatelor parvenite de la serviciile de presă 
ale instituţiilor statului în care, în mod tradiţional, există un singur punct de vedere – cel 
oficial. Materialele critice sînt realizate fără a fi investigate cauzele situaţiei şi fără a fi 
solicitate toate punctele de vedere ale părţilor implicate. La 22 mai 2007, CCA a 
avertizat public postul televiziune „Moldova 1” pentru lipsă de pluralism şi 
imparţialitate în programele de ştiri. Acesta a fost al doilea avertisment public acordat 
de CCA Companiei TRM.  
 
În august 2007, autorităţile fac nişte declaraţii paradoxale în raport cu rezultatele 
monitorizărilor. Preşedintele Vladimir Voronin acuză TRM că ar fi o instituţie închisă 
pentru primele persoane în stat. Premierul Vasile Tarlev s-a arătat nemulţumit de faptul 
că TRM nu reflectă suficient realizările Guvernului. Instituţiile mass-media din 
Moldova au calificat declaraţiile făcute de premierul Tarlev drept imixtiune în politica 
editorială a TRM. Un deputat din opoziţie s-a declarat îngrijorat de riscul reintroducerii 
cenzurii la această instituţie.  
 
Un studiu analitic produs de doi membri ai CO Igor Munteanu şi Veaceslav Ioniţă, la 
sfîrşitul lunii octombrie, critică dur modul de administrare a televiziunii publice şi acuză 
actuala administraţie de „trîndăvie intelectuală” şi „mimare a reformei”. Drept răspuns,  
preşedintele TRM, Valentin Todercan, îi acţionează pe autori în instanţă şi pretinde de 
la ambii şi de la IDIS „Viitorul”, pe al cărui site a fost publicat studiul, o sumă de 2,6 
milioane lei în calitate de despăgubiri pentru prejudiciul moral adus lui personal şi 
Companiei TRM. Acest fapt poate fi privit ca o intimidare a membrilor CO, organ de 
conducere al TRM. În procesul votării noului preşedinte al companiei, Igor Munteanu şi 
Veaceslav Ioniţă s-au exprimat contra candidaturii lui Valentin Todercan. 
 
 
„Antena C” şi „Euro TV”... 
 
Reorganizarea dramatică şi controversată a posturilor publice municipale de radio şi 
televiziune „Antena C” şi „Euro TV Chişinău”, iniţiată în anul 2006, a fost finisată de 
autorităţi în prima jumătate a anului 2007. 
 
Ca urmare a privatizării posturilor municipale „Antena C” şi „Euro TV” majoritatea 
jurnaliştilor au fost concediaţi, fiind nevoiţi să părăsească instituţia la care au lucrat opt 
ani, iar publicul a fost privat de oferta generoasă de servicii informaţionale. După 
privatizare, numărul emisiunilor la „Antena C” a scăzut de la 50 la 15. 
 
La 2 ianuarie 2007, jurnaliştii de la cele două instituţii audiovizuale au dat în judecată 
Consiliul Municipal Chişinău şi pe fostul primar interimar, Vasile Ursu pentru faptul că 

 5



au decis înstrăinarea prin concurs a posturilor şi concedierea conducerii celor două 
instituţii de presă. Pe 12 martie 2007, instanţa chişinăueană a refuzat să examineze 
cererea jurnaliştilor şi a respins-o, invocînd că acuzaţiile la adresa autorităţilor ar fi 
nefondate. La 23 martie 2007, directorul postului de radio „Antena C” din Chişinău, 
Vasile State, a fost restabilit în funcţie printr-o decizie a Curţii de Apel Chişinău. 
Decizia Consiliului Municipal Chişinău, prin care a fost demis din funcţie Vasile State, 
a fost recunoscută drept ilegală. Acesta însă nu a putut reveni în funcţia din care fusese 
demis pentru că, pe durata examinării cauzei sale, a fost lichidată întreprinderea 
municipală la care lucrase, iar postul de radio avea deja un nou proprietar. La sfîrşitul 
lunii iunie 2006, Curtea Constituţională sesizată de cîţiva deputaţi din opoziţie a 
recunoscut drept constituţionale prevederile Codului audiovizualului, conform cărora 
fondatori ai radiodifuzorilor privaţi nu pot fi autorităţile publice de orice nivel. Astfel, 
„Antena C” şi „Euro TV Chişinău”, foste instituţii audiovizuale ale Consiliului 
Municipal Chişinău, au fost reorganizate şi privatizate în corespundere cu legislaţia. 
 
Potrivit unui studiu de caz efectuat de APEL, la momentul intrării în vigoare a Codului 
audiovizualului, conform datelor oficiale ale CCA, în Republica Moldova existau 6 
radiodifuzori fondaţi de autorităţile publice locale. La momentul efectuării studiului de 
caz, în luna august 2007, situaţia celor 6 radiodifuzori fondaţi de autorităţile publice 
locale este următoarea: postului de radio „Unda Adevărului”, fondat de Consiliul 
raional Leova, i-a fost retrasă licenţa la solicitarea fondatorului; postul de radio „Radio 
Bălţi” şi postul de televiziune „Teleradio Bălţi”, fondate de Primăria mun. Bălţi, nu au 
fost reorganizate conform prevederilor Codului;  Postul de televiziune „TVK-24”, 
fondat de Primăria satului Copceac, UTA Găgăuzia, nu a fost reorganizat conform 
prevederilor Codului; postul de radio „Antena C” şi postul de televiziune „EURO TV”, 
fondate de Consiliul municipal Chişinău, au fost reorganizate cu derogări de la 
prevederile Codului. 
 
Compania „Teleradio-Găgăuzia”  
 
În a doua jumătate a anului 2007, este iniţiată reorganizarea Companiei de Stat 
„Teleradio-Găgăuzia” din Comrat în companie publică regională. Într-un raport de 
monitorizare a felului în care este aplicat Codul audiovizualului, zece asociaţii din 
domeniul mass-media şi a drepturilor omului susţin că procesul de lichidare a TRG şi de 
creare a radiodifuzorului public regional se desfăşoară în condiţii de netransparenţă, de 
lipsă de cooperare cu societatea civilă, cu derogări de la prevederile Codului 
audiovizualului şi ale legislaţiei locale în domeniu. Această stare de lucruri provoacă, în 
mod firesc, îndoieli privind obiectivitatea criteriilor de selectare a candidaturilor pentru 
Consiliul de Observatori al TRG. Lipsa de transparenţă a generat lipsa unei clarităţi în 
ceea ce priveşte mecanismele de creare a radiodifuzorului public regional, inclusiv 
termenele de elaborare a statutului companiei publice. Consiliul Coordonator al 
Audiovizualului, în calitate de reprezentant şi garant al interesului public în domeniul 
audiovizualului, nu s-a manifestat ca atare; nu a reacţionat la derogările de la legislaţie 
care au loc în procesul de reorganizare a TRG şi nu a decis măsuri de protejare a 

 6



interesului public şi a drepturilor profesioniştilor în domeniu, se menţionează în raportul 
citat. 
 
Abuzurile şi presiunile 
 
„DTV” 
 
La 27 martie 2007, doi jurnalişti de la postul „DTV” au fost reţinuţi de către poliţia 
sectorului Centru în timp ce realizau un reportaj despre arestul cîtorva lideri ai unei 
formaţiunii politice. Jurnaliştii au fost interogaţi de poliţie, caseta cu imaginile video 
realizate a fost sechestrată şi demagnetizată de poliţie. Însă, această procedură nu a fost 
documentată prin proces-verbal.  
 
„PRO TV Chişinău” 
 
La 27 martie 2007, reporterul şi cameramanul de la „PRO-TV Chişinău” au fost reţinuţi 
de poliţie în timp ce realizau un reportaj despre o acţiune publică care s-a produs în 
capitală. Jurnaliştii împreună cu demonstranţii au fost reţinuţi şi duşi la Comisariatul de 
poliţie Centru. Jurnalistul de la „DTV” venit la comisariat să se documenteze şi să ia 
imagini în legătură cu cele întîmplate a fost agresat de poliţişti. În legătură cu aceste 
întîmplări, mai multe organizaţii media au difuzat proteste. 
 
La 6 august 2007, administraţia Uzinei de tractoare „Tracom” din Chişinău nu a permis 
unei echipe de jurnalişti de la postul „PRO-TV Chişinău” să realizeze filmări în una din 
halele întreprinderii, unde se prăbuşise tavanul. Administraţia a refuzat să comenteze 
incidentul. 
 
La 21 august 2007, echipa „PRO-TV Chişinău” a fost împiedicată să realizeze un 
reportaj despre comiterea unui atentat împotriva colonelului de poliţie Ghenadie 
Coşovan. Cîţiva poliţişti în civil au împiedicat în permanenţă operatorul postului de 
televiziune să filmeze vila ofiţerului, unde s-a produs atentatul. Deşi jurnaliştii se aflau 
într-un spaţiu public, la o distanţă de circa 200 de metri de vilă, poliţiştii acopereau 
obiectivul camerei de luat vederi, somîndu-l pe operator să înceteze filmările. 
 
La 19 octombrie, doi poliţişti înarmaţi cu pistoale automate Kalaşnikov i-au agresat pe 
reporterul şi cameramanul „PRO-TV Chişinău”, Angela Gonţa şi Vlad Culiomza, care 
filmau poliţiştii şi medicii cum evacuau cu forţa un bărbat bolnav mental dintr-o casă 
din Chişinău.  
 
Un alt caz de presiuni asupra „PRO TV Chişinău” a fost arestul, pe 7 septembrie 2006, 
lui Ghenadie Braghiş, directorul de vânzări de la „PRO TV Chişinău”, ca urmare a unei 
plîngeri depuse de către directorul unei firme de transport, potrivit căruia, Braghiş ar fi 
cerut o mie de dolari pentru oferirea unor spaţii avantajoase de plasare a publicităţii. La 
7 noiembrie 2007, procurorii au stabilit că Braghiş nu a comis nici o infracţiune, fapt 
care a dictat suspendarea urmăririi penale. Organizaţii de media din R. Moldova, dar şi 

 7



de peste hotare au declarat, pe marginea acestui caz, că este vorba de presiuni asupra 
politicii editoriale a unei instituţii media. 
 
Postul “Fm-103.5” din Bălţi 
 
La 13 februarie, CCA i-a refuzat postului de radio bălţean „FM-103.5” prelungirea 
licenţei, motivînd prin „nerespectarea grilei de emisie”, fapt constatat în timpul unei 
monitorizări de 12 ore. Faptul dat, precum şi acordarea frecvenţei de emisie unei alte 
companii a determinat suspendarea, la 16 februarie 2007, a emisiei postului de radio 
„FM-103.5”. Deranjează modul netransparent în care a fost luată această decizie de 
către CCA. Mai multe organizaţii de media consideră că membrii CCA, fără să ţină cont 
de interesul public, au adoptat o decizie părtinitoare care demonstrează caracterul 
distorsionat al procesului de implementare a noii legislaţii audiovizuale. Alături de 
„Antena C” şi „Euro TV Chişinău”, Radio „FM-103,5” din Bălţi pare a fi încă o victimă 
a tendinţelor puterii de a limita pluralismul de opinii şi vocile critice în ajunul alegerilor. 
 
Postul de televiziune public român „TVR 1” 
 
La sfîrşitul lunii iunie 2007, Ministerul Dezvoltării Informaţionale (MDI) din Chişinău 
a solicitat CCA să scoată la licitaţie frecvenţele postului TVR1. Scrisoarea parvenită la 
CCA informa „(…)despre faptul că banii prevăzuţi pentru finanţarea difuzării 
programului TVR1 pe teritoriul Republicii Moldova se vor consuma pînă la 15-17 iunie 
2007, iar o nouă sursă de finanţare încă nu a fost identificată”. Interesele economice ale 
ÎS „Radiocomunicaţii”, precum şi scopul păstrării spaţiului informaţional al RM 
(motivele indicate în scrisoare) au determinat MDI de a solicita anunţarea concursului 
pentru dreptul de a difuza programe pe reţeaua publică II de televiziune. În septembrie 
2007, Guvernul de la Bucureşti a dispus suplimentarea bugetului Societăţii Române de 
Televiziune cu peste 155 mii USD (360 mii RON) pentru finanţarea retransmiterii 
programelor postului de televiziune public român (TVR1) pe teritoriul Republicii 
Moldova. În acelaşi timp, TVR a solicitat CCA ca să fie excluse din concurs frecvenţele 
pe care emite în R. Moldova. În pofida existenţei unui acord încheiat între CCA şi 
Societatea Română de Televiziune (SRTV) pe anii 2006-2011, precum şi a unei licenţe 
valabile pentru aceeaşi perioadă de timp, deţinută de SRTV, la 27 septembrie 2007 
licenţa de transmitere a postului public de televiziune din România – TVR1 – a fost 
retrasă de autorităţile moldovene în favoarea unei alte companii. 
 
La 2 octombrie 2007, zece organizaţii de media şi din domeniul drepturilor omului au 
semnat un apel comun adresat CCA cerând restabilirea în drepturi a Societăţii Române 
de Televiziune, în condiţiile cadrului legislativ existent în R. Moldova, ca titular al 
licenţei de emisie pentru difuzarea programelor TVR 1. Semnatarii mai cer în apelul lor 
către Parlament şi Guvernul R. Moldova  respectarea tratatelor internaţionale în 
conformitate cu Constituţia R. Moldova şi asigurarea funcţionării autonome şi 
independente a autorităţii publice de reglementare în domeniul audiovizualului. 
Distribuirea de către CCA a frecvenţelor utilizate legal de către SRTV unui alt agent 

 8



economic constituie primul caz de o asemenea gravitate de cînd există cadrul juridic de 
reglementare a audiovizualului naţional, conchid cele zece organizaţii. 
 
Alte cazuri 
 
La 17 august 2007, echipa postului local de televiziune „TV prim Glodeni” realiza un 
reportaj de la şedinţa Consiliului orăşenesc Glodeni, care a fost marcată de tensiuni. 
Deputatul Boris Ştepa, liderul organizaţiei Glodeni a Partidului Comuniştilor din 
Moldova, după ce a făcut un schimb dur de replici, încercînd să-l lovească pe un alt 
consilier din opoziţie, a agresat cameramanul postului local de televiziune, Rodica 
Nimerenco, care filma acest incident, încercînd să scoată caseta din camera de luat 
vederi. Graţie intervenţiei a doi consilieri, deputatul nu a reuşit să deposedeze operatorul 
de casetă. 
 
Tot mai des, poliţia îşi depăşeşte atribuţiile faţă de jurnaliştii din R. Moldova care sînt 
antrenaţi în reflectarea diverselor evenimente cu caracter public. La 11 septembrie, 
vizavi de sediul Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene, în timpul unei 
acţiuni de protest a Mişcării „Acţiunea Europeană”, autorizată de municipalitate, 
jurnalişti de la mai multe medii de informare, în special echipele de la câteva posturi de 
televiziune, au fost împiedicaţi de către poliţişti să realizeze reportaje de la faţa locului, 
deşi aceştia îşi exercitau funcţiile pe un domeniu public. Poliţiştii le cereau 
cameramanilor să înceteze filmările, acoperindu-le obiectivele. 

La început 

 
 
3. Situaţia presei scrise şi a jurnalismului de investigaţie 
 
La începutul anului 2007, guvernatorul (başcanul) Unităţii teritorial-administrative 
„Gagauz Yeri” (UTAG), Mihail Formuzal a iniţiat reformarea mass-media din regiunea 
sudică, care presupune deetatizarea presei subvenţionate din bani publici. Guvernatorul 
a declarat că procesul deetatizării presei, practic, a început şi va finaliza, pentru presa 
scrisă, către mijlocul verii din anul curent. Redactorul-şef adjunct al ziarului „Vesti 
Gagauzii” (ziar editat în prezent de autorităţi), Aleksandr Volkov, a opinat că 
reorganizarea mass-media din UTAG, iniţiată de guvernator, va cauza falimentarea mai 
multor medii de informare finanţate din bani publici. Asta pentru că în regiune nu există 
un mediu economic ce ar favoriza dezvoltarea unei prese ca afacere. Autorităţile afirmă 
că, la etapa de tranziţie spre o presă necontrolată, structurile vor susţine mass-media 
prin atragerea investiţiilor şi granturilor în domeniul presei (după Agenţia Monitor 
Media: 18.01.07). 
 
În 2007, Guvernul a continuat să susţină financiar, direct sau indirect, ex-oficioasele 
guvernamentale „Moldova Suverană” şi „Nezavisimaia Moldova”, iar ziarele – să 
reflecte, preponderent, activitatea organelor de conducere ale statului într-o manieră 
favorabilă puterii. Asta în pofida faptului că, în mai-iunie 2005, Guvernul a renunţat la 

 9



calitatea de fondator al ziarelor „Moldova Suverană” şi „Nezavisimaia Moldova”, 
potrivit premierului Vasile Tarlev, decizia fiind „un rezultat al consensului politic”.   
 
La 13 iunie 2007, Guvernul de la Chişinău a decis alocarea a 84 mii de lei pentru 
perfectarea unor abonamente la fostele ziare guvernamentale „Moldova Suverană” şi 
„Nezavisimaia Moldova”. Fondurile respective urmează să fie transferate Biroului 
Relaţii Interetnice pentru perfectarea unor abonamente la aceste ziare, beneficiari ai 
cărora vor fi asociaţii obşteşti ale diasporei moldoveneşti. Este al doilea gest făcut de 
Guvern pentru susţinerea financiară a celor două foste ziare guvernamentale. În luna 
decembrie 2006, Guvernul a decis alocarea a 376,8 mii de lei pentru „Moldova 
Suverană” şi, respectiv, 81,3 mii de lei pentru „Nezavisimaia Moldova” cu titlu de 
„ajutor financiar unic”. Aceste fonduri ar fi fost utilizate la stingerea datoriilor faţă de 
Editura „Universul” (după Agenţia Monitor Media: 14.06.07). 
 
Guvernul a adoptat două hotărâri prin care, indirect, a continuat să subvenţioneze ziarele 
private „Moldova Suverană” şi „Nezavisimaia Moldova”, discriminând totodată alte 
publicaţii periodice private. Această practică vine în contradicţie cu angajamentele 
asumate de R. Moldova în cadrul Planului de Acţiuni Uniunea Europeană – Republica 
Moldova care prevede că „ajutorul financiar din partea statului pentru mass-media 
trebuie acordat în baza criteriilor stricte şi obiective aplicate egal pentru toate instituţiile 
mass-media”. Astfel, partidul de guvernământ aduce o dovadă în plus că nu va renunţa 
uşor la instrumentele sale de propagandă, găsind soluţii legale, pretins europene, de 
democratizare a mass-media (100 cele mai presante probleme ale Republicii Moldova 
în 2007). 
 
Abuzurile şi presiunile 
 
La 15 ianuarie 2007, redacţia cotidianului „TIMPUL de dimineaţă” a fost atacată de un 
grup de enoriaşi şi preoţi din subordinea Mitropoliei Moldovei, aceştia manifestînd un 
comportament agresiv faţă de jurnalişti, împroşcîndu-i cu ouă şi rostind cuvinte 
injurioase la adresa lor. Grupul respectiv era gata de a agresa fizic jurnaliştii şi doar 
după intervenţia poliţiei alertate au fost calmate spiritele încinse. Acţiunea grupului 
respectiv a durat circa o oră şi jumătate. După incident, încă vreo 40 de minute, grupul a 
stat în preajma redacţiei „TIMPUL de dimineaţă” cu pancarde pe care era scris: „Tănase 
– Iuda” şi „TIMP pierdut”. Conform precizărilor făcute de reprezentanţii grupului 
respectiv, această acţiune a fost o reacţie a lor la un articol publicat la 12 ianuarie în 
„TIMPUL de dimineaţă”, în care se menţiona că de Crăciun, pe stil vechi, premierul 
Vasile Tarlev a transformat Catedrala „Naşterea Domnului” din Chişinău în tribună 
electorală, ţinînd o alocuţiune în faţa credincioşilor adunaţi la slujbă (după Agenţia 
Monitor Media: 15.01.07). 
 
Tot la 15 ianuarie, Diana Răilean, reporter la „Ziarul de Gardă”, a fost reţinută în incinta 
Curţii de Apel de la Chişinău, de către un membru al escortei unei autorităţi a lumii 
interlope, care este acuzat de trafic de fiinţe umane. Diana Răilean se afla în instanţă 

 10



pentru a realiza un reportaj. În holul Curţii de Apel, care este o instituţie publică, 
reporterul a încercat să ia nişte imagini. Unul dintre membrii escortei a încercat să 
smulgă camera din mîinile reporterului la solicitarea avocatului presupusului traficant 
de fiinţe. Acesta, depăşindu-şi atribuţiile, a blocat ieşirea reporterului şi nu a mai permis 
ca acesta să iasă, declarînd că ziaristul este reţinut. „Ziarul de Gardă” precizează că, la 
solicitarea redacţiei, vicepreşedintele Curţii de Apel, Ghenadie Nicolaev, a mers la locul 
incidentului şi doar la cererea acestuia reporterul a fost eliberat (după Agenţia Monitor 
Media: 15.01.07). 
 
În octombrie 2006, jurnaliştii Tudor Iaşcenco, Victor Sofroni şi Cornelia Cozonac au 
fost acţionaţi în judecată de primarul rezinean şi alţi cîţiva funcţionari pentru 
investigaţia „Guvernare în stil rezinean” în care se dezvăluiau abuzurile comise de către 
funcţionarii raionali şi ai primăriei Rezina în procesul privatizării unor obiective. 
Primăria Rezina a pretins de la publicaţie 320 mii USD pentru repararea prejudiciului 
moral, iar alţi doi funcţionari vizaţi în investigaţie – 5 mii şi, respectiv, 15 mii de lei. 
Prima instanţă le-a dat cîştig de cauză jurnaliştilor la 8 februarie 2007, însă autorităţile 
de la Rezina au atacat hotărîrea la Curtea de Apel. La 3 mai 2007, Curtea de Apel din 
Chişinău a lăsat în vigoare hotărîrea primei instanţe de judecată (după Agenţia Monitor 
Media: 09.02.07, 03.05.07). 
 
La 12 martie, reporterul cotidianului „TIMPUL de dimineaţă”, Natalia Hadîrcă, a fost 
somată de către doi carabinieri să distrugă fotografiile realizate în preajma Consulatului 
României din Chişinău. Ziarista realiza un reportaj despre moldovenii care aşteptau în 
faţa Consulatului României obţinerea vizelor. Carabinierii au explicat că în preajma 
Consulatului nu este permisă fotografierea, făcînd trimitere la „un regulament”. După 
îndelungi negocieri cu carabinierii, ziarista a putut pleca cu imaginile realizate, deşi, 
după cum afirmă Natalia Hadîrcă, risca să fie transportată cu duba la un sector de poliţie 
(după Agenţia Monitor Media: 13.03.07). 
 
La 28 martie 2007, tirajul ziarului regional de expresie rusă „SP” a fost reţinut de către 
ofiţerii Poliţiei Economice din Bălţi. Directorul comercial al ziarului, Rodica Deleu, 
spune că incidentul a fost o acţiune bine planificată a poliţiei, deoarece aceştia au 
aşteptat preţ de cîteva ore maşina redacţiei la intrarea în Bălţi din direcţia oraşului 
Edineţ. Aproximativ în acelaşi interval de timp o echipă de poliţişti a descins şi la 
Tipografia din Edineţ, unde se editează acest ziar, a mai adăugat Deleu. În urma 
controlului efectuat, oamenii legii au depistat un surplus de circa 2,3 mii de exemplare a 
două suplimente care, la 29 martie, urmau să fie anexate, la ediţia de limbă română a 
ziarului „SP”. Incidentul este calificat de redacţie drept „intimidare a presei 
independente în preajma alegerilor locale”. În ultima vreme, ziarul a publicat mai multe 
articole critice la adresa unor funcţionari publici locali, exponenţi ai partidului de 
guvernămînt. Acţiunile Poliţiei Economice din Bălţi au cauzat suspendarea apariţiei 
ediţiei în limba română a ziarului „SP” în săptămîna respectivă, cauzînd prejudicii 
cititorilor şi redacţiei „SP”. Organizaţii de media, precum şi Misiunea OSCE în 
Moldova s-au arătat îngrijorate vizavi de acest incident, afirmînd că „sechestrarea 

 11



tirajului este una din cele mai grave forme de obstrucţionare a libertăţii de exprimare” 
(după Agenţia Monitor Media: 28.03.07, 29.03.07).   
 
La 22 aprilie 2007, Vasile Movilă, care distribuia gratuit, la Chişinău, ziarul 
„Democraţia”, a fost reţinut de către organele de ordine sub pretextul că încalcă ordinea 
publică. Potrivit unei note informative a ziarului „Democraţia”, doi reprezentanţi ai 
poliţiei din sectorul Rîşcani din capitală au confiscat 67 de exemplare ale publicaţiei, 
acuzîndu-l pe Movilă de desfăşurarea unor activităţi interzise. Redacţia ziarului 
consideră acţiunile organelor de ordine drept o sfidare gravă adusă principiilor 
drepturilor omului, ce trădează un comportament de regim poliţienesc îndreptat 
împotriva propriilor cetăţeni (după Agenţia Monitor Media: 13.04.07).  
 
La 2 iunie, între 30 şi 40 de jurnalişti din Moldova şi străinătate au fost împiedicaţi să 
realizeze reportaje despre punerea în libertate a lui Andrei Ivanţoc prin punctul de 
trecere de la Tighina, după 15 ani de detenţie în închisorile transnistrene. Numeroşii 
grăniceri, aflaţi la punctul de trecere Tighina, nu le-au permis jurnaliştilor din Moldova 
să treacă bariera pentru a lua imagini. În acelaşi timp, cîteva echipe de telejurnalişti 
transnistreni şi ruşi au avut acces nelimitat şi nestingherit în zona unde s-a întâmplat 
incidentul şi eliberarea fostului deţinut. Mai mulţi jurnalişti români, prezenţi la bariera 
de la punctul de trecere Tighina, s-au arătat indignaţi de faptul că autorităţile moldovene 
nu au oferit presei nici o informaţie sau comentarii pe marginea preluării lui Andrei 
Ivanţoc, cetăţean al României (după Agenţia Monitor Media: 02.06.07). 
 
La 16 noiembrie 2007, distribuirea ediţiei de vineri a „JURNALULUI de Chişinău” a 
fost torpilată, din cauza unor interviuri pe care ziarul le-a publicat în numărul respectiv, 
care nu a ajuns în chioşcurile din R. Moldova. Directorul ziarului, Val Butnaru, a 
comunicat că redacţia este înclinată să creadă că editarea ziarului a fost tergiversată 
intenţionat de către Tipografia „Prag-3” (tipografia controlată de liderul PPCD, Iurie 
Roşca), fapt care a condus la imposibilitatea difuzării la timp a numărului de ziar prin 
reţelele de distribuţie. JURNAL presupune că editarea publicaţiei s-a făcut cu întîrziere 
din cauza unor interviuri, ce conţineau dezvăluiri extrem de incitante şi deranjante, cu 
foşti membri ai PPCD (Ion Neagu şi Sergiu Burcă) despre „răpirea” deputatului creştin-
democrat Vlad Cubreacov, în 2002 (după Agenţia Monitor Media: 16.11.07).  
 
Mai multe organizaţii internaţionale de media s-au arătat îngrijorate şi au protestat în 
legătură cu expulzarea din Federaţia Rusă a Nataliei Morari, corespondentă a publicaţiei 
„The New Times”. Federaţia Internaţională a Jurnaliştilor (IFJ) a lansat o notă de protest 
în legătură cu acest incident. La 16 decembrie 2007, cetăţenei Republicii Moldova, 
Natalia Morari, i s-a interzis să intre pe teritoriul Rusiei prin aeroportul Domodedovo. 
Jurnalista, împreună cu alţi colegi, se întorcea dintr-o deplasare din Israel. Grănicerii 
ruşi i-au declarat ziaristei că interdicţia este impusă de serviciile secrete ruse. În legătură 
cu acest incident, IFJ afirmă că autorităţile de la Moscova dau dovadă de o atitudine 
intolerantă faţă de jurnalismul independent, restricţionînd libertatea presei. Acţiunile 
autorităţilor ruse sînt o încălcare crasă a libertăţii presei, fiind un semnal evident pentru 

 12



alţii ca să nu încerce să scoată la iveală părţile închise ale politicii din Rusia 
contemporană, a declarat Aidan White, secretar general al IFJ. Răspunsul la interpelarea 
înaintată de N. Morari autorităţilor ruse privind cauzele expulzării a fost formulat într-o 
scrisoare oficială, transmisă prin intermediul Ambasadei Federaţiei Ruse în RM. În 
scrisoare, autorităţile Ruse îşi rezervă dreptul de a nu comenta faptul expulzării şi fac 
referire la punctul 1, articolul 27 al Legii federale Nr. 114-Ф3 din 15.08.96 „Cu privire 
la modul de ieşire din Federaţia Rusă şi de intrare în Federaţia Rusă”, care explică în 
felul următor expulzarea jurnalistei: „(...) Măsura a fost necesară în scopul protecţiei 
capacităţii de apărare şi a securităţii statului, a ordinii sociale sau ocrotirii sănătăţii 
populaţiei.” 
Natalia Morari este cunoscută pentru reportajele de investigaţie privitoare la Kremlin. 
La 10 decembrie, Morari a publicat, în „The New Times”, un articol care relatează 
despre felul în care Kremlinul a controlat fluxurile financiare ale partidelor în cursa 
pentru alegerile în Duma de Stat (organul legislativ), desfăşurate la 2 decembrie.  

La început 
 
4. Presa în campania electorală 
 
Climatul preelectoral din Republica Moldova a fost marcat de mai multe evenimente ce 
au un caracter negativ. Posibilităţile presei de a reflecta şi comenta în mod liber 
alegerile devin tot mai restrictive. O limitare a fluxului liber de informaţie este 
condiţionată de reorganizarea posturilor „Antena C” şi „Euro TV”, cazul postului 103.5 
FM din Bălţi, reţinerea de către organele de forţă a echipei de filmare a postului de 
televiziune „PRO-TV Chişinău”, sustragerea de la o echipă de filmare a postului de 
televiziune „DTV” a unei casete şi demagnetizarea acesteia, arestarea tirajului ziarului 
„SP” din Bălţi.  
 
În martie 2007, mediile de informare reunite în Asociaţia Presei Independente (API), în 
cadrul unei declaraţii comune, au anunţat că vor adopta un comportament corect, 
echidistant şi profesionist în reflectarea campaniei electorale pentru alegerile locale 
generale. Membrii API (17 ziare şi reviste locale şi naţionale, de limbă română şi rusă, 
de pe ambele maluri ale Nistrului, două agenţii de ştiri, o organizaţie de media şi doi 
jurnalişti liberi profesionişti) au anunţat că vor profesa un jurnalism obiectiv şi nu vor 
admite practicarea partizanatului politic, punînd la dispoziţia actorilor electorali condiţii 
egale pentru mediatizare. Membrii API au anunţat că subscriu la Carta Alegerilor Libere 
şi Corecte, elaborată de „Coaliţia-2007”. În acelaşi timp, API a făcut apel către toţi 
jurnaliştii din R. Moldova să se abţină de la orice formă de manifestare a propriilor 
simpatii electorale, respectînd Codul deontologic. 
 
La 8 mai 2007, postul de televiziune „Pervîi kanal v Moldove”, posturile de radio 
„Maestro FM”, „Univers FM”, „Radio Sănătatea” şi „Micul Samaritean” au anunţat că 
nu vor reflecta campania electorală pentru alegerile locale generale din Republica 
Moldova, organizate la 3 iunie. Totodată, 63 de deţinători de licenţă în audiovizual au 
anunţat că vor reflecta campania electorală, iar 29 de posturi de radio şi televiziune s-au 
angajat să organizeze dezbateri publice în cadrul campaniei electorale. 

 13



 
Alegerile locale generale din 2007 au demonstrat că unele mijloace de informare în 
masă din Republica Moldova sînt dispuse să mediatizeze evenimentele publice dintr-o 
singură perspectiva. Campania electorală a fost caracterizată prin faptul că partidul aflat 
la guvernare a monopolizat accesul la audiovizualul şi presa publică. Atît fostele 
publicaţii guvernamentale şi publice locale, cît şi instituţiile publice ale audiovizualului 
au mediatizat acţiunile cu tentă electorală ale administraţiei publice centrale şi locale, 
favorizînd, direct sau indirect, actuala guvernare. Pe de altă parte, şi unele publicaţii 
private au prezentat în lumină pozitivă cîte un candidat electoral din opoziţie. 
 
Radio şi TV 
 
Comportamentul mass-media în perioada electorală pentru alegerile locale generale din 
2007, desfăşurate în două tururi de scrutin, a fost monitorizat de API şi CIJ în cadrul 
Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte – „Coaliţia 2007”. Au fost 
monitorizate şase posturi de televiziune („Moldova 1”, „PRO TV Chişinău” , „NIT”, 
„Euro TV Chişinău”, „TV 7”, „N 4”) şi patru posturi de radio („Radio Moldova”, 
„Antena C”, „Vocea Basarabiei”, „Russkoie Radio”). În raportul final, se menţionează 
că în primul tur de scrutin, posturile publice „Moldova 1” şi „Radio Moldova” au 
mediatizat intens acţiunile şi declaraţiile cu tentă electorală ale preşedintelui ţării, prim-
ministrului şi preşedintelui Parlamentului, favorizînd partidul de guvernămînt şi 
ignorînd partidele de opoziţie. Doar spre sfîrşitul campaniei electorale, înainte de 3 iunie 
şi în turul doi, după ce au fost avertizate de către Consiliul Coordonator al 
Audiovizualului asupra lipsei de pluralism şi echidistanţă, „Moldova 1” şi „Radio 
Moldova” au început să pună pe post unele informaţii difuzate de partidele de opoziţie. 
În scurt timp după intervenţia CCA, activitatea acestuia a fost perturbată de scandalul 
unei presupuse extorcări de mită şi de învinuiri şi hărţuiri din partea CCCEC a patru 
membri a CCA. Un comportament similar cu al posturilor publice l-au avut unele 
posturi private supuse monitorizării – „NIT”, „Antena C” şi, într-o măsură mai mică, „N 
4”  Partidele de opoziţie nu au avut acces la aceste posturi. „Russkoie radio” a 
mediatizat, atît în primul tur de scrutin, cît şi în al doilea, preponderent informaţie 
electorală difuzată de CEC. Atît în primul, cît şi în al doilea tur de scrutin, posturile 
private „PRO TV Chişinău”, „TV7”, „Vocea Basarabiei” şi, în turul doi de scrutin, 
„Euro TV Chişinău” au reflectat campania electorală fără discriminări, difuzînd atît ştiri 
critice, cît şi obiectiv favorabile guvernării. Frecvenţa ştirilor favorabile a fost mai 
redusă în raport cu cele defavorizante. În emisiunile de opinie ale „Vocii Basarabiei” au 
predominat atitudinile anticomuniste. De menţionat însă că PCRM a declinat ofertele 
mediatice ale acestor posturi.  
 
Presa scrisă 
 
În ce priveşte presa scrisă au fost monitorizate „Moldova Suverană”, „Nezavisimaia 
Moldova”, „Săptămîna”, „Flux”, „Moldavskie vedomosti”, „Jurnal de Chişinău”, 
„Timpul de dimineaţă”, „Komsomolskaia pravda”, „Unghiul”, „Căuşenii”, „SP” (Bălţi), 
„Golos Bălţi”, „Vesti Gagauzii”, „Realitatea” (Soroca), „Observatorul de nord” 

 14



(Soroca), „Farul nistrean” (Rezina). Conform rapoartelor de monitorizare a mass-media 
în campania pentru alegerile locale generale din 2007, realizate de API şi CIJ în cadrul 
„Coaliţiei 2007”, în perioada aprilie – iunie 2007, „Moldova Suverană”, „Nezavisimaia 
Moldova” şi „Golos Bălţi” au favorizat cel mai frecvent, direct sau indirect, Partidul 
Comuniştilor, mediatizând pe larg acţiunile cu tentă electorală ale administraţiei publice 
centrale şi locale. În plus, ziarele au atacat, cu sau fără motiv, personalităţi politice şi 
publice incomode partidului de guvernământ, în special pe liderii partidelor de opoziţie. 
De exemplu, în mai-iunie 2007, „Moldova Suverană” a publicat mai multe materiale 
denigratoare şi ofensatoare la adresa lui Dorin Chirtoacă, actualul primar de Chişinău. 
Pe parcursul campaniei electorale, majoritatea ziarelor private au criticat actuala 
guvernare, favorizînd totodată, direct sau indirect, unele partide de opoziţie. 
 
Alegerile locale generale din 2007 au constituit un alt examen pentru mass-media la 
capitolul corectitudine, echidistanţă şi imparţialitate. În condiţiile de presiuni şi abuzuri 
în perioada preelectorală, precum şi de reglementări normative excesive şi prohibitive, 
nici o instituţie mass-media nu a reprezentat un model de reflectare echidistantă a 
scrutinului. Însă în cadrul Conferinţei „Presa în alegerile locale 2007: lecţii învăţate, 
lecţii de învăţat” organizată de API, pentru reflectarea echilibrată a scrutinului local au 
fost premiate ziarele „Timpul de dimineaţă”, „Cuvîntul” (Rezina) şi „Ziarul de Gardă” 
şi acordate menţiuni ziarelor „Unghiul” (Ungheni) şi „SP” (Bălţi). 

La început 
 
5. Accesul la informaţie 
 
Cel mai recent raport al societăţii civile constată că în ţară se manifestă plenar 
analfabetismul juridic al funcţionarilor şi apatia publicului, persistînd reminiscenţe ale 
sistemului sovietic care secretiza informaţia de interes public. Situaţia privind accesul 
populaţiei la informaţia de interes public continuă să fie problematică. La şapte ani de la 
adoptarea Legii privind accesul la informaţie în Republica Moldova, încă nu s-a instituit 
un control asupra executării acestui act legislativ. De regulă, furnizorii de informaţie 
abordează superficial solicitările de acces la informaţie din partea cetăţenilor simpli şi a 
jurnaliştilor şi răspund formal la ele. Există tendinţa de a folosi Legea cu privire la 
secretul de stat sau cu privire la secretul comercial ca argument de refuz pentru accesul 
la informaţii publice. Secretomania unor instituţii de stat, uneori exagerată, vine în 
contradicţie cu declaraţiile preşedintelui republicii, ale premierului sau ale preşedintelui 
Parlamentului privitor la transparenţa organelor de stat. 
 
Transmiterea şedinţelor plenare ale Parlamentului în direct, efectuată de Compania 
„Teleradio-Moldova”, a fost suspendată după 23 martie 2007. Totodată, cu votul 
majorităţii comuniste din Parlament, a fost respinsă includerea pe ordinea de zi a unor 
proiecte de lege ce ar permite posturilor private de radio şi TV să transmită în direct 
şedinţele Legislativului. Propunerea unei instituţii mass-media private de a transmite în 
direct şedinţele Parlamentului a fost obstrucţionată de majoritatea parlamentară. În 
prezent, proiectele de decizii guvernamentale nu sînt disponibile în regim on-line şi nu 

 15



sînt publicate pentru a fi dezbătute. Situaţia creată atestă o problemă la capitolul 
transparenţa guvernării şi nu contribuie la facilitarea accesului la informaţie.  
 
Graţie angajamentelor asumate de Republica Moldova în cadrul Planului de Acţiuni RM 
– UE, Curtea Supremă de Justiţie a adoptat Hotărîrea „Cu privire la aplicarea de către 
instanţele judecătoreşti a Legii privind accesul la informaţie”, document care conţine 
explicaţii pentru instanţe referitoare la aplicarea corectă şi uniformă a Legii privind 
accesul la informaţie. Potrivit CSJ, numărul total al cauzelor ce ţin de accesul la 
informaţie, examinate în instanţele moldovene, este de circa 90. Numărul acestora a 
crescut brusc în ultima vreme, în majoritatea cazurilor fiind acţionate în instanţă 
primăriile. 
 
În 2007, accesul jurnaliştilor la informaţia de interes public s-a înrăutăţit. Deseori 
jurnaliştii nu pot obţine informaţia necesară punîndu-li-se diverse piedici. Conform 
Studiului „100 Cele mai presante probleme ale Republicii Moldova în 2007” elaborat de 
IDIS „Viitorul”, accesul la unele instituţii este limitat, mai ales pentru ziarişti. 
Instituţiile de stat acceptă colaborarea doar cu un mic grup de ziarişti de la anumite 
mijloace de informare în masă, de obicei, loiale puterii. În opinia jurnaliştilor, 
instituţiile de stat sînt mult mai „închise” pentru presă decît cele private, punînd diverse 
bariere în furnizarea de informaţii. Şi doar la insistenţa jurnaliştilor acestea oferă 
informaţiile necesare. Conducătorii instituţiilor de stat nu au conştientizat rolul mass-
media în societate, ei văd în jurnalişti nişte duşmani, care mereu le creează probleme. 
Jurnaliştii consideră că accesul la informaţie este limitat. Cel mai frecvent se confruntă 
cu acest impediment atunci când apelează la Preşedinţie, Parlament, Ministerul 
Afacerilor Interne, Ministerul de Externe şi al Integrării Europene, Ministerul Educaţiei 
şi Tineretului; ambasadele şi organismele internaţionale acreditate în republică; cele mai 
mari companii comerciale. 
 
Au fost înregistrate şi cazuri de limitare a accesului şi de tratament discriminatoriu faţă 
de jurnalişti din partea judecătorilor, forţelor de ordine, Serviciului de pază a 
preşedintelui şi a funcţionarilor publici. 
 
La 9 februarie 2007, judecătorul Ion Prisacari de la Judecătoria Bălţi i-a cerut Anei 
Butnariuc, reporter al Agenţiei DECA-press, să părăsească sala de şedinţe, unde se 
desfăşura o şedinţă publică ce viza o fostă deputată comunistă. Deşi în debutul şedinţei 
de judecată jurnalista Ana Butnariuc s-a legitimat, la jumătatea şedinţei, fără a explica 
motivul deciziei sale, magistratul a somat reporterul să părăsească sala. Eliminarea din 
sala de judecată s-a produs după ce au fost date citirii cîteva certificate medicale ale 
fostei deputate, precum şi un demers al acesteia adresat Procuraturii Generale. De notat 
că atît reprezentantul acuzării, cît şi cel al apărării, nu s-au adresat în cadrul şedinţei cu 
solicitarea de a admite reprezentantul presei în sala de judecată. Cazul fostei deputate, 
bănuită de trafic de influenţă în protejarea unei persoane cercetate pentru comiterea unui 
omor, este monitorizat de Agenţia DECA-press. Anterior, agenţia a difuzat o ştire 

 16



despre mersul procesului, care a fost preluată de mai multe medii de informare de la 
Chişinău (după Agenţia Monitor Media: 09.02.07). 
 
La 15 mai, un magistrat de la Judecătoria Ialoveni a îngrădit accesul redactorului-şef al 
ziarului „Ora locală” din localitate la şedinţa în cadrul căreia se examina reclamarea de 
către un concurent electoral a falsificărilor comise de Consiliul Electoral de 
Circumscripţie Ialoveni. Înainte de începerea şedinţei, judecătorul Constantin Creţu i-a 
cerut ziaristei Lilia Hîncu să se legitimeze. După ce a aflat că Hîncu este reprezentant al 
presei, judecătorul i-a solicitat să părăsească sala instanţei. Întrebat în baza cărui act 
legislativ acesta cere expulzarea jurnalistului de la o şedinţă publică, magistratul a 
declarat că „aşa vrea el”. În situaţia în care ziarista, timp de zece minute, a insistat să 
asiste la proces, invocînd forma publică a acestuia, judecătorul a deschis uşa sălii şi i-a 
cerut ziaristei pe tonuri ridicate să părăsească sala, ameninţînd că nu va începe procesul 
pînă ce reprezentantul presei nu va părăsi sala (după Agenţia Monitor Media: 31.05.07). 
 
La 19 iulie 2007, serviciul de presă al Preşedinţiei Republicii Moldova a îngrădit 
accesul jurnaliştilor la o reuniune a şefului statului, Vladimir Voronin, cu funcţionari ai 
Primăriei Bălţi. La fel, angajatul serviciului de presă a interzis jurnaliştilor să realizeze 
înregistrări în timp ce preşedintele Voronin a discutat, în unul din cartierele oraşului, cu 
un grup de pensionari, motivînd că „partea oficială a luat sfîrşit”. Incidente similare au 
fost înregistrate şi anul trecut în timpul unor vizite ale preşedintelui în „capitala de 
nord”.  În general, de fiecare dată cînd Bălţiul este vizitat de înalţi oficiali moldoveni, 
atît serviciile de presă ale structurilor de stat, cît şi membrii pazei de corp a oficialilor 
împiedică activitatea corespondenţilor, operatorilor de televiziune şi fotoreporterilor 
(după Agenţia Monitor Media: 19.07.07). 
 
La 19 septembrie 2007, trei jurnalişti de la medii de informare independente din Bălţi au 
fost expulzaţi din Catedrala Sfinţilor Împăraţi „Constantin şi Elena” şi din curtea acestui 
locaş sfînt de către membrii gărzii de corp a preşedintelui Vladimir Voronin, care a avut 
aici o reuniune cu peste 30 de clerici din regiunea de nord a Republicii Moldova. Mai 
mult, un membru al pazei de corp a preşedintelui i-a cerut jurnalistului Ruslan 
Mihalevschi (redactor-şef adjunct la ziarul „SP”) să şteargă o imagine surprinsă pe 
teritoriul catedralei. Acesta a invocat faptul că „garda de corp a preşedintelui nu trebuie 
să figureze în fotografii”. Este de remarcat că vizita preşedintelui la Bălţi a fost una 
neanunţată pentru presă (după Agenţia Monitor Media: 19.09.07). 
 
La mijlocul lunii octombrie 2007, preşedintele raionului Cimişlia, Andrei Vacarciuc, a 
interzis jurnalistului local Ion Ciumeică, redactor-şef al săptămînalului „Business Info”, 
să asiste la faza finală a unei şedinţe publice în cadrul căreia erau examinate şi 
desemnate candidaturile a doi noi şefi de direcţii raionale (după Agenţia Monitor Media: 
22.10.07). 
 
La 30 noiembrie 2007, la Bălţi, a avut loc o „conferinţa cu uşile închise”. Reprezentanţii  
mass-media din Bălţi nu au fost admişi la o reuniune a Partidului Comuniştilor din 

 17



Republica Moldova (PCRM), la care a participat şi şeful statului, Vladimir Voronin. 
Organizatorii evenimentului au refuzat să ofere explicaţii. 
 
La 19 decembrie 2007, mai multor jurnalişti din România li s-a interzis accesul la 
conferinţa anuală de presă a preşedintelui Vladimir Voronin. Este vorba de echipa de la 
„Prima TV”, corespondenţii de la „Radio România” şi Agenţia „Rompres”. Asemenea 
incidente nu sînt o noutate şi au fost înregistrate şi în anii trecuţi, inclusiv în cazul unor 
jurnalişti din R. Moldova care reprezentau publicaţii incomode guvernării.  
 

La început 
 
 
Concluzii 
 
În 2007, au crescut presiunile asupra jurnaliştilor. Aplicarea corespunzătoare şi în 
deplină măsură a prevederilor din legislaţia existentă la nivel naţional, precum şi a 
standardelor internaţionale în domeniul libertăţii de exprimare şi a accesului la 
informaţie lasă de dorit. În acest sens, se resimte lipsa de experienţă şi de instruire a 
reprezentanţilor puterii de stat de orice nivel, a puterii judecătoreşti şi a celei coercitive 
în domeniul aplicării acestor standarde. La expirarea Planului de Acţiuni RM – UE, 
deficienţele la capitolul „libertatea presei” sînt evidente, însă nu sînt recunoscute public 
de conducerea Republicii Moldova.  
  
 
Raport produs de Oleatovschi Vladislav, Serviciul Juridic CIJ. 

 18


	RAPORT ANUAL 2007
	1. Evoluţii legislative
	2. Evoluţii în sectorul audiovizualului
	Consiliul Coordonator al Audiovizualului
	Compania „Teleradio-Găgăuzia” 
	Abuzurile şi presiunile
	„DTV”
	„PRO TV Chişinău”
	Postul de televiziune public român „TVR 1”
	Alte cazuri




	3. Situaţia presei scrise şi a jurnalismului de investigaţie
	Abuzurile şi presiunile

	4. Presa în campania electorală
	Radio şi TV
	Presa scrisă

	5. Accesul la informaţie
	Concluzii


