
 1

RAPORT ANUAL 2005 
 

LIBERTATEA DE EXPRIMARE ŞI INFORMARE ÎN REPUBLICA MOLDOVA 
 

 
Acest raport inserează o relatare succintă a unor evenimente semnificative, care au caracterizat 
situaţia presei din R. Moldova în anul 2005 şi care sunt sugestive, în opinia Centrului Independent 
de Jurnalism1 (CIJ), pentru aprecierea calităţii libertăţii de exprimare şi informare în RM. 
 

LEGISLAŢIE 
 

• Anul 2005 a fost marcat de evenimente electorale: în prima jumătate a anului atenţia publică a 
fost concentrată asupra alegerilor parlamentare şi celor ale preşedintelui R. Moldova, iar în a 
doua jumătate – de încercarea triplă de a alege un primar al capitalei. Mass-media au jucat un rol 
important în acest proces, iar legislaţia privind reflectarea campaniei electorale a fost în 
permanentă dezbatere şi perfecţionare. La 6 ianuarie 2005  Comisia Electorală Centrală (CEC) a 
adoptat Concepţia reflectării campaniei electorale pentru alegerile parlamentare de către 
instituţiile audiovizualului din Republica Moldova, iar la 8 ianuarie 2005 – Regulamentul privind 
reflectarea în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova a campaniei electorale 
pentru alegerea Parlamentului. Pentru alegerile locale s-a adoptat doar o Concepţie  (Hotărârea 
cu privire la aprobarea Concepţiei reflectării campaniei electorale pentru alegerile noi în funcţia 
de primar în unele circumscripţii electorale de către instituţiile audiovizualului din Republica 
Moldova nr.1145 din 24.05.05). Aceste acte au suferit mai multe modificări pe parcursul 
campaniilor electorale, fiind un subiect permanent de dezbatere şi controversă. În mod deosebit, 
au suscitat disensiuni următoarele probleme: durata dezbaterilor la instituţiile audiovizualului, 
prezenţa reportajelor electorale în cadrul ştirilor, precum şi implicarea - obligatorie sau 
facultativă? - a instituţiilor audiovizuale private în campania electorală. În mare măsură, CEC a 
ţinut cont de sugestiile venite din partea societăţii civile şi a partidelor politice, incluzându-le în 
legislaţie, campaniile electorale din acest an fiind reglementate de acte perfecţionate în raport cu 
alegerile precedente. 

 
• La 22 iulie a fost modificat Codul Electoral, inclusiv în privinţa desfăşurării campaniei electorale 

în mass-media, fiind introdusă o nouă modalitate de reglementare a conduitei participanţilor la 
campania electorală - Codul de conduită  - o  „convenţie încheiată între concurenţii electorali şi 
reprezentanţii mass-media  privind  modul de desfăşurare şi de reflectare a campaniei electorale 
care exclude lezarea  demnităţii  şi imaginii concurenţilor electorali" (v. Art. 1, art. 22 lit. q). La 
28 octombrie CEC a aprobat Codul de conduită privind modul de desfăşurare şi reflectare a 
campaniei electorale,  stabilind că aderarea la principiile acestui act reprezintă o recomandare, şi 
nu o obligaţie. 

 
• Anul 2005 a fost marcat şi de dezbaterea problematicii cu privire la deetatizarea presei finanţate 

de stat, lucru care s-a produs parţial prin lichidarea Întreprinderii de stat ziarul "Независимая 
Молдова" (HG nr.515 din 01.06.05), precum şi a Întreprinderii de stat ziarul "Moldova 
Suverană" (HG nr.587 din 20.06.05). Cea mai controversată a fost însă lichidarea Agenţiei 
municipale de ştiri „Info-prim”, care s-a produs pe neaşteptate, fără ca acest lucru să fi fost 
planificat, argumentat sau discutat cu societatea. 

 
• Pe parcursul lui 2005 în vizorul societăţii civile şi al organizaţiilor internaţionale s-au aflat actele 

de distribuire a frecvenţelor şi canalelor TV de către CCA. În mod deosebit a fost criticată 

                                                 
1 Sinteza este produsul CIJ (elaborator: Olivia Pîrţac) Ea reflectă opiniile CIJ cu privire la evenimentele invocate. 



 2

decizia nr. 65 din 13.09.2005 prin care licenţa Companiei „Analitic Media Grup” pentru difuzare 
pe Reţeaua publică III TV a fost declarată nevalabilă.  

 
• Legislaţia cu privire la defăimare, deşi nu a suferit modificări, a fost intens dezbătută pe 

parcursul anului sub aspectul posibilităţilor de perfecţionare, în contextul unui mare număr de 
cereri de chemare în judecată şi al unor sume exagerate atribuite reclamanţilor de către instanţele 
de judecată în calitate de compensaţii pentru prejudiciile morale. În acelaşi context au fost 
discutate şi hotărârile Curţii Europene a Drepturilor Omului pe cauzele Busuioc versus Moldova 
(din 21.12.2004) şi Saviţchi versus Moldova (din 11.10.2004), în care instanţa de la Strasbourg a 
stabilit că prin decizia instanţelor naţionale, care a sancţionat jurnaliştii pentru publicarea unor 
articole, acestora li s-a violat dreptul la libertatea de exprimare. Statul a fost obligat şi la plata 
unor despăgubiri semnificative către respectivii jurnalişti, sume ce urmează a fi achitate din 
Bugetul de stat. 

 

EVENIMENTE 

În cele ce urmează vom relata sub aspect tematic, într-o relativă consecutivitate cronologică, mai multe 
evenimente care au pus problema calităţii libertăţii de exprimare în R. Moldova pe parcursul anului 
2005. 

Evoluţii în sectorul audiovizualului din RM 

• În mai 2005 „Euronova Media Grup” (TV „Euronova”, „Albasat” TV, „Radio Vocea 
Basarabiei”) au iniţiat ample manifestări de protest contra modului de gestionare a licenţelor în 
R. Moldova. Astfel, „Euronova” a pichetat timp de două luni sediile Parlamentului şi CCA. În 
paralel, „Euronova” şi-a argumentat poziţia în numeroase declaraţii privind abuzurile CCA. Atât 
Asociaţia Presei Electronice Libere (APEL), cât şi CIJ au lansat declaraţii prin care s-au arătat 
îngrijorate de situaţia Holdingului „Euronova Media Grup” şi au criticat acţiunile CCA. În 
declaraţia lansată în luna iulie, CIJ apreciază  că acţiunile de hărţuire a Holdingului „Euronova 
Media Grup” (HEMG) poartă un caracter politic şi urmăresc stoparea procesului de dezvoltare a 
unei reţele naţionale independente. CIJ consideră că prin hărţuirea HEMG „este afectat 
pluralismul de opinii şi se încalcă dreptul publicului la o informare diversă şi multiaspectuală în 
numele unor interese politice uşor sesizabile”. 

 
• Între lunile ianuarie şi iunie inclusiv, APEL a monitorizat postul public "Teleradio-Moldova" (au 

fost monitorizate ştirile şi emisiunile „Radio Moldova” şi TV „Moldova 1” având ca tematică 
eradicarea sărăciei, combaterea corupţiei, copilul în dificultate). În concluziile generale, inserate 
în raportul din luna iunie, se menţionează că „În proporţie de 80-90 la sută ştirile monitorizate 
reflectă evenimente neconflictuale, adică irelevante pentru schimbările şi evoluţiile din societate 
care, în mod firesc, provoacă contrapuneri şi controverse. Oscilaţii mai mari se remarcă la 
capitolul parţialitate, de care e responsabilă deontologia profesională şi editorii de ştiri. Cu o cotă 
de 1-2 la sută în lunile martie, aprilie, mai, numărul ştirilor părtinitoare a crescut în perioadele 
electorale (17% în februarie şi 8,52% – în iunie). Principiul obligatoriu de prezentare a 
evenimentului prin prisma a cel puţin două surse independente se respectă într-o proporţie medie 
de peste 11% lunar. Acest indicator a ajuns până la aproape 13% în luna iunie – cel mai înalt în 
ultimele cinci luni, dar nu l-a depăşit pe cel atestat în ianuarie. Oricum, se întrevede un uşor 
progres şi, dacă acesta ar fi menţinut şi dezvoltat constant în paralel cu îmbunătăţirea celorlalţi 
parametri, ar conduce la caracteristicile unei politicii editoriale proprii serviciului public de 
televiziune”.  

 



 3

• La 22 iunie 2005, ora 22.00, şi-a sistat emisia Radio Sîngera, post ce difuzează în câteva suburbii 
ale municipiului Chişinău, pe motiv că nu se poate încadra în termenul de o lună acordat de CCA 
pentru modificarea locului de amplasare a antenei de emisie. CIJ a făcut o declaraţie în legătură 
cu acest eveniment, remarcând că „sistarea activităţii Radio Sângera este un act de cenzură 
prealabilă - restrângere extremă a libertăţii de exprimare, pentru că împiedică transmiterea 
informaţiilor şi ideilor către populaţie. Suspendarea activităţii acestui post de radio este cu atât 
mai gravă cu cât se produce într-o perioadă în care se desfăşoară agitaţia electorală, astfel încît 
ascultătorilor li se încalcă dreptul la o informare plenară privind cei pe care urmează să-i aleagă. 
Remarcăm că Radio Sângera emite într-o localitate unde la 10 iulie 2005 urmează să aibă loc 
alegeri (alegerile generale ale primarului mun. Chişinău)”. De asemenea, CIJ a criticat acţiunile 
CCA în acest caz, dar a amintit şi alte două cazuri: postului „Media Sfera” SRL i s-a retras 
licenţa înainte de a fi expirat termenul de un an acordat pentru începerea emisiei, deşi această 
organizaţie s-a arătat de bună-credinţă şi a anunţat CCA la timp despre tergiversarae în arendarea 
sediului, temporizare ce nu depindea de postul respectiv. (Pentru că au fost de bună-credinţă, 
CCA le-a retras licenţa înainte de momentul în care avea dreptul să o facă în mod legal.) În al 
doilea caz, CIJ menţionează că „în Holdingul „Euronova Media Grup” intră posturi ce se bucură 
de o popularitate mare. Deşi  lucrează pentru interesul public, acestea nicidecum nu pot obţine de 
la CCA noi frecvenţe pentru extinderea razei de acoperire”. 

 
• La 18 octombrie, postului  „Media Satelit” SRL i-a fost eliberată, prin decizia CCA, licenţa de 

emisie pentru a treia reţea publică de televiziune cu acoperire de 90 la sută din teritoriul R. 
Moldova. Prefcizăm că „Media Satelit” a obţinut de la CCA dreptul de a retransmite prin această 
reţea postul public moscovit „Pervâi kanal”. Prin aceeaşi decizie a fost declarată nevalabilă 
licenţa de emisie a Companiei „Analitic Media Grup”, care retransmitea până la acel moment 
„Pervâi kanal”. Decizia CCA nr. 75 din 18 octombrie 2005 a fost publicată a doua zi într-o ediţie 
specială a „Monitorului Oficial” (fără număr), fapt ce a fost apreciat drept suspect. Respectiva 
decizie a CCA a generat un adevărat scandal în societate. Înainte de toate, au reacţionat 
organizaţiile media, exprimându-şi atitudinea într-o declaraţie, dar şi nouă organizaţii 
internaţionale şi misiuni diplomatice acreditate la Chişinău. Astfel, CIJ, Asociaţia Presei 
Independente, Uniunea Jurnaliştilor, Comitetul pentru Libertatea Presei din Moldova şi APEL 
remarcau că “Decizia respectivă a fost adoptată în condiţii de insuficientă transparenţă, într-o 
grabă neclară şi nejustificată, fapt ce sugerează că interese de alt ordin decât cele prevăzute de 
legislaţia în vigoare au determinat aceste acţiuni ale CCA. Atât la momentul adoptării deciziei nr. 
75 din 18 octombrie 2005, cât şi până la acest moment,  existau dubii serioase asupra 
autenticităţii unor documente, care au stat la baza deciziei date. CCA a declarat nevalabilă licenţa 
de emisie, care a fost eliberată cu mai puţin de un an în urmă Întreprinderii „Analitic Media 
Grup” SA, fără să obţină o confirmare oficială a rezilierii contractului cu această organizaţie de 
la ЗАО „Первый канал. Всемирная сеть”. CCA nu deţine nici alte confirmări că documentele 
cu semnătura persoanei responsabile şi ştampila ЗАО „Первый канал. Всемирная сеть” sunt 
autentice, în condiţiile în care există o scrisoare de la această organizaţie din care rezultă că 
documentele respective ar fi fost falsificate. Este evident că CCA nu are o justificare pentru 
acţiunile grăbite din cazul dat şi era oportun să aştepte clarificarea faptelor”. De asemenea, într-o 
declaraţie comună, semnata de 13 misiuni diplomatice şi organizaţii internaţionale acreditate la 
Chişinău, se menţionează: “Şefii de misiune ai ţărilor şi organizaţiilor semnatare ale 
comunicatului îşi exprimă îngrijorarea în legătură cu felul în care sunt acordate licenţele de 
emisie şi sunt alocate frecvenţele în Republica Moldova.  Mai există serioase semne de întrebare 
în legătură cu transparenţa unor astfel de decizii şi independenţa Consiliului Coordonator al 
Audiovizualului.  Reglementarea mass-media şi distribuirea licenţelor şi frecvenţelor trebuie 
făcute într-o manieră transparentă şi corectă, astfel încât să se evite orice suspiciuni de implicare 
politică sau interes comercial”. La rândul său, postul public rusesc “Pervâi kanal” a declarat 
public că documentele pe care s-au bazat autorităţile moldovene atunci când au anunţat 
concursul pentru Reţeaua a III-a naţională şi când au ales câştigătorul au fost fabricate. „Pervâi 



 4

kanal” a menţionat că ar putea să solicite organelor de drept din Moldova iniţierea unor 
investigaţii in legătură cu falsificarea de documente şi pedepsirea vinovaţilor. Torodată, 
„Analitic Media Grup” a acţionat în judecată CCA, pe motivă că acesta nu avea dreptul să anunţe 
concursul respectiv, dar a pierdut în prima instanţă la Curtea de Apel. 

 
• Şi Compania „NIT” s-a aflat în vizorul opiniei publice. De notat că „NIT” a cunoscut o extindere 

importantă a razei de emisie în ultimii ani, dar acest lucru pare să nu se datoreze unor merite 
deosebite ale respectivei companii (şi monitorizările societăţii civile confirmă că postul 
demonstrează o parţialitate nedisimulată în favoarea actualei guvernări), ci avantajării 
nejustificate din partea conducerii statului şi a CCA. Problema lipsei de imparţialitate a CCA şi a 
favorizării „NIT”-ului a fost dezbătută public într-una din ultimele şedinţe ale CCA de către 
reprezentanţi ai Holdingului „Euronova Media Grup”: ei au susţinut că în actuala componenţă a 
CCA se constată un “caz de incompatibilitate ce descalifică orice decizie a CCA privind 
eliberarea licenţelor de emisie”. Totodată, s-a menţionat că Sergiu Drobot, unul dintre membrii 
CCA, “sfidează în continuare legislaţia in vigoare a audiovizualului”. În calitatea sa de membru 
al CCA şi, în acelaşi timp, de patron al unui holding media care gestionează activitatea postului 
de radio “Serebreanâi Dojdi” şi a postului TV “NIT”, Sergiu Drobot “face lobby făţiş în  
favoarea acestor instituţii audiovizuale”. Deşi reprezintă o opinie, şi nu un fapt stabilit, totuşi 
avantajarea „NIT” şi defavorizarea componentelor „Euronova” se poate observa în modul de 
atribuire a licenţelor. De exemplu, în şedinţa din 6 decembrie, CCA nu a eliberat nici una din 
cele două frecvenţe solicitate de postul TV „Euronova” în scopul extinderii, iar din cele patru 
frecvenţe radio solicitate de „Emico” SRL pentru extinderea postului de radio „Vocea 
Basarabiei” a fost eliberată licenţa de emisie doar pentru frecvenţa 67,79 din Soroca. În acelaşi 
timp, „NIT” a intrat in posesia tuturor celor şapte frecvenţe, solicitate pentru extinderea postului 
său de televiziune. Deşi problema incompatibilităţii lui Sergiu Drobot cu calitatea de  membru al 
CCA nu este una nouă, autorităţile au ignorat această situaţie şi l-au lăsat să-şi exercite întregul 
mandat. Dacă s-ar fi respectat legislaţia, el ar fi trebuit să fie înlocuit de către autoritatea care l-a 
numit cu o persoană compatibilă cu statutul de membru al CCA. Într-un articol publicat în 
„JURNAL de Chisinau” şi semnat de Mariana Raţă, autoarea a abordat şi alte aspecte ale 
activităţii desfăşurate de „NIT”, aducându-ne la cunoştinţă o informaţie conform căreia 
evacuarea Biroului Naţional de Statistică din sediul său (în aceeaşi clădire cu „NIT”-ul) ar fi fost 
făcută în favoarea respectivului post de televiziune. 

 
• La şedinţa CCA din 6 decembrie, un canal intens solicitat a fost canalul 43 cu raza de acoperire 

de circa 50 de kilometri, care a aparţinut fostului post de televiziune „Catalan”, iar in ultimul 
timp fusese utilizat de „Media-Portal” SRL şi de Societatea „Mir”. Pentru el au concurat 
Compania „Analitic Media Grup” şi alte trei companii media: „Baza TeleBaştina” SRL din 
Chişinău, „TV Euronova” SRL din Nisporeni şi Agenţia de publicitate şi comerţ „Promo şi 
Punctum” din Chişinău pentru studioul „DTV”. Câştigătoare a fost desemnată Compania 
„Analitic Media Grup” (AMG), care fusese deposedată cu ceva timp înainte (la 18 octombrie 
2005) într-un mod suspect de licenţa pentru retransmiterea „Pervâi kanal” pe Reţeaua a III-a 
publică. În opinia noastră, Compania „Analitic Media Grup” s-a ales cu acest canal pentru că 
CCA a vrut să atenueze conflictul iscat, şi nu pentru că solicitantul ar fi fost neapărat cea mai 
potrivită candidatură pentru respectiva licenţă. 

 
• La câteva luni după ce şi-a început activitatea noua componenţă a parlamentului, a fost făcută 

publică informaţia potrivit căreia Legislativul lucrează asupra unui Cod al Audiovizualului. 
Acest proiect nu a fost totuşi finalizat până la sfârşitul anului, adoptarea lui fiind o prioritate a 
Parlamentului pentru  2006. 

 
 
 



 5

Situaţia presei scrise şi a jurnalismului de investigaţie 

• Chiar de la începutul anului, a avut o largă rezonanţă investigaţia „Ziarului de Gardă”, în urma 
căreia opinia publică a aflat că Guvernul a dispus abonarea din contul statului a mii de exemplare 
ale ziarului “Comunistul”, ceea ce înseamnă zeci de mii de lei cheltuiţi în acest scop din finanţele 
publice, adică pe socoteala contribuabililor la Bugetul de stat. Semnatarul articolului susţine că o 
directivă, în acest sens, a fost emisă şi distribuită prin toate ministerele. Totodată, fiecare 
minister a emis directive în care dispune că: “Întru executarea indicaţiilor Guvernului Republicii 
Moldova, şefii direcţiilor generale, direcţiilor şi secţiilor principale ale ministerelor vor 
întreprinde măsuri privind abonarea instituţiilor, organizaţiilor şi societăţilor pe acţiuni cu capital 
preponderent de stat la ziare, conform anexei, şi în termen de zece zile vor raporta despre 
îndeplinirea indicaţiilor în cauză”. Publicaţia menţionată precizează că în anexa alăturată 
directivei sunt indicate câteva publicaţii care trebuie abonate în mod obligatoriu din surse 
bugetare de stat: “Nistru”, “Moldova Suverană”, “Nezavisimaia Moldova”, “Trud”, “Vremea”, 
“Comunistul”. “Ziarul de Gardă” mai scrie că, potrivit directivei nr.1 emise de Ministerul 
Agriculturii şi Industriei Alimentare, la 4 ianuarie 2005, cele peste 50 de instituţii şi întreprinderi 
din subordinea acestui minister trebuie să perfecteze peste 300 de abonamente din Bugetul de 
stat pentru ziarul “Kommunist ”, circa 300 pentru ziarul „Trud” din Federaţiţa Rusă” şi tot atâtea 
pentru ziarul privat de limbă rusă “Vremea”. (după Reporter.md, 21 ianuarie 2005) 

 

• În anul 2005 jurnaliştii au semnalat mai multe cazuri de hărţuire. Spre exemplu, ziariştii de la 
săptămânalul independent "Unghiul" din Ungheni au atenţionat opinia publică că autorităţile 
locale recurg la presiuni asupra publicaţiei nominalizate. Totodată, reporterii de la "Unghiul" s-
au plâns şi de faptul că li se interzice accesul la evenimentele publice, încălcându-se astfel Legea 
accesului la informaţie. Astfel, reporterului de la "Unghiul", Ion Calmâş, nu i-a fost permis 
accesul la o şedinţă unde se discuta despre problema agentului termic. Lucia Bacalu, redactorul-
şef al publicaţiei respective, a fost ameninţată de preşedintele raionului Ungheni (membru al 
PCRM) că o va acţiona în judecată dacă va scrie despre atacurile verbale ale acestuia împotriva 
ziarului. (după „Monitor Media”, 1 februarie)  

 
• Tot “Monitor Media”, care s-a lansat în calitate de agenţie de monitorizare a evenimentelor din 

domeniul mass-media,  a atras atenţia opiniei publice asupra faptului că Ministerul Justiţiei (MJ) 
de la Chişinău refuză să înregistreze publicaţia "Socius", organul de presă al Partidului Social- 
Democrat din Republica Moldova (PSDM). PSDM a depus o cerere la Ministerul Justiţiei pentru 
a înregistra publicaţia "Socius" în octombrie 2004, însă instituţia de resort nu a dat curs cererii, 
se arată într-un comunicat al PSDM, în care se mai menţionează că acest fapt afectează grav 
posibilitatea partidului respectiv de a transmite mesajul său la alegător şi de a-şi  realiza dreptul 
electoral. PSDM consideră că Ministerul Justiţiei a încălcat grav prevederile articolelor 32 
"Libertatea opiniei şi a exprimării" şi 34 "Dreptul la informaţie" din Constituţia Republicii 
Moldova, precum şi articolul 47 (1) din Codul Electoral. „Acesta este unul dintre multiplele 
cazuri când partidul de guvernământ face uz de influenţă şi foloseşte pârghiile administrative 
pentru a îngrădi accesul PSDM la alegător şi pentru a nu da posibilitate concurenţilor electorali 
din opoziţie să aducă la cunoştinţa alegătorilor platformele lor electorale”, susţin reprezentanţii 
PSDM. Până la urmă, publicaţia "Socius" a fost înregistrată la câteva zile după ce PSDM a făcut 
public comunicatul de presă la care ne referim, şi anume la 24 februarie 2005. 

 
• Ziarul de limbă rusă "Moldavskie vedomosti" a apreciat ca o intimidare vizita inopinată a câtorva  

reprezentanţi ai structurilor de drept în sediul redacţiei, care au pretextat că sunt în căutarea 
unor... cetăţeni din Federaţia Rusă. Vizitatorii au explicat că au venit la redacţia "MV" în urma 



 6

unui apel telefonic, potrivit căruia în redacţie s-ar fi aflat cetăţeni din Rusia fără drept de şedere 
în R. Moldova. Se pare că acest eveniment nu a avut urmări grave pentru  publicaţie. 

 
• Despre unele abuzuri comise în campania de abonare a relatat redacţia săptămânalului 

independent "Ecoul nostru" (Sângerei). Maria Ţurcanu, directorul publicaţiei, a atenţionat opinia 
publică asupra faptului că autorităţile de la Sângerei au avantajat masiv oficiosul "Plai 
Sângerean" în detrimentul ziarului "Ecoul nostru". De asemenea, ea a remarcat că în recenta 
campanie de abonare a fost lansat zvonul potrivit căruia publicaţia "Ecoul nostru" nu ar mai 
exista şi că în locul acesteia a apărut cea a Consiliului raional – "Plai Sângerean". Din cele 
relatate de către M: Ţurcanu rezultă că cel mai grav este incidentul care s-a produs în una  dintre 
instituţiile curative din Sângerei. Astfel, medicul-şef al instituţiei menţionate  şi-a permis să rupă 
abonamentele pe care lucrătorii medicali din subordinea sa le-au perfectat la ziarul "Ecoul 
nostru". Directorul publicaţiei a mai comunicat că un şir de instituţii de stat şi factori raionali de 
decizie au fost impuşi să aboneze şi să promoveze ziarul "Plai Sângerean". (după „Monitor 
Media”, 28 februarie) 

 
• Publicaţia de expresie rusă „Kommersant plius” a fost percheziţionată de către angajaţi ai 

organelor de drept. Anterior, redacţia ziarului a primit o scrisoare din partea Departamentului 
serviciilor operative al MAI în care erau solicitate numele tuturor furnizorilor de publicitate din 
anul 2002 până la ora respectivă. Redacţia susţine că publicaţia a fost supusă mai multor 
controale. (după „Monitor Media”, 2 iunie) 
 

• Un ultim incident al anului a fost reţinerea la 16 decembrie a Anetei Grosu, redactor-şef al 
săptămânalului „Ziarul de Gardă”, de către Serviciul de pază, timp de o jumătate de oră, la 
Curtea de Apel Chişinău. Iată cum relatează „Ziarul de Gardă” incidentul: „Ziarista lua nişte 
poze pe holurile Curţii de Apel. Pe neaşteptate, două persoane, una în robă judecătorească şi alta 
în civil, aflate într-un dialog pe hol, observând ca sunt surprinse de camera de luat vederi, s-au 
năpustit asupra ziaristei, insistând să-i sustragă camera digitală. Deşi ziarista s-a legitimat, 
cerându-le şi lor sa o facă, aceştia nu au renunţat la abuzuri. Ei au chemat Serviciul de pază, după 
care judecătorul a dispărut, iar celălalt, împreună cu paza au escortat-o cu forţa în cabina 
Serviciului de pază. Civilul i-a ordonat pazei să cheme la faţa locului superiorii săi şi un echipaj 
de poliţie, pentru escortarea ziaristei la Comisariatul Botanica. La foarte scurt timp, la faţa 
locului s-a prezentat plutonierul-major Constantin Soltan de la Serviciul de pază. Civilul 
brutaliza şi ameninţa cu răfuiala fizică şi cu încarcerarea în cazul în care ziarista va refuza să 
predea camera foto. Deşi insista să fie eliberată, argumentând că ceea ce se întâmplă este un 
abuz, deoarece ea se află în exerciţiul funcţiunii, civilul a forţat-o să distrugă în prezenţa lui 
pozele din aparat. (…) Ulterior, ziarista a stabilit, de la persoane care l-au identificat pe civil, că 
acesta nu este angajat al Curţii de Apel şi că este avocat, soţul unei judecătoare de la Curtea 
Economică de Apel. (…) Ziarista Aneta Grosu a fost eliberată doar după intervenţia avocatului şi 
a reprezentanţilor mass-media. Eliberarea s-a produs la indicaţia preşedintelui Curţii de Apel, 
Anatol Doga, care fusese telefonat de ziarişti. La solicitarea Anetei Grosu, Doga a refuzat să 
divulge numele celor care se făcuseră vinovaţi de reţinerea şi intimidarea ei. (…) Echipa 
„Ziarului de Gardă” îşi exprimă îngrijorarea în legătură cu acest caz de reprimare flagrantă a 
libertăţilor profesionale ale unui jurnalist, aflat în exerciţiul funcţiunii într-un spaţiu public şi, 
mai mult, într-o instituţie de drept. Totodată, reieşind din faptul că persoana care a ameninţat-o 
cu răfuiala fizică şi a dispus arestarea jurnalistei este un avocat care are statut special în mediul 
judiciar, ne exprimăm îngrijorarea în legătură cu securitatea jurnalistei. Menţionăm că acest 
incident s-a produs la scurt timp de la alt caz legat de intimidarea jurnaliştilor de la „Ziarul de 
Gardă”, pentru investigaţii făcute la adresa unui şir de firme cu afaceri ilegale. Jurnaliştii au fost 
sunaţi la redacţie, la domiciliu şi la telefoanele mobile, fiind somaţi să înceteze investigaţiile. 
Remarcăm aici statutul deosebit de periculos şi incert al jurnaliştilor de investigaţii din R. 
Moldova, care, în efortul lor de a dezvălui faptele de corupţie, nu beneficiază de protecţia 



 7

organelor de drept, iar ultimul caz ne demonstrează că şi acestea sfidează legea. Întrebarea 
ramâne: din ce cauză cei doi, reprezentanţi ai justiţiei, fiind filmaţi într-o instituţie publică, la 
sfârşitul unei zile de muncă, s-au alarmat atât de mult, de parcă ar fi fost surprinşi în flagrant?”. 

 
• În R. Moldova situaţia jurnalismului de investigaţie continuă să fie precară. Jurnaliştii care 

efectuează investigaţii nu se bucură de garanţii, de facilităţi legale sau de vreo susţinere din 
partea organelor de drept. Alarmant este şi faptul că organele de drept nu reacţionează la 
dezvăluirile publicate în presă. Totodată, jurnaliştii sunt ţinta diferitelor tipuri de intimidări: 
procese civile, ameninţări etc. Printre jurnaliştii care au făcut publice ameninţările la care au fost 
supuşi în legătură cu investigaţiile efectuate se numără şi cei de la „Ziarul de Gardă”. 

 
• Precaritatea condiţiei ziarelor din R. Moldova este determinată şi de alţi factori: bunăoară, 

tarifele pentru distribuţia ziarelor. La această temă Asociaţia Presei Independente (API) şi CIJ au 
organizat o masa rotundă la 16 decembrie. Participanţii la masa rotundă şi-au exprimat 
îngrijorarea în legătură cu iminenta degradare a situaţiei economice (şi aşa deplorabilă) a presei 
scrise după aşa-zisa „ajustare” a tarifelor pentru distribuţia ziarelor, aplicată de Întreprinderea de 
stat „Poşta Moldovei” la mijlocul lunii noiembrie, în plină campanie de abonare. Directorii şi 
redactorii-şefi ai ziarelor au criticat politica tarifară practicată de către  ÎS „Poşta Moldovei”, 
care descurajează presa scrisă, şi s-au arătat nemulţumiţi de faptul că relaţia dintre redacţiile 
ziarelor şi centrele de poştă nu este un parteneriat de afaceri reciproc avantajos, bazat pe 
negocieri directe, aşa cum ar fi normal să fie. Pe de o parte, tarifele pentru distribuţia ziarelor 
sunt exorbitante şi în continuă creştere, acestea influenţând direct costul abonamentelor la ziare. 
Pe de altă parte, preţul abonamentelor nu poate fi majorat, dat fiind că puterea de cumpărare a 
populaţiei e scăzută. În consecinţă, presa scrisă este obligată să-i achite distribuitorului de ziare 
până la 30% din costul unui abonament la ziar. În situaţia în care cheltuielile pe care le implică  
editarea sunt foarte mari, redacţiile ziarelor nu înregistrează profit sau profitul este prea mic 
pentru a permite dezvoltarea ziarului.  În cadrul dezbaterilor au fost lansate mai multe propuneri 
privind acţiunile care urmează să fie întreprinse pentru a impulsiona dezvoltarea presei. Printre 
acestea au fost menţionate: „îngheţarea” tarifelor pentru distribuţia ziarelor, urmând ca eventuala 
diferenţă de costuri să-i fie achitată ÎS „Poşta Moldovei” din Bugetul de stat sau bugetele locale, 
ca o subvenţionare indirectă a presei; monitorizarea şi controlul public asupra formării tarifelor; 
elaborarea unei Strategii naţionale de dezvoltare a presei; direcţionarea nediscriminatorie a 
„publicităţii de stat” în toate ziarele ş.a. 

 
• Fracţiunea parlamentară „Alianţa Moldova Noastră” (AMN) a elaborat o iniţiativă legislativă 

pentru modificarea şi completarea art. 16 Cod Civil care prevede „apărarea onoarei şi demnităţii” 
în vederea îmbunătăţirii legislaţiei şi sporirii garanţiilor legale ale activităţii jurnaliştilor şi ale 
instituţiilor mass-media. Iniţiativa deputaţilor AMN prevede eliminarea sarcinii de probaţiune 
impuse pârâtului în cazul acţiunilor de apărare a onoarei, demnităţii profesionale şi a reputaţiei 
profesionale, introducerea termenului de prescripţie de un an pentru acţiunile intentate de 
persoanele publice instituţiilor mass-media pentru repararea prejudiciului moral. S-a mai propus 
stabilirea plafonului la repararea prejudiciului moral de către mass-media şi jurnalişti: în caz de 
bună-credinţă – la maxim 200 unităţi convenţionale (u.c.) pentru instituţii şi 100 unităţi 
convenţionale pentru autori, iar în caz de rea-credinţă – la maxim 500 unităţi convenţionale 
pentru instituţii şi 200 unităţi convenţionale pentru autori. De asemenea, AMN a propus ca 
publicarea scuzelor sau a dezminţirilor să fie luată ca temei pentru reducerea numărului de u.c. 
pretinse pentru repararea prejudiciului moral sau pentru refuzul de a achita respectivele daune. 
Însă pe parcursul anului 2005 art. 16 Cod Civil nu a suferit nici o modificare, deşi necesitatea 
perfecţionării acestuia a fost confirmată şi de Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei 
(APCE)  în Rezoluţia 1465 (2005) privind funcţionarea instituţiilor democratice în R. Moldova.  

 



 8

• În această rezoluţie, în p. 14, APCE le cere autorităţilor din Moldova: „14.1. să creeze toate 
garanţiile necesare şi să adopte paşi practici pentru respectarea libertăţii de exprimare, aşa cum 
aceasta este definită în art. 10 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului şi în conformitate 
cu precedentele Curţii Europene a Drepturilor Omului, şi în particular: 14.1.1. să-şi revadă 
legislaţia privind serviciul public de tele- şi radiodifuziune (atât naţional, cât şi local) şi sectorul 
audiovizual în întregime; 14.1.2. să continue transformarea „Teleradio-Moldova” într-un 
adevărat serviciu public de radiodifuziune, aşa cum este indicat în Recomandarea Adunării 1641 
(2004) „Despre serviciul public de radiodifuziune”; 14.1.3. să revadă legislaţia privind 
defăimarea în sensul asigurării proporţionalităţii sancţiunilor impuse”. 

 
Electorala 2005 

• Chiar la începutul anului, a provocat surprindere decizia Preşedinţiei, Guvernului, precum şi a 
reprezentanţilor grupului majoritar din Parlament de a renunţa, începând cu 1 ianuarie 2005 şi 
până la încheierea campaniei electorale, la reflectarea activităţii lor de către Compania 
„Teleradio-Moldova”. Într-un mesaj adresat, la 28 decembrie, Consiliului de observatori al 
instituţiei publice naţionale a audiovizualului, Compania „Teleradio-Moldova”, preşedintele 
Vladimir Voronin a menţionat că „Teleradio-Moldova”, precum şi „alte posturi publice de 
televiziune şi de radio” dau în continuare aceeaşi producţie „destul de primitivă şi şablonardă”, 
pe care o furnizaseră auditoriului pe parcursul tuturor anilor de până la demararea, în 2002, a 
procesului de reformare a mass-media din Republica Moldova. „Aceasta a provocat şi 
dezamăgire, şi îngrijorare, atât din partea societăţii civile, cât şi din partea politicienilor, 
observatorilor internaţionali, ba chiar şi din partea puterii însăşi, care era nevoită nu numai să-şi 
evalueze activitatea, privindu-se într-un fel de oglindă strâmbă, dar şi să suporte lovituri nedrepte 
pentru că, chipurile, ar abuza de atenţia auditoriului şi ar exercita presiuni administrative asupra 
mass-media”, se arată în mesajul lui V. Voronin. Pentru a exclude „interpretarea eronată sau 
tendenţioasă a apariţiei oricărei informaţii despre activitatea curentă a puterii”, difuzată din 
iniţiativa conducerii Companiei „Teleradio-Moldova”, preşedintele RM a solicitat Consiliului de 
Observatori să adopte o hotărâre cu privire la limitarea prezentării unor informaţii de acest gen 
cel mult la un minut, în cadrul cronometrajului general al ediţiei informative, şi la cel mult zece 
minute, pe parcursul unei săptămâni. V. Voronin a menţionat că organele de stat şi reprezentanţii 
puterii vor rămâne deschise pentru mass-media. „Toate informaţiile, comunicatele de presă şi 
materialele audiovizuale despre activitatea curentă a organelor puterii şi despre hotărârile 
adoptate de către ele vor fi trimise de către serviciile de presă ale preşedintelui şi prim-
ministrului Agenţiei de stat „Moldpres”, care este datoare să asigure accesul la aceste informaţii, 
la cerere, tuturor structurilor media interesate”, se arată în mesajul preşedintelui Voronin. El a 
indicat să se ţină cont de recomandările reprezentantului OSCE pentru problemele libertăţii 
presei, Miklos Haraszti. Printre multiplele aprecieri pe care le-a generat acest eveniment, ar fi de 
notat şi părerea că este inadecvată intervenţia preşedintelui ţării în activitatea Companiei 
„Teleradio-Moldova”. Faptul că şeful statului îşi permite să dicteze (indiferent de formulă) este o 
dovadă indirectă a existenţei cenzurii. 

 
• Alegerile din 6 martie 2005 au constituit un nou examen pentru mass-media la capitolul 

corectitudine, echidistanţă şi imparţialitate. Mai multe ONG-uri acţionând în numele „Coaliţiei-
2005” au monitorizat comportamentul majorităţii posturilor de televiziune şi radio, precum şi al 
câtorva ziare. Concluzia de bază a fost că presa de stat şi cea privată a fost deopotrivă 
părtinitoare în reflectarea campaniei electorale. Excepţie au făcut doar câteva instituţii media. 
Atât în presa de stat, cât şi în cea privată a existat multă publicitate electorală mascată, nemarcată 
conform cerinţelor Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale în mass-media, 
aprobat de CEC. Pe durata campaniei s-a menţinut tendinţa de avantajare a partidului de 
guvernământ şi cea de defavorizare a opoziţiei la majoritatea posturilor de radio şi TV, publice şi 



 9

private, supuse monitorizării. Presa publică (de stat) a favorizat în mod evident partidul de 
guvernământ, ignorând sau prezentând doar în context negativ principalele partide şi blocuri 
electorale de opoziţie. Pe durata campaniei presa de stat s-a manifestat ca agent electoral al 
partidului de guvernământ. La rândul său, presa privată a dat preferinţă altor concurenţi electorali 
decât partidul de guvernământ sau nu şi-a manifestat simpatia pentru nici unul dintre concurenţi.  

 
• La 4 aprilie 2005, liderul Partidului Comuniştilor, Vladimir Voronin, a fost ales preşedinte al R. Moldova. 

Pe lângă deputaţii comunişti, el a fost susţinut de legislatorii care fac parte din Partidul Popular Creştin- 
Democrat (PPCD), Partidul Democrat (PD) şi Partidul Social-Liberal (PSL). Motivând decizia PPCD de 
a vota candidatura lui Vladimir Voronin pentru funcţia de şef al statului, Iurie Roşca, liderul 
PPCD, a declarat că a înaintat o listă de propuneri şi condiţii care au fost acceptate de către 
acesta integral şi fără rezerve. Din cele zece propuneri, patru se referă la problemele presei din 
Republica Moldova. PPCD solicita „adoptarea unei noi redacţii a Legii cu privire la audiovizual 
în schimbul celei vechi adoptate în 1995 şi formarea pe principii noi, democratice, a unui alt 
Consiliu Coodonator al Audiovizualului, liber de orice ingerinţe de ordin politic sau 
administrativ ; „adoptarea unei noi Legi cu privire la posturile naţionale de televiziune şi radio, 
instituţii care trebuie să devină cu adevărat publice, având o politică editorială independentă şi 
angajaţi profesionişti, instituţii care să promoveze dreptul la libera exprimare a ideilor şi 
opiniilor, fără nici un fel de cenzură şi amestec de ordin politic”; asigurarea transparenţei actului 
guvernării, „operându-se modificări ale legislaţiei în vigoare pentru transmiterea în direct la 
posturile naţionale de televiziune şi radio a şedinţelor plenare ale Parlamentului şi a şedinţelor 
Guvernului, precum şi publicarea pe paginile web ale Parlamentului şi Guvernului a 
stenogramelor lucrărilor acestor instituţii”. De asemenea, s-a solicitat Guvernului să înceteze 
editarea ziarelor guvernamentale „Moldova Suverană” şi „Nezavisimaia Moldova”. 

 
• Centrul Independent de Jurnalism, Centrul de Analiză şi Investigaţii Sociologice, Politologice şi 

Psihologice CIVIS, Asociaţia Presei Independente din Moldova şi Organizaţia internaţională 
Campania Globală pentru Libertatea de Exprimare “Articolul XIX” au continuat să monitorizeze 
comportamentul mass-media şi în perioada 5 martie-5 aprilie 2005. Din rezultatele raportului, 
tragem concluzia că angajarea politică continuă să fie evidentă în comportamentul majorităţii 
organelor de presă monitorizate. 

 
• Monitorizarea a continuat şi în campania pentru alegerile anticipate ale primarului municipiul 

Chişinău. Au fost supuse monitorizării cinci posturi de televiziune („Moldova 1”, „Euro TV 
Chişinău”, „NIT”, „Pervâi kanal v Moldove”, „PRO TV”) şi două de radio („Radio Moldova”, 
„Antena C”). În raportul final se menţionează că în perioada 27 iunie-10 iulie, comportamentul 
instituţiilor media monitorizate a evoluat în direcţia unei reflectări mai temperate şi mai 
echilibrate a acţiunilor concurenţilor electorali, evitându-se, în general, favorizările deschise sau 
atacurile directe. Excepţie a făcut postul „NIT”, care nu şi-a camuflat preferinţele electorale 
pentru candidatul PCRM. Restul posturilor fie au mimat corectitudinea, fie s-au menţinut în mod 
disciplinat, riguros, pe o poziţie echidistantă faţă de toţi concurenţii electorali. În prima categorie 
se încadrează „Moldova 1”, în cea de-a doua – postul privat PRO TV. „Moldova 1” şi „Radio 
Moldova” şi-au continuat politica editorială axată pe relatări triumfaliste, exclusiv pozitive privind 
acţiunile şi rezultatele guvernării actuale, în special cele obţinute de către Ministerul Finanţelor 
pe care îl conduce Zinaida Greceanâi, creând astfel un fundal informaţional favorabil 
candidatului comunist. De notat că simpatiile ambelor posturi publice municipale – „Antena C” 
şi „Euro TV” – au gravitat uşor, mai cu seamă în prima etapă, spre candidaţii de opoziţie. 
Candidatul PCRM a fost vizat critic în unele ştiri difuzate de către posturile municipale, în 
special la revista presei, în cazul „Antenei C”. „Antena C” şi „Euro TV” au pus pe post uneori şi 
ştiri negative referitor la unii candidaţii de opoziţie. După retragerea celor opt candidaţi,  
„Moldova 1”, „Radio Moldova”, „NIT” au susţinut o campanie agresivă de agitaţie electorală, 
pentru a-i convinge pe alegători să se prezinte la scrutin. Uneori, însă, s-a depăşit limita bunului-



 10

simţ, recurgându-se la procedee de speriere a electoratului, spunându-se că în lipsa unui primar 
ales chişinăuienii se vor confrunta cu o explozie a preţurilor. A fost, de fapt, o manipulare a 
auditoriului în avantajul candidatului comunist. Compania „Teleradio-Moldova” a fost de părere 
că rezultatele monitorizării nu sunt obiective şi a acţionat în judecată CIJ şi CIVIS în baza art. 16 
Cod Civil (apărarea onoarei, demnităţii şi reputaţiei profesionale). CIJ consideră procesul 
intentat un joc politic şi o formă de hărţuire. Judecarea procesului a continuat în 2006: la 13 
februarie 2006 Curtea de Apel Economică a dat câştig de cauză Centrului Independent de 
Jurnalism. 

Presa de stat şi problematica deetatizării 

• La 17 mai Consiliul municipal Chişinău a decis lichidarea Agenţiei de ştiri „INFO-Prim”. 
Directorul Agenţiei “INFO-Prim”, Valeriu Vasilică, a declarat că decizia CM Chişinău poartă un 
caracter eminamente politic şi urmăreşte să elimine de pe piaţa informaţională concurenţii 
mediilor de informare controlate de PCRM şi PPCD. Mai mulţi lideri de opinie din domeniul 
mass-media au confirmat caracterul discriminatoriu al lichidării Agenţiei de ştiri „INFO-Prim”. 
După ce în august procesul de lichidare s-a finalizat, echipa agenţiei nu s-a destrămat, ci şi-a 
continuat activitatea sub auspiciile Agenţiei Independente „INFO-Prim Neo”. La început, timp 
de o lună, agenţia a fost găzduită de CIJ, iar ulterior, până la sfârşitul anului 2005, de către 
APEL. 

 
• La scurt timp, Guvernul a anunţat lichidarea ziarului "Nezavisimaia Moldova”, iar apoi a ziarului 

„Moldova Suverană”, hotărârile respective fiind adoptate la 1 iunie 2005 şi, respectiv, 20 iunie 
2005. 

 
• La 26 iulie 2005, Asociaţia Presei Independente şi Centrul Independent de Jurnalism au 

organizat, în premieră, o masă rotundă care a avut ca subiect deetatizarea presei locale. La finele 
dezbaterilor a fost adoptată o Rezoluţie, semnată de 22 de persoane, în cea mai mare parte 
reprezentanţi ai ziarelor locale independente. În rezoluţie se menţionează, printre altele: “După 
revenirea la raioane şi reapariţia gazetelor raionale, editate de administraţiile publice locale la 
iniţiativa preşedintelui V. Voronin, condiţiile de funcţionare a ziarelor regionale şi locale 
independente s-au înrăutăţit sub mai multe aspecte. Astfel, ele sunt nevoite să reziste nu numai 
concurenţei neloiale, ci şi presiunilor administrative şi chiar hărţuirii din partea unor  funcţionari 
locali. Fiind subvenţionate din bugetele publice locale, ziarele consiliilor raionale se vând la un 
preţ mai mic decât cele private; în unele raioane, primăriile, instituţiile de stat, oficiile poştale au 
sarcina concretă de a abona ziarele editate de consiliile raionale, în timp ce ziarele independente 
întâmpină piedici în campanile de abonare; distribuirea publicităţii se face în favoarea ziarelor de 
stat. O asemenea situaţie nu este conformă cu standardele democratice în domeniul mass-media. 
Politica de subminare a presei independente locale contravine angajamentelor Republicii 
Moldova privind respectarea libertăţii mass-media şi a libertăţii de exprimare. Referindu-se la 
subiectul ziarelor raionale, reprezentantul OSCE pentru libertatea presei, Miklós Haraszti, care a 
vizitat RM în octombrie 2004, a declarat: “Conceptul unei prese sprijinite din bani publici este 
incompatibil cu democraţia avansată. Existenţa unei astfel de prese ar fi justificată cu o minimă 
condiţie: numărul unor asemenea ziare nu trebuie să crească şi nu trebuie să existe discriminare 
administrativă sau economică (publicitate) faţă de presa independentă. Nu e nevoie de a restabili 
aşa-zisele “gazete raionale”, adică ziarele plătite de administraţiile locale”. (...)  Planul de acţiuni 
UE-RM prevede, printre altele, „asigurarea unei relaţii transparente între autorităţi şi instituţiile 
media în conformitate cu recomandările Consiliului Europei; ajutor financiar din partea statului 
pentru mass-media, acordat în baza criteriilor stricte şi obiective aplicate egal pentru toate 
instituţiile media; elaborarea şi implementarea unui cadru legal adecvat ce garantează libertatea 
expresiei şi a mass-media, în conformitate cu standardele europene şi în baza recomandărilor 
Consiliului Europei”. (...) În urma procesului de deetatizare, va avea de câştigat şi statul, şi 



 11

societatea, şi jurnaliştii. Statul – fiindcă va scăpa de povara cheltuielilor pentru întreţinerea 
ziarelor de stat. Societatea – fiindcă va benefecia din plin de unul dintre cele mai importante 
instrumente de control asupra puterii, de o presă de calitate, obiectivă şi care poate exista doar în 
situaţia când în prim-plan sunt puse necesităţile şi interesele cititorilor, nu ale autorităţilor sau 
formaţiunii de guvernământ;  jurnaliştii vor obţine posibilitatea de a activa în condiţii egale, 
civilizate, proprii unei societăţi democratice, bazate pe economia de piaţă.” Menţionăm că 
reprezentanţii ziarelor finanţate de consiliile raionale nu au semnat rezoluţia amintită în rândurile 
de mai sus. 

 
Accesul la informaţie 

 
• Am apreciat drept un exemplu de injustiţie şi de angajare politică decizia Curţii Supreme de 

Justiţie, care a dat câştig de cauză Parlamentului Republicii Moldova într-un proces intentat de 
publicaţia "TIMPUL". Ziarul acuza Legislativul de nerespectarea Legii privind accesul la 
informaţie. În  mai 2004, ziarul "TIMPUL" a solicitat de la Legislativ stenogramele şedinţelor 
parlamentare din toamna-iarna anului 2002. Administraţia Parlamentului însă a refuzat să 
satisfacă solicitarea ziariştilor, motivând că regulamentul intern al instituţiei nu permite acest 
lucru. 

 
• În acelaşi context, trebuie să remarcăm că pe parcursul anului menţionat, ca şi în anii precedenţi, 

jurnaliştii atenţionează opinia publică asupra problemelor cu care se confruntă în ceea ce priveşte 
accesul la informaţie: în primul rând, nu se respectă Legea privind accesul la informaţie, cererile 
solicitanţilor sunt ignorate sau nu sunt satisfăcute cu promptitudine; în al doilea rând, chiar 
atunci când jurnaliştii au curajul şi forţa de a ataca în instanţă funcţionarii care comit nereguli, 
obţinând câştig de cauză, ei se confruntă cu problema neexecutării hotărârilor definitive. Pe 
parcursul anului 2005, Centrul de Investigaţii Jurnalistice a denunţat multe cazuri de abuz,  
acuzând oficialităţile de nerespectare a Legii accesului la informaţie şi neexecutare a hotărârilor  
judecătoreşti. 

 
• Tot în 2005, societatea civilă a avut neplăcuta surpriză de a constata că  organele de stat au 

elaborat în mare taină două proiecte de lege, a căror adoptare ar avea un impact distrugător 
asupra accesului la informaţia oficială de interes public. Este vorba despre proiectul Legii cu 
privire la secretul de stat şi la secretul de serviciu, elaborat de Serviciul de Informaţii şi 
Securitate, şi despre proiectul Legii cu privire la informaţie, elaborat de Ministerul Dezvoltării 
Informaţionale. Intenţia guvernării a alertat în mod deosebit ONG-urile din domeniul mass-
media din Moldova, dar şi organizaţii internaţionale, care au avizat negativ aceste proiecte, 
atenţionând societatea asupra pericolelor iminente pe care le presupune adoptarea acestora. Ca 
răspuns la reacţiile prompte ale societăţii civile, Parlamentul a scos de pe ordinea de zi  
proiectele menţionate. Totuşi, la momentul actual, nu este clar: proiectele respective urmează să 
fie perfecţionate sau la ele s-a renunţat definitiv? 

 
• Două jurnaliste au semnalat cazuri de intimidare în exercitarea profesiei: Astfel, în timpul 

demolării unui edificiu (monument de istorie) de pe bulevardul Ştefan cel Mare şi Sfânt din 
Chişinău, Raisa Lozinschi, reporter la „JURNAL de Chişinău”, a fost agresată verbal de nişte 
indivizi care s-au prezentat drept angajaţi „de la Securitate”, fiind împiedicată să-şi exercite 
meseria. (11 august) Un alt caz l-a semnalat Alina Radu, directorul „Ziarului de Gardă”, care a 
fost bruscată în chiar sediul Parlamentului,  în momentul în care intenţiona să intre în sala 300 a 
Legislativului, unde se desfăşura conferinţa “Liberul acces la informaţie: legislaţie, practică, 
perspectivă”. Deoarece au întârziat cu circa zece minute, poliţistul de serviciu de la etajul trei al 
Parlamentului a îngrădit accesul câtorva jurnalişti în sala 300 „până când spicherul Marian Lupu 
nu părăseşte sala”. Respectivul poliţist a deposedat-o pe Alina Radu de notiţele pe care şi le 
făcea în timp ce dialoga cu omul legii. În plus, poliţistul a somat-o să părăsească sediul 



 12

Parlamentului. Martorii incidentului susţin că la conferinţa amintită întârziase şi Valeria Şterbeţ, 
preşedintele Curţii Supreme de Justiţie; acesteia însă poliţistul nu i-a îngrădit accesul în sala 
amintită. Preşedintele Comisiei parlamentare pentru mijloace de informare în masă, Victor 
Stepaniuc, şi-a cerut scuze în public de la Alina Radu pentru acest incident. (28 septembrie) 

Concluzii 

Tradiţional, la începutul lunii mai s-au desfăşurat Zilele libertăţii presei, cu această ocazie fiind puse în 
discuţie numeroasele probleme cu care se confruntă „puterea a patra”. Astfel, într-un Memoriu semnat 
de 11 organizaţii neguvernamentale de media în care este analizată situaţia presei din R. Moldova, sunt 
descrise dificultăţile cu care organele de presă se confruntă în activitatea lor, presiunile şi abuzurile pe 
care le suportă acestea. Starea de lucruri descrisă în acest memoriu este una obiectivă: deşi legislaţia 
prevede anumite garanţii, în practică mass-media se zbat între presiuni politice şi dificultăţi economice. 
Acelaşi memoriu conţine şi câteva propuneri concrete pentru ameliorarea situaţiei: revizuirea Legii 
privind instituţia publică a audiovizualului şi asigurarea independenţei reale a companiilor publice de 
radio şi tv;  perfecţionarea cadrului legislativ privind acordarea licenţelor de emisie şi a frecvenţelor; 
depolitizarea CCA; crearea condiţiilor pentru dezvoltarea audiovizualului autohton, a producţiei 
audiovizuale locale; modificarea Codului Civil astfel încât mărimea compensaţiilor să fie proporţională 
cu prejudiciule provocate; implementarea Legii accesului la informaţie, garantarea executării deciziilor 
judecătoreşti în baza acestei legi. De asemenea, organizaţiile semnatare ale memoriului se pronunţă 
pentru următoarele măsuri economice, care ar crea condiţii egale de activitate pentru presă: deetatizarea 
presei de stat naţionale şi locale; scutirea presei private de TVA; încurajarea investiţiilor locale şi 
internaţionale pentru mass-media; oferirea de credite avantajoase presei private. În scopul protejării 
drepturilor economice şi sociale ale jurnaliştilor, se impune crearea unui sindicat care să reprezinte 
interesele breslei. Sperăm că aceste deziderate vor constitui o realizare a anului 2006. 

 

Elaborator: Olivia Pârţac, Serviciul Juridic CIJ 

 
 

 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 


